خانه > گزارش ويژه > میراث فرهنگی > طعم ایرانی در معماری مدرن | |||
طعم ایرانی در معماری مدرنبيژن روحانیبرای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید. برج آزادی در گفتار گذشته به بررسی چند اثر شاخص معماری در سال های ابتدای قرن حاضر خورشیدی پرداختیم و به طور مختصر به معماران آن دوره اشاره کردیم. در دسته بندی گرایش های معماری مدرن در ایران که همزمان با روی کار آمدن رضا شاه به وجود آمد و بعد از سال ١٣٢٠ تغییر چهره داد می توانیم به این خطوط اصلی اشاره کنیم: گرایش اول که در برنامه قبل راجع به آن صحبت کرده بودیم، گرایشی بود که عناصری از معماری ایران باستان را عینن و بدون هیچ تغییری با معماری کارکردگرا و مدرن ادغام می کرد. از نمونه های برجسته آن می توان به کاخ شهربانی و بانک ملی در تهران اشاره کرد که سرستون ها، حجاری ها و پلکان های هخامنشی بدون هیچ تغییر در کالبد معماری جدید به کار گرفته شدند. معماری آن دوران سعی در بازسازی "شکوه از دست رفته" با اقتباس از معماری باستان داشت. ظهور سبک بین المللی این گرایشات جدید دو راه متفاوت در پیش گرفتند. بخش اول آن را که می توان سبک بین المللی یا جهانی نام نهاد، شامل ساختمان ها و مجموعه هایی هستند که در وهله اول کارکردگرایی را مورد توجه قرار داده اند و همانند جریان اصلی معماری مدرن در اروپا و آمریکا ضد تاریخ عمل کرده و نیازی به تکرار و یا استفاده از مفاهیم، عناصر و اشکال معماری گذشته نمی دیدند. در این دوران استفاده گسترده از مصالح ساختمانی جدید مانند، بتن مسلح، آهن و شیشه، به تغییر زبان معماری یاری رساند. این ساختمان ها هیچ ويژگی بومی، تاریخی یا فرهنگی محیط خود را منعکس نمی کردند بلکه با دور شدن از تزیینات اضافی سعی در کار آمد بودن داشتند. سبک بین المللی در دوران رواج خود در بسیاری شهرها و پایتخت های دنیا تکرار می شد و حاصل آن بناهایی بود با خصوصیات کمابیش یکسان اما در موقعیت های جغرافیایی و فرهنگی مختلف.
از نمونه های این گونه آثار در تهران می شود به ساختمان شرکت ملی نفت ایران(١٣۴٠) و وزارت کشاورزی(١٣۴۵) هر دو اثر عبدالعزیز فرنمانفرماییان و تالار رودکی اثر اوژن آفتاندلیانس(١٣۴۶) اشاره کرد. گرچه در داخل تالار رودکی یا وحدت امروزی از برخی موتیف های معماری گذشته نیز استفاده شده است. نگاه دوباه به گذشته شاید بتوان هوشنگ سیحون را یکی از سردمداران این گرایش دانست. سیحون که قطعن یکی از موثرترین معماران ایرانی و جزو اولین سری فارغ التحصیلان معماری از دانشگاه تهران است، تعدادی از مهمترین یادمان ها را طراحی کرده است. گرچه بسیاری از بناهای شاخص او مانند آرامگاه بوعلی، آرامگاه خیام و نادرشاه خارج از تهران هستند اما تفکرات او بر معماران دیگر تاثیر گذار بوده است. او در طراحی آرامگاه بوعلی در همدان، برج قابوس در گنبد کاووس را مد نظر داشته است. سال های طلایی
بدون هیچ تردیدی برج شهیاد که بعد از انقلاب نام برج آزادی به خود گرفت، یکی از موفق ترین نمونه های برداشتی آزاد از معماری گذشته ایران در قالب معماری مدرن است. برج آزادی را "حسین امانت" در سن بيست و چهار سالگی و در سال ١٣۴۵ خورشیدی طراحی کرد و در سال ١٣۵٠ عملیات ساخت آن به پایان رسید. در این برج چکیده معماری ایران از دوران باستان تا دوران اسلامی با بیانی خلاصه و انتزاعی تصویر شده بدون آن که استفاده از این الگوها به تقلید یا تکرار ناشیانه عناصر منجر شود. حرکت قوس ها در دهانه های برج از قوس های پیش از اسلام شروع شده و به قوس در ساختار معماری پس از اسلام منتهی می شود. همچنین فضاسازی اطراف این یادمان با الهام از پردیس های و باغ های ایرانی و تزیینات برج با الگوگرفتن از معماری ایرانی پس از اسلام است. اگر این بنا را با ساختمان موزه ایران باستان مقایسه کنید می بینید که در ساختمان موزه، طاق کسری بدون هیچ تغییری عینن تکرار و بازسازی شده در حالی که در بنای برج آزادی، قوس های معماری ایرانی در ترکیبی نو و خلاقانه به کار گرفته شده اند. در کنار حسین امانت و برج آزادی باید از کامران دیبا و موزه هنرهای معاصر او نیز یاد کنیم. در این پروژه که به سفارش دفتر مخصوص فرح طراحی و اجرا شد، معمار با درونی کردن شکل ها و فرم های معماری کویری ایران و استفاده از فضاسازهایی با اسلوب ایرانی توانسته مجموعه ای خلق کند که جوابگوی نیازهای مدرن است. این بخش را با ذکر نمونه های برجسته ی دیگری در تهران به پایان می بریم: باغ و فرهنگسرای نیاوران و همچنین فرهنگسرای شفق یوسف آباد اثر کامران دیبا، ساختمان سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی طراحی حسین امانت و تئاتر شهر اثر سردار افخمی. پربار بودن معماری پیشامدرن ایران و جذابیت عناصر و موتیف های آن، همواره بسیاری از معماران را در به کارگیری و اداغام آنها با معماری جدید وسوسه کرده است. قضاوت این نکته که معماران ایرانی تا چه حد در استفاده از مفاهیم و عناصر معماری گذشته در معماری امروزی، موفق بوده اند، بررسی جداگانه ای می طلبد. در فرصتی دیگر به بحث در این مورد ادامه خواهیم داد. ---------------------- |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
از شما بعید است که از ذکر نام اصلی بناها به دلایل سیاسی پرهیز کنید .
-- فرید نریمانی ، Jan 23, 2007بنای شهیاد در میدان شهیاد نامش برج آزادی نیست ، بی سلیقه ها !
آقای نریمانی اگر دقت بفرمایید، من در متن مقاله ابتدا نام اولیه برج را به کار بردم و بعد نوشتم بعد از انقلاب نام آن عوض شد. ذکر نام های متعدد یک بنا ربطی به سلیقه من ندارد. شاد باشید.
-- بيژن روحانی ، Jan 23, 2007BA SALAM KHEDMATE JENABE GAHYE ROOHANI AZ MATALEBE ZEKR SHODE BESIAR ESTEFADE KARDIM VA KOMAKE ZIADI JAHATE TAGHIGHE MOHAVAL SHODE BE MA AZ TARAFE DANESHGAHE A.U.S.T DAR EMIRATE SHOD DAR PIRAMOONE MEMARI MODERN IRAN
-- POULIA MADANI AND ASAL RAHEMI ، Apr 6, 20072عدد انسان بي علم و فرهنگم بنام مدني نظر دادن براي شما و اسم دانشگاه در پيتشونم گفتن.
-- Mazdak ، May 6, 2007بي گمان نباشد كه از انگليسي سخن نمودن هم اين دو نفر سخت در تكاپو هستند
ولي از مطالب سايت استقبال شد. مرسي
مزدك
سلام جناب روحانی،
-- معمار ، Jul 17, 2008با سپاس از مطلب خوب شما،یادآوری دو نکته را سودمند می بینم: 1. نام فرمانفرماییان "عبدالعزیز" است نه عبدالحسین.
2. در این نوشته حسین امانت را در هنگام طراحی شهیاد 26 ساله نوشته اید و در مقدمه ی مصاحبه با او نوشته اید 24 ساله!
. . . . . . . . . .
زمانه ـ با سپاس از تذکر و یادآوری شما. متن اصلاح شد.
سلام و با تشکر از مطلب سودمندتان
-- حسین فقیهی ، Nov 13, 2008آیا امکان دیدار و مصاحبه با جناب روحانی وجود دارد؟ و اگر پاسخ مثبت است؛ چگونه؟
خواهشمند است به Emailبنده پاسخ فرمایید.
عالی بود
-- وحید ، Aug 14, 2009mamnoon mofid bood
-- بدون نام ، Nov 12, 2009man vaghean moteasefam baraye tarikhe memari iran ke kasani mesle aghaye mazdak nazareshoono bedan va inke age ma tashakoor kardim faghat ehteram gozashtim be aghaye roohani va inke daneshgahe dare pite ma az daneshgahi ke aghaye mazdak dars khoonde va ye zare shouoro ehteram yad nagerefte khayli ba arzeshtare
-- Asal ، Nov 22, 2009