تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دو و نیم میلیون دلار برای «پرسپولیس» در حراج کریستی

مریم ابریشم‌کار
روزنامه‌نگار در دبی

«پرسپولیس»، اثر حجمی استاد پرویز تناولی، در چهارمین حراجی کریستی خاورمیانه در شهر دوبی، امروز (چهارشنبه) به ارزش دو میلیون و پانصد هزار دلار فروخته شد.

این تندیس که به بانک پاسارگاد در ایران تعلق داشت، توسط یک ایرانی خریداری شد.


اثر «پرسپولیس» از استاد تناولی/ عکس‌ها از مریم ابریشم‌کار

در حراج شب سی‌ام آوریل، که جمعا ۱۹۸ اثر نقاشی، عکس، گرافیک و مجسمه عرضه شده بود، ۷۵ اثر به هنرمندان ایرانی تعلق داشت. باقی آثار از کشورهای دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا از قبیل لبنان، سوریه، عراق، مصر، الجزیره و فلسطین بود.

در حراجی اخیر، مجموعا آثار هنرمندان ایرانی ۱۲ میلیون و سیصد هزار دلار فروش داشت. ده درصد از فروش هر یک از این آثار هنری به خانه حراج کریستی می‌رسد.

فضای سالن که از جمعیت مملو بود، به حراجی شور و هیجان می‌داد. فروش آثار هنرمندان ایرانی با پچ‌پچ‌ها و تخمین زدن‌های حاضران همراه بود. جذابیت آثار ایرانی برای حاضران، که بسیاری از آنها ایرانی بودند، تا حدی بود که زمان فروش آثار غیر ایرانی، فرصتی برای تنفس به حساب می‌آمد و بسیاری از تماشاگران در این زمان ها به بیرون می‌رفتند.


«چهار باغ» اثر استاد زنده‌رودی، یک میلیون و چهار صد هزار دلار به فروش رفت

اولین آثار ایرانی کار استاد حسین زنده‌رودی، نقاش سقاخانه‌ای ایران بود. از او هفت تابلو خط و نقش به نمایش درآمد که همگی با قیمت‌های بالا فروخته شد و تحسین همگان را برانگیخت.

یکی از آثار خط و نقش استاد زنده‌رودی با نام «چهار باغ» به قیمت یک میلیون و چهار صد هزار دلار به فروش رفت که گران‌ترین تابلو در حراجی کریستی دبی تاکنون بوده است. پیش از این کارشناسان کریستی برای این تابلو حداکثر تا ۲۵۰ هزار دلار قیمت گذاشته بودند که این قیمت به سرعت شکسته شد.


اثری از استاد زنده‌رودی به ارزش 500 هزار دلار

سایر آثار وی به قیمت‌های ۵۰۰ هزار، ۲۷۰ هزار، ۱۹۰ هزار و ۱۸۰ هزار دلار فروخته شد. این بار نیز نام استاد زنده رودی به عنوان گران قیمت‌ترین نقاش حراج ثبت شد.

دو تابلو خط‌‌ استاد محمد احصایی به ارزش یک میلیون دلار و ۱۷۰ هزار دلار فروخته شد. تابلوی یک میلیون دلاری وی مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

از استاد آیدین آغداشلو تنها یک اثر با نام «فرود فرشتگان» در حراج وجود داشت که به قیمت ۱۲۰ هزار دلار فروش رفت. برای این اثر نقاشی میان ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار ارزش گذاری شده بود. آغداشلو خود نیز در حراج حضور داشت.

اثر ابوالقاسم سعیدی نقاش مدرن ایران نیز با آنکه پیش‌بینی می‌شد بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار فروش کند، در رقابت تنگاتنگی به ارزش ۹۵ هزار دلار به فروش رسید.

«شاعر ایستاده» دیگر اثر حجمی استاد تناولی بود که به ارزش ۲۲۰ هزار دلار فروخته شد.

دو اثر حسین بهزاد به ترتیب ۱۵ هزار و ۱۹ هزار دلار، اثر محمدعلی ترقی‌جاه ۴۲ هزار دلار، سه اثر ناصر اویسی به ترتیب ۳۰ هزار، ۲۸ هزار و ۲۸ هزار دلار، اثر فرح اصولی ۲۰ هزار دلار، اثر ركنی حائری زاده ۴۲ هزار دلار و اثر یعقوب امدادیان ۲۸ هزار دلار فروش رفت.

تابلوی فرهاد مشیری با عنوان «تا ابد عاشقم» به قیمت ۷۶۹ هزار دلار و اثری از فرامرز پیلارم، ۳۸۵ هزار دلار فروخته شدند.

