تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ممنوعیت پرواز چهار شرکت هواپیمایی افغانستان به اروپا

کميسيون اروپا اعلام کرد سه شرکت خصوصی و يک شرکت دولتی هواپيمايی افغانستان از اين پس نمی‌توانند به اين قاره پرواز داشته باشند.

دليل اين ممنوعيت، نداشتن «معيارهای لازم» اعلام گرديده و گفته شده است که اين شرکت‌ها طی چند سال گذشته نتوانستند خود را با معيارهای بين‌المللی وفق دهند.


در حال حاضر سه شرکت خصوصی کام اير، پامير، صافی و شرکت دولتی آريانا با داشتن حدود ۲۰ فروند هواپيما در اين کشور فعاليت دارند که بيشتر آنان پروازهای داخلی انجام می‌دهند.

شماری از پروازهای اين هواپيماها به کشورهای منطقه و کشورهای اروپايی نيز صورت می‌گيرد.

نماينده اتحاديه اروپا در کابل اين تصميم کميسيون اروپا را در راستای مصونيت بيشتر پروازها خواند و گفت که اين اقدام به سود مردم افغانستان است

همزمان با اين، داود علی نجفی سرپرست وزارت هوانوردی افغانستان روز سه‌شنبه طی يک نشست خبری در کابل گفت در صورتی که اين شرکت‌ها تا يک ماه ديگر با مقررات اين وزارت هماهنگ نشوند، جواز کار آنان لغو خواهد شد.

ويگداس اوساکاس Vygaudas Usackas نماينده اتحاديه اروپا در کابل اين تصميم کميسيون اروپا را در راستای مصونيت بيشتر پروازها خواند و گفت که اين اقدام به سود مردم افغانستان است و جنبه سياسی ندارد.

اما به گفته وی اتحاديه اروپا مصمم است در زمينه استاندارد ساختن شرکت‌های هواپيمايی افغانستان با اين کشور همکاری کند و در مورد اين ممنوعيت تجديد نظر خواهد کرد.

شرکت‌های خصوصی هواپيمايی افغانستان پس از سقوط رژيم طالبان در سال ۱۳۸۱ خورشيدی، راه‌اندازی شده‌اند و تاکنون يک هواپيمای شرکت کام اير و يک هواپيمای شرکت پامير در اطراف کابل سقوط کرده‌اند.

طی اين رويدادهای مرگبار، نزديک به ۱۵۰ مسافر و خدمه پرواز که شماری از آنان خارجی بودند، جان باختند.

سه ماه قبل و در پی سقوط هواپيمای آنتونوف شرکت پامير، حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان دستور داد تا صدور مجوز شرکت‌های جديد هواپيمايی متوقف شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وفق دادن با معیاری های پذیرفته بین المللی، سبب می شود تا بخش خدمات (سکتور خدمات) رشد بیشتری نماید. این یک امر یک اصول است نه یک دید کوچک زیرا گروه مافیایی در افغانستان چنان موفق عمل می کنند که حتی تمام حرکت اصولی و قانونی در کشور را به فساد کشانده است.

این سه شرک خصوصی و یک شرکت دولتی، فقط توانستند، از ناامنی ها منطقوی استفاده سو کننده، خوب است که جامعه جهانی بداند که مردم افغانستان چه می کشند. من یک کارمند اداری یک شرکت خصوصی هستم. مجبور برای پیش برد امور کاری ام به ولایات همیش سفر نموده و اجراآت خود را دقیق انجام دهم، میدانم اگر مجبور نمی بود، و ناامنی ها جاده ای تهدید حیات مردم افغانستان را نمی گرد، مردم همه راضی بودند با اتوبوس هر جای افغانستان سفر کننده نه با هوا پیما ها، شما را خدا روز عید قربان تکت ها به 8000 فی دانه رسیده بود. در روز های عادی 4500 افغانی هر تکت. پس کجاست داود نجفی که کنترل نماید که جان مردم از مجبوری می گیرند.

من کاملاً موافقم با عمل، این شرکت باید اول کنترل گردد. بازار آزاد و بی قید بند دولت مافیایی پشتون ها چه حالت و وضعیت را ببار آورده است.

4500 افغانی برای تکت یک طرفه به هرات ارزان است، یا نه چون از جیب کرزی پرداخت نمی شود، درد واحساس هم وجود ندار. در حالیکه زمنی 800 افغانی است .

-- هائد "نبوی" ، Nov 25, 2010

من ازبودن هواپيماها كه به فكر واسايش مردم خود هست بسيار راضي هستم بخصوص ازهواپيماي پامير

-- سليمان ، Nov 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)