تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه‌ ادبی کونراد آدناور برای سز نوته‌بوم

سز نوته‌بوم، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان هلند جایزه ادبی بنیاد کونراد آدناور در شهر وایمر را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سز نوته‌بوم، یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان هلند جایزه ادبی بنیاد کونراد آدناوار در شهر فرهنگی وایمر را از آن خود کرد. مبلغ این جایزه معادل ۱۲ هزار یویرو است و هر سال به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که با آثارش به تفاهم و گفت و گوی بین ملت‌های اروپایی کمک کرده باشد.


در بیانیه‌ای که بنیاد کونراد آدناور در شهر وایمر به این مناسبت صادر کرده است، آمده: «با جایزه بنیاد کونراد آدناور از دستاوردهای سیاسی و فرهنگی آثار سز نوته بوم در کلیت آن تقدیر می شود.»

جایزه کونراد آدناور، جمعه سوم دسامبر با حضور نوربرت لامرت، رئیس جمهور آلمان به سز نوته‌بوم تقدیم شد.

آثار سز نوته‌بوم از یک سویه‌ی عرفانی و شرقی هم برخودار است. این آثار از دریچه چشم یک روشنفکر غربی که با فرهنگ شرق آشناست روایت می‌شود

در بیانیه جایزه کنراد آدناور همچنین تصریح شده که سز نوته بوم به‌عنوان یکی از نویسندگان پس از جنگ جهانی دوم با علاقه خاصی که به فرهنگ آلمان دارد و با عنایت به تنوع فرهنگی در قاره اروپا آثاری پدید آورد که در نوع خود بی‌نظیر است.

در این بیانیه آمده است: «سز نوته‌بوم نویسنده‌ای است کنجکاو که همواره از جهت‌گیری‌های ایدئولوژیک خود را برکنار نگه داشته و موفق شده با آثاری که برای همگان ارجاع‌پذیر است، بین فرهنگ‌ها سیر و سیاحت کند و با آثارش برای تفاهم بین ملت‌ها پلی بسازد.»

بنیاد کنراد آدناور از سال ۱۹۹۳ هر سال به نویسندگانی که زندگی و آثار خود را وقف آزادی بیان کرده باشند، جایزه می‌دهد. تاکنون نویسندگانی مانند والتر کمپوفسکی، وولف کیرستن، دانیل کلمن، هرتا مولر و ئوه تل‌کامپ مفتخر به دریافت این جایزهذ معتبر ادبی شده‌اند.

سز نوته‌بوم که در سال ۱۹۳۳ در لاهه متولد شده، از مهم‌ترین نویسندگان معاصر هلند است. نمایش‌نامه‌ها، سفرنامه‌ها و رمان‌های نوته‌بوم که از نوعی عرفان غربی مشحون است، تاکنون به ۱۵زبان ترجمه و منتشر شده است.

سز نوته‌بوم همچنین از روزنامه‌نگاران مهم جهان است. گزارش‌های او از تظاهرات دانشجویی در سال‌های دهه ۶۰ در پاریس، انقلاب ایران و بهار پراگ، فروپاشی جمهوری دموکراتیک آلمان و از بین رفتن دیوار برلین در تاریخ مطبوعات هلند فراموش‌نشدنی است.

سز نوته‌بوم با عرفان شرق آشنایی دارد و رمان‌هایش که معمولاً با جریان سیال ذهن، از منظر یک روشنفکر غربی روایت می‌شود از سویه‌های عرفانی هندی و ایرانی برخوردار است.

مهم‌ترین و شاعرانه‌ترین رمان او «داستانی که از پی می‌آید» (Het volgende verhaal ) است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و مورد توجه گسترده مطبوعات هلند و آلمان قرار گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)