تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پايان همايش روز جهانی فلسفه در تهران

همايش روز جهانی فلسفه در تهران شب گذشته طی مراسمی به پايان رسيد. در اين مراسم آيت‌الله لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران درباره بازنگری علوم انسانی و حقوق بشر سخن گفت و از يونسکو انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، همايش روز جهانی فلسفه که صبح روز يکشنبه گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌ جمهور ايران آغاز شده بود، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران پايان يافت.






به نوشته خبرگزاری‌های ايران، در اين همايش سه روزه ۱۶ پنل تخصصی برگزار گرديد و مقالاتی از ۲۲ کشور ارائه شد.

در مراسم پايانی اين همايش آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران بار ديگر به موضوع علوم انسانی پرداخت و بر لزوم بازنگری اين علوم و تجديدنظر در بنيان‌های آن تأکيد کرد.

آملی لاريجانی: کمال بی‌انصافی است اگر فکر کنيم که کار فلاسفه غربی از فيلسوفان ما جلوتر است

وی گفت: «علوم انسانی وارداتی از مغرب‌زمين بايد با درنظر گرفتن پيش‌فرض‌ها، پيش‌داوری‌ها، اهداف و نحوه‌های حيات هر جامعه مورد بازنگری قرار گيرد.»

آيت‌الله لاريجانی بازنگری در بنيان‌های علوم انسانی را يک بحث سياسی ندانست و افزود اين موضوع «کاملأ فنی و دقيق» است.

رئيس قوه قضائيه ايران با بيان اين‌که از سخنان وی در مورد علوم انسانی «سوء برداشت‌هايی» شده است گفت: «شنيدم که يکی از مدعوين اين همايش از کشور آلمان نيز بيان کرده به دليل صداهايی که در خصوص علوم انسانی در ايران بلند شده، در همايش حضور نمی‌يابد. ما متأسفيم که افراد اهل نظر و کسانی که در فضای فلسفی می‌انديشند، دچار سوء برداشت هستند.»

آملی لاريجانی گفت ما نمی‌گوييم آثار انديشمندان غربی مورد مطالعه قرار نگيرد اما در همين حال افزود: «بازنگری در پيش‌فرض‌های علوم انسانی و هماهنگ‌سازی آن با پيش‌فرض‌های دينی و فرهنگی هر جامعه‌ای که علوم انسانی به آن وارد می‌شود، عاقلانه‌ترين کار يک محقق و امری دقيق و علمی است.»

آملی لاريجانی همچنين گفت: «تلاش ما در فهم کلمات فلاسفه آن‌ها، بسيار آزادمنشانه‌تر از شيوه‌ای است که آنان به کار می‌برند. از سوی ديگر کمال بی‌انصافی است اگر فکر کنيم که کار فلاسفه غربی از فيلسوفان ما جلوتر است.»

حداد عادل: معتقديم يونسکو به يک ابزار سياسی در دست قدرت‌های جهان تبديل شده است

رييس قوه قضاييه ايران در بخش ديگری از سخنان خود به موضوع حقوق بشر پرداخت و ضمن انتقاد از وضعيت آن در کشورهای غربی «حقوق بشر فعلی» را زاييده مدرنيته دانست و افزود: «حقوق بشری که در چنين بستری خلق شده، نبايد به کشوری با فرهنگ و بستری ديگر تحميل شود. اين ظالمانه‌ترين کار است که مدل‌های حقوق بشری خود را تحميل می‌کنند و در واقع می‌گويند فکرهای ما را در مغز خود بگذاريد.»

آيت‌الله لاريجانی عدم شرکت يونسکو، نهاد علمی - فرهنگی سازمان ملل متحد، در همايش روز جهانی فلسفه در ايران را نيز «تأسف‌انگيز» خواند.

همچنين غلام‌علی حداد عادل در انتقاد به اقدام يونسکو گفت که جمهوری اسلامی ايران اين موضوع را پيگيری می‌کند.

وی عدم شرکت يونسکو در اين همايش را ناشی از «فشارهای سياسی» دانست و گفت با وجود موافقت اين سازمان، «۱۰ روز مانده به برگزاری همايش، يونسکو از حضور در آن انصراف داد.»

حداد عادل افزود: «معتقديم يونسکو به يک ابزار سياسی در دست قدرت‌های جهان تبديل شده که اين موضوع نگران‌کننده است.»

يونسکو روز سه‌شنبه ۹ نوامبر اعلام کرد که در برگزاری اين همايش در تهران مشارکت ندارد، زیرا شرایط تشکیل چنین اجتماعی را در ایران امروز فراهم شده نمی‌بیند.

پيش از برگزاری اين همايش بيانيه‌ای با امضای جمعی از فيلسوف‌های سرشناس از کشورهای مختلف جهان به زبان انگليسی و همچنين بيانيه‌ای به زبان فارسی با امضای «جمعی از دانش‌آموختگان، دانشجويان و استادان فلسفه در داخل و خارج از کشور» منتشر شده بود که خواهان تحريم کنگره‌ فلسفه در ايران شده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

صادق خان ، ترا به خدا اینقدر جوک تعریف نکنید داریم از خنده روده بر میشویم

-- بدون نام ، Nov 24, 2010

تبریک به همه عزیزان شرکت کننده ذر این همایش مانند ضیا موحد واباذری وفراستخواه ودباغ وسارا شریعتی وغیره که در ضمن مجلس ختم برچیدن علوم انسانی را هم برچیدند وبر کار امثال حداد عادل ولاریجانی صخه گذاشتند

-- بدون نام ، Nov 24, 2010

نظريات آقای لاريجانی رادرتهران ميبينيم ای كاش از صحبتهای آقای مجتهدشبستری مينوشتيد.

-- بدون نام ، Nov 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)