تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«وخامت حال ابراهیم یزدی در زندان»

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران که در زندان اوین در حبس است، به دلیل «درد شدید قلبی و افزایش شدید فشار خون» شامگاه پنج‌شنبه ١١ آذر به بهداری این زندان منتقل شده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده به زمانه، پس از انتقال یزدی به بهداری، از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.


اين زندانی سياسی ٨۰ ساله روز نهم مهرماه ٨٩ به همراه گروهی از اعضای رهبری نهضت آزادی ايران به اتهام شرکت در مراسم ختم و «نماز جمعه غيرقانونی» در اصفهان بازداشت شد.

همه بازداشت‌شدگان در روزهای بعدی آزاد شدند اما ابراهيم يزدی با گذشت نزديک به دو ماه همچنان در بازداشت و در زندان اوين به‌سر می‌برد.

وی که از بیماری سرطان رنج می برد، به دلیل عوارض ناشی از بازداشت قبلی خود، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.

پس از انتقال یزدی به بهداری، از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست

دادگاه رسیدگی به اتهامات ابراهیم یزدی قرار است ١٦ آذر در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب برگزار شود اما قاضی این دادگاه از پذیرش فریده غیرت به عنوان وکیل یزدی خودداری کرده است.

خانواده ابراهيم يزدی، آبان ماه گذشته طی نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار تلاش برای آزادی اين فعال سياسی شدند.

همچنین ١٠ تن از فعالان سياسی و خانواده زندانيان سياسی ايران هفته گذشته با انتشار بيانيه‌ای نسبت به بازداشت و ادامه حبس ابراهيم يزدی، دبيرکل نهضت آزادی ايران هشدار دادند.

آن‌ها نوشته‌اند صرف نظر از دلايل ارائه شده در مورد بازداشت مجدد ابراهيم يزدی، اين بازداشت و تداوم اين وضعيت «در تعارض با قواعد عمومی حقوق کيفری بوده و نشان از بی‌توجهی مسئولان قضايی به وضعيت سنی و جسمی متهم و ماهيت سياسی اتهامات وی دارد.»

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به کارنامه سياسی ابراهيم يزدی و مطالبات وی «در راستای تحقق حاکميت قانون و محدود و پاسخ‌گو ساختن قدرت مقامات رسمی در چارچوب حقوق ملت»، اين بازداشت را افزون بر «کينه شخصی برخی مقامات و مأموران امنيتی»، در جهت «منافع فردی و گروهی کسانی» دانسته‌اند که «اين روزها بی‌هيچ واهمه‌ای از ابراز دشمنی با مردم‌سالاری و حکومت قانون، عنان امور را به کف دارند.»

به گفته نویسندگان این بیانیه، مأموران امنيتی و مقامات زندان از تحويل داروهای مورد نياز ابراهيم يزدی جلوگيری کرده‌ و امکان معاينات پزشکی وی توسط پزشک معتمد خانواده را فراهم نکرده‌اند.

محمدرضا خاتمی، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان‌زاده، عزت‌الله سحابی، حسين شاه‌حسينی، احمد صدر حاج‌سيدجوادی، هادی کحال‌زاده، فخرالسادات محتشمی‌پور، الهه مجردی و مصطفی معين که این بیانیه را امضا کرده‌اند ضمن درخواست آزادی ابراهيم يزدی، به مسئولان قضايی ايران هشدار داده‌اند که مسئوليت پيامدهای ادامه بازداشت اين زندانی کهنسال بر عهده آنان است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر بنا بود همان شیوهٔ اقای یزدی در دوران صدارت‌شان در حق ایشان اعمال شود، میبایستی بدون فوت وقت تیربارانشان میکردند (پس از نواختان سیلی‌ البته!). باید بگم که حتا جمهوری اسلامی هم اندکی‌ پیشرفت کرده ولی‌، در یک نظام درست، قطعاً باید یزدی و دار و دسته در دادگاهی‌ قانونی پاسخگو شوند...

-- علی ، Dec 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)