تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شازده حجاب در ایستگاه‌های مترو پاریس

اخیراً هنرمندی که هویت او مشخص نیست، در ایستگاه‌های مترو پاریس تصاویر تبلیغاتی مانکن‌ها و هنرپیشه‌های نیمه‌برهنه را باحجاب می‌کند. به او «شازده حجاب» لقب داده‌اند.

به گزارش صدای فرانسه (ار اف ای) به‌تازگی هنرمندی که هویت‌اش نامشخص است، شب‌ها در ایستگاه‌های مترو پاریس تصاویر تبلیغاتی مانکن‌ها و هنرپیشه‌های سرشناس را با نقاشی کردن برقع، چادر و مقنعه باحجاب می‌کند.


این هنرمند که هویت او در شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و در رسانه‌ها به بحث گذاشته شده، از این پروژه به‌عنوان «محجبه‌سازی» یاد می‌کند و با این‌کار توجه رسانه‌های غربی را به‌ خود و هنرش جلب کرده است.

شیوه‌ کار «شازده حجاب» به این شکل است که شب‌ها، وقتی ایستگاه‌های مترو پاریس خلوت‌تر از هر موقع دیگر هستند، با رنگ و ماژیک سیاه روی تصاویر تبلیغاتی مانکن‌های سرشناسی مانند کیت موس و هنرپیشه‌هایی مثل اوون ویلسون برقع، مقنعه یا چادر می‌کشد.

هدف شازده حجاب از محجبه‌سازی تصاویر تبلیغاتی، معنازدایی از واژه‌هایی مانند جهاد و نبرد حق علیه باطل است

محجبه‌سازی تصاویر نیمه‌برهنه مانکن‌ها و هنرپیشه‌های سرشناس در ایستگاه‌های مترو پرآمد و شدی مانند ایستگاه اپرای پاریس بیشتر از مناطق دیگر به چشم می‌خورد.

هویت، ملیت و حتی جنسیت این هنرمند در رسانه‌های غربی به یک موضوع مناقشه‌انگیز مبدل شده است. به گزارش صدای فرانسه عده‌ای اعتقاد دارند که این شازده خانم در واقع یک مرد است.

شازده خانم حجاب در بیانیه‌ای که در اینترنت منتشر کرده، اعلام کرده که هدف‌اش از محجبه‌سازی تصاویر تبلیغاتی «تروریسم تصویری»، «جهاد هنری» و «نبرد حق علیه باطل» است.

این هنرمند ناشناس در مصاحبه‌ای که صدای فرانسه از طریق ایمیل با او انجام داده گفته است: «مفاهیمی مانند جهاد، نبرد حق علیه باطل و تروریسم از یک بار معنایی عاطفی برخوردارند. هدف او معنازدایی از این واژه‌های سیاسی و خصوصی‌سازی تصاویر عمومی است.»

این هنرمند که ملیت و جنسیت‌اش مشخص نیست، اعلام کرده است که مسلمان نیست. او تصاویر نیمه‌برهنه را به طور کامل باحجاب نمی‌کند، بلکه حجاب اسلامی را در تضاد با برهنگی قرار می‌دهد و ازین طریق توجه رهگذران را جلب می‌کند. برخی منتقدان غربی اعتقاد دارند که این تصاویر بیش از حد شعاری و تبلیغاتی هستند و در همان حال مسلمانان آن را توهینی به حجاب اسلامی می‌دانند.

به‌گزارش صدای فرانسه به‌زودی نخستین نمایشگاه انفرادی محجبه‌سازی تصاویر تبلیغاتی در نیویورک برگزار می‌شود. شازده حجاب اعلام کرده که در هر حال به‌هیچ‌وجه حاضر نیست، هویت و جنسیت و ملیت‌اش را افشاء کند.

او می‌گوید: «شازده حجاب استعاره‌ای است شهری که نوعی دگردیسی را بیان می‌کند و اگر هویت و جنسیت‌اش افشاء شود، معنای خود را از دست می‌دهد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من این روش را تحقیر مسلمانان می دانم. به همان اندازه که حجاب اجباری زشت و نادرست است، این کارهم زشت و نادرست است.متاسفانه فرانسه که زمانی محور تجدد گرایی بوده است، اکنون علیه مسلمانان از روش های تبعیض آمیز استفاده می کند

-- حسین ، Nov 17, 2010

خیلی کار جالبی کرده ،لعنت بر حجاب به خصوص حجاب اجباری

-- افرا ، Nov 17, 2010

تمام ایستگاه های مترو پاریس دوربین دارند. هویّت این فرد نامشخّص مانده؟

-- علی ، Nov 17, 2010

فقط دم علی گرم که انقد باحال نظر می ده

-- بدون نام ، Nov 18, 2010

نفرین بر حجاب و حجاب فرمایان

-- پروین ، Nov 18, 2010

ایستگاههای متروی پاریس مثل همه جای دنیا دوربین دارند و به غیر از آن صبح و شب پر هستند از ژاندارم. اینکه هویت آقا یا خانم نامعلوم مانده هم انگاری برای عوام ایرانی کاربرد دارد.

-- میم ، Nov 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)