تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعلام اسامی ١٢ رشته برای بازنگری محتوا

اسامی ١٢ رشته‌ای که به گفته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تا بازنگری در محتوای آن‌ها، توسعه پیدا نمی‌کنند، اعلام شد.

ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، امروز، یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران از رشته‌های «حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربیتی، مدیریت و مدیریت فرهنگی و هنری» به عنوان رشته‌هایی که باید بازنگری شوند، نام برد.


ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم

وی افزوده برخی از رشته ها تا پایان سال و برخی دیگر تا تابستان سال ١٣٩٠ بازنگری می‌شوند.

به گفته مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، «دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را ندارند و می‌خواهند اقدام به راه‌اندازی آن‌ها کنند، باید صبر کنند تا طرح آمایش سرزمین مبنی بر نیازسنجی آماده شود و ببینیم نیاز هست که این رشته‌ها در دانشگاه‌های متقاضی راه‌اندازی شود یا نه. سپس در مرحله بعدی باید بازنگری این رشته‌ها به اتمام برسد.»

این مقام وزارت علوم روز گذشته گفته بود که محتوای این رشته‌ها با مبانی دینی «هماهنگی» ندارد و بر اساس «مکاتب غربی» تنظیم شده است.

وی افزوده بود: «نیاز است كه محتوا و متون درسی این رشته‌ها با توجه به مبانی عقیدتی دینی و بومی بازنگری شود.»

حسنی یکی دیگر از دلایل توقف صدور مجوز برای این رشته‌ها را «بازنگری بر اساس قانون» اعلام کرده بود.

ابوالفضل حسنی: برخی از رشته ها تا پایان سال و برخی دیگر تا تابستان سال ١٣٩٠ بازنگری می‌شوند

به گفته وی «طبق مصوبات شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم هر برنامه آموزشی از زمان تصویب تا پنج سال قابلیت اجرا دارد و پس از پنج سال باید عنوان و محتوای دروس، منابع و مأخذ برنامه‌های آموزشی، حداقل تا ٧٠ درصد مورد بازنگری قرار گیرد.»

حسنی افزوده بود: ‌«چون از زمان تصویب اكثر برنامه‌های آموزشی در علوم انسانی بیش از پنج سال می‌گذرد، بنابراین تصمیم وزارت علوم از یک جهت بر این اساس اتخاذ شده است.»

مقامات ایران در یک سال گذشته خواهان تغییر در محتوای علوم انسانی بر اساس «مبانی اسلام» شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز سال گذشته از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود.

همچنین شهریورماه گذشته کامران دانشجو، وزیر علوم اعلام کرد که در محتوای رشته‌های مهم علوم انسانی «بر اساس مبانی اسلام» تغییراتی اعمال می‌شود.

میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت نیز تیرماه گذشته در واکنش به اظهارات مقامات حکومت درباره تغییر محتوای علوم انسانی، این اقدامات را با عملکرد حکومت توتالیتر شوروی سابق مقایسه کرد و گفت: «سرنوشت و روش‌های اقتدارگرایان در سراسر جهان شبیه به هم است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بیولوژی رو یادتون رفت. نظریه تکامل هم باید اسلامی شود تا شکلگیری موجوداتی مثل حاکمان متحجّر ایران در این دنیای رو به پیشرفت معنا پیدا کند

-- بخت النصر خراسانی ، Oct 24, 2010

در خبر گزاری ها (همشهری، مهر، خبرآنلاین..) اسم رشته اقتصاد نیست، منبع شما برای این خبر چه خبر گزاری هست؟

-- احسان ، Oct 25, 2010

اصلاً بهتر است علوم انسانی را از دانشگاه ها بردارند و علاقمندان زین پس درس آخوندی بخوانندو به نظرم اینگونه صدمه کمتری به علوم انسانی وارد می شود. مگر نمی گویید که اسلام ما همه چیز دارد خب در بیاورید و در حوزه ها نظریات جامعه شناسی را به شکل اسلامی درس بدهید. البته رجوع به کتاب های مرجع مردود است و بایستی از درون احادیث و قرآن نظریات دربیاید. آنچه این آقایان درصدد ترویجش هستند فرهنگ نیست، بی فرهنگیست

-- بدون نام ، Oct 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)