تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«تهدید زندانیان سیاسی ایران به حبس در انفرادی»

زندانیان سیاسی در ایران که اقدام به انتشار نامه و یا امضای بیانیه کرده‌اند، به حبس در «سلول انفرادی، قطع ملاقات و تشکیل پرونده جدید» تهدید شده‌اند.

به گزارش تارنمای کلمه، مسئولان زندان اوین و چند زندان دیگر، زندانیان سیاسی‌ را به دادسرا احضار کرده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند تا امضا و نامه‌هایی را که منتشر کرده‌اند، تکذیب کنند.


بر اساس این گزارش، اگر زندانیان، خواسته مسئولان زندان را نپذیرند، تنبیه خواهند شد.

به نوشته کلمه، علاوه بر «حبس در سلول انفرادی، قطع ملاقات و تشکیل پرونده جدید» از «محروم شدن از امکان مرخصی و آزادی مشروط» به عنوان مجازات‌های دیگر نام برده شده است.

بهمن احمدی‌امویی، محمد داوری، کیوان صمیمی، کوهیار گودرزی و عبدالله مومنی از جمله زندانیانی هستند که به گفته تارنمای کلمه «متحمل بیش‌ترین فشارها برای تکذیب بیانیه‌ها» شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های تهران: زندان‌های ایران به «هتل» شبیه شده است

١٤ زندانی سیاسی در ایران، مهرماه گذشته خواهان تشکیل گروه حقیقت‌یاب ملی با حضور «افراد معتبر و مورد اعتماد جامعه» برای «کشف حقایق» انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران و حوادث پس از آن شده بودند.

«بهمن احمدی امویی، میلاد اسدی، محسن امین‌زاده، علی پرویز، علی تاجرنیا، محمد داوری، مجید دری، امیر خسرو دلیرثانی، محمدفرید طاهری قزوینی، کیوان صمیمی، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، عبدالله مومنی و محسن میردامادی» ١٤ زندانی سیاسی هستند که این درخواست را امضا کرده‌اند.

امضا‌کنندگان این نامه پیشنهاد داده‌اند که گروه حقیقت‌یاب ملی، به بررسی «تخلفات و دخالت‌های غیرقانونی در انتخابات، شناسایی عوامل پشت صحنه تخلفات، شناسایی افراد متخلف در قوه قضاییه و بررسی نقش نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات و حوادث پس از آن» بپردازد و نتایج آن را در اختیار مردم قرار دهد و «عوامل واقعی بحران‌ساز» را نیز به قوه قضاییه معرفی کند.

این زندانیان سیاسی، «دخالت مأموران امنیتی، اطلاعاتی و نظامی» در انتخابات را باعث «تشدید تردیدها و ابهامات» خوانده‌اند و افزوده‌اند که فضای امنیتی ایجاد شده توسط این نیروها، این رویداد را به یک «بحران ملی» تبدیل کرد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالف دولت، نتیجه این انتخابات را نپذیرفتند و اعلام کردند که احمدی‌نژاد با «آرای مهندسی شده» و با دخالت نظامیان، رئیس‌جمهور شده است.

حکومت ایران اما این گفته مخالفان را رد می‌کند و آن را «فتنه» می‌خواند.

این ١٤ زندانی سیاسی همچنین در نامه خود به «شکنجه صدها فعال سیاسی، مطبوعاتی و شهروند معترض» اشاره کرده بودند اما امروز سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های تهران در مراسم تغییر رئیس زندان اوین گفت که زندان‌های ایران به «هتل» شبیه شده است.

روز گذشته حجت‌الله سوری به عنوان رئیس جدید زندان اوین معرفی شد. پیش از وی، فرج‌الله صداقت رئیس این زندان بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)