تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعلام نتايج انتخاباتی پارلمانی افغانستان

نتايج نهايی انتخابات مجلس نمايندگان افغانستان سرانجام پس از حدود دو ماه شمارش برگه‌های رأی‌دهی و حذف نام ده‌ها نامزد «متقلب»، اعلام گرديد.

پيش از اين عملکرد کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی مورد انتقاد شماری از نامزدهای حذف شده از فهرست ابتدايی، قرار گرفته بود و هواداران آن‌ها تظاهرات اعتراض‌آميزی را در ولايات مختلف برگزار کرده بودند.


فضل احمد معنوی، رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان

فضل احمد معنوی، رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان امروز طی يک نشست خبری در کابل گفت که اين نتايج بر اثر تصميم کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی صورت گرفته است .

به گفته وی صلاحيت نقض و بازبينی در مورد اين نتايج وجود ندارد و اين تصميم «تغيير ناپذير» است.

حامد کرزی از نامزدهای معترض خواسته است تا از هر گونه تظاهرات خشونت‌آميز خوداری کنند

معنوی گفت آن‌ها باور دارند که اين کميسيون کارهای خود را «مطابق با قانون» انجام داده است.

حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان نيز از نامزدهای معترض خواسته است تا از هر گونه تظاهرات خشونت‌آميز خوداری کنند و شکايت‌هايشان را به مراجع قضايی اين کشور بسپارند.

دومين انتخابات پارلمانی افغانستان ۲۷ شهريور ماه سال جاری با وجود تهديدات و حملات خشونت‌آميز طالبان در ۳۴ ولايت اين کشور برگزار شد.

پس از سقوط رژيم طالبان و تشکيل حکومت‌های موقت و انتقالی، اولين انتخابات پارلمانی اين کشور در سال ۱۳۸۴ خورشيدی برگزار گرديد.

مجلس نمايندگان افغانستان دارای ۲۴۹ عضو، از جمله ۶۸ زن می‌باشد که برای يک دوره پنج سال انتخاب می‌شوند.

در رقابت‌های انتخاباتی سال جاری بيش از۲۵۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ زن از ۳۴ ولايت برای کسب کرسی نمايندگی ولسی جرگه (پارلمان) شرکت داشتند.

در اين انتخابات نزديک به پنج ميليون و شش‌صد هزار برگ رأی به صندوق ريخته شده بود اما پس از بررسی‌های دو ماهه، بيش از يک ميليون برگ رأی فاقد اعتبار اعلام شد، نام ده‌ها نامزد به اتهام تقلب از فهرست برندگان حذف گرديد و ۴۱۳ نامزد نيز به دادستانی معرفی شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)