تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی آسانژ به تعويق افتاد

جولین آسانز، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، قرار بود روز گذشته با وثیقه‌ای معادل ۲۰۰ هزار پوند آزاد ‌شود اما با اعتراض دادستانی سوئد، وی تا شنیدن مفاد پرونده استیناف در روز پنج‌شنبه، در زندان می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری‌های جهان جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که هفته گذشته به اتهام سوءاستفاده جنسی بازداشت شده بود، قرار بود روز گذشته، سه‌شنبه ۱۴دسامبر در ازای یک وثیقه سنگین آزاد شود. طرفداران جولین آسانژ که مقابل دادگاه در لندن اجتماع کرده بودند با شنیدن این خبر فریاد شادی سر دادند.


وثیقه برای آزادی جولین آسانژ معادل ۲۸۸ هزار یورو تعیین شده است. علاوه بر این به حکم دادگاه آسانژ می‌بایست یک پابند الکترونیکی حمل کند، گذرنامه‌اش را تحویل دهد و به این ترتیب عملأ در حبس خانگی به‌سر خواهد برد. جولین آسانژ همچنین می‌بایست هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و از ساعت ۲۲ تا دو صبح روز بعد در منزل اقامت داشته باشد و هر روز، رأس ساعت ۱۸ خودش را به اداره پلیس معرفی کند.

روز پنج‌شنبه، دادگاه عالی لندن در مورد آزادی جولين آسانژ تصميم نهايی را خواهد گرفت. به گفته وکیل جولین آسانژ، موکل‌اش پس از پرداخت وثیقه آزاد می‌شود.

جولین آسانژ از جهانیان خواسته است از او و از افشاگری‌های ویکی‌لیکس حمایت کنند

وکیلان جولین آسانژ پیش از این درخواست آزادی موکل‌شان را کرده بودند، اما قاضی با تقاضای آن‌ها به دلیل امکان فرار آسانژ مخالفت کرده بود. برای جلب اعتماد قاضی وکیلان جولین آسانژ تدابیری اندیشیده بودند و اکنون با توجه به محدودیت‌های تعیین شده با آزادی او به ازای یک وثیقه سنگین موافقت شده است.


جولین آسانژ هفته گذشته هفتم دسامبر خودش را به اداره پلیس در لندن معرفی کرد و بلافاصله بازداشت شد. دادگستری سوند حکم جلب بین‌المللی بنیان‌گذار ۳۹ساله ویکی‌لیکس را به اتهام سوءاستفاده و آزار جنسی صادر کرده بود. جولین آسانژ اما در دادگاه این اتهامات را رد کرد. جلسه بعدی دادگاه وی یازدهم ژانویه برگزار می‌شود.

بسیاری از شخصیت‌های هنری و فرهنگی از جولین آسانژ حمایت کرده‌اند. مایکل مور، کارگردان آمریکایی اعلام کرده است که ۲۰ هزار دلار کمک می‌کند تا وثیقه آسانژ پرداخت شود. علاوه بر این مایکل مور امکانات فنی تارنمای اینترنتی خود را هم در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است.

کن لوچ، کارگردان بريتانيایی و جمیما خان، دختر جيمز گلداسميت، ميلياردر معروف، در دادگاه حاضر شده بودند و اعلام آمادگی کردند که وثیقه تعیین شده را برای آزادی جولین آسانژ بپردازند.

مادر جولين آسانژ که اجازه داشته تلفنی با پسرش در زندانی در لندن صحبت کند، در گفت‌وگو با شبکه خبری «۷ نيوز» استراليا پيام فرزندش را ‌به آگاهی بينندگان رساند.

کريستين، مادر جولين آسانژ گفته بود فرزندش پيام داده است که: «من مصرانه از جهانيان می‌خواهم تا از کار من و همکارانم در برابر اين عمل غيرقانونی و غيراخلاقی پشتيبانی کنند.»

ويکی‌ليکس يک سايت اينترنتی افشاگر اسناد محرمانه دولتی است و در ماه‌های گذشته به‌خاطر انتشار مدارک سری از حضور نظامی آمريکا در عراق و افغانستان مورد انتقاد شديد اين کشور قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)