همچنین آثار مرتضی ممیز و سهراب سپهری به ترتیب ۴۹ هزار و ۶۷ هزار دلار در حراج فروخته شد.


پرتره‌ی فرح دیبا اثر اندی وارهول

در چهارمین حراج کریستی در خاورمیانه، ۳۰ اثر از مطرح‌ترین هنرمندان بین‌المللی چون «اندی وارهول»، «رابرت ایندینا» و «آنیش كاپور» نیز حضور داشت.

دو عکس هنرمند پیشروی آمریکایی «اندی وارهول» از فرح دیبا و محمدرضا پهلوی، به ترتیب به ارزش ۱۰۰ و ۱۳۰ هزار دلار در این حراج فروخته شد.

تابلو عکس‌های شیرین نشاط نیز که میان گالری‌داران طرفدارانی پیدا کرده است، در این حراجی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد، فروخته شد. گران‌ترین تابلوی وی ۲۲۰ هزار دلار فروخته شد.


تابلو عکس اثر عباس کیارستمی

در چهارمین حراج کریستی در دبی، همچون دور سوم که در ۳۱ اکتبر سال گذشته برگزار شد، اثری از عباس کیارستمی نیز وجود داشت. این تابلو عکس که منظره‌ای از درخت در میان برف را نشان می‌داد، ۱۱۰ هزار دلار به فروش رسید. پیش‌بینی می‌شد این تابلو ۳۵هزار دلار فروش رود.

شادی قدیریان، گلناز فتحی و شیرین علی‌آبادی از دیگر عکاسان ایرانی حاضر در حراج بودند.


حراج هنر ایرانی در کریستی دبی
سایت خانه‌ی حراج کریستی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

معلومه که پول مفت تو دبی فراوونه!

-- بدون نام ، May 1, 2008

دوست عزیز
پول مفت کدومه ؟
وقتی که توی مملکت خودمون نمیشه از این کارها کرد و با برگزاری چنین مراسمی برگزارکنندگان را به بی دینی متهم می کنند شما بفرمایید که هنرمندان ما آثار خود را کجا عرضه کنند؟

-- سیاوش ، May 1, 2008

خوشحالم که یک نشونه هایی از ارزش گذاری به هنر نشون داده میشه. دیگه هنر مند لازم نیست یه آدم مفلس و بد بخت باشه و به نون شب محتاج.

-- بدون نام ، May 1, 2008

بدون نام عزیز
این آثار هنری رو ساکنان دبی نخریدند. قریب به اتفاق خریداران از پاریس و لندن و نیویورک و باقی شهرهای بیزنس هنری در حراجی شرکت می‌کنند.
بنابراین موضوع ارتباطی به پول مفت توی دبی نداره.

-- حامد ، May 1, 2008

خوب است که معياري براي ارزش گزاري اينگونه آثار پيدا شد و ديگر هرکسي نميتواند خود را هنرمندي برجسته وجهاني جا بزند وناله کند که قدرش را در وطنش ندانسته اند.

-- شاهد ، May 1, 2008

ببینید اصولا این نوع ارزش گذاری قابل قبول نیست. خیلی از دلایل بالا رفتن یا فروخته شدن یا نفروختن آثار نه به ارش هنری آنها بلکه به دلالان هنری و فروشندگان و برگزار کنندگان این حراج ها بر می گرده. خیلی مهمه که مثلا یک دلال هنری دوست داشته باشه که فلان هنرمند رو با قیمت بالایی بفروشه که البته کلا خیلی زد و بندی هست. اینطوری نیست که دربست بپذیریم که فلان هنرمند بزرگ و .. اینا هست چون در فلان جراج ها اثرش خیلی فروخته.. یا چون قیمت آثار فلانی در دنیا بالاست پس حتما هنرمند بزرگیه.. اصولا کار هنری با پول ارزش گذاری نمی شه .. درواقع نباید اینطوری باشه .. که خب الان هست... این در عین اینکه خوب نیست... اما از جهاتی هم خوبه... باید دقیق بود و این تبلیغات رو چندان جدی نگرفت..

-- سمیرا ، May 2, 2008

salam. man yek mojasame saz hastam. faghat
mikhastam bedonam.be tarigh che kanali mitavan dar harraj kristy sherkat nemood...hamin.lotfan rahnamaiy konid
moteshakeram........... barirani

-- بدون نام ، Oct 8, 2008

salam man asare honary besyar gheymaty daram dar andazeye chand milion dollar albate bishtar moshtaryhaye man arabha hastand ama be donbale khaidare khub hastam , in asar bishtar sonaty hastand va modern nistand , momkene shomare tellphoni ya email addresi az in haraji cristirs behem bedid mamnon misham

-- kourosh ، Nov 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)