تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اقدام بی‌سابقه ورزشی از سوی ايران

در جريان رقابت‌های پيشکسوتان وزنه‌برداری جهان در لهستان، برای نخستين بار در يک اقدام بی‌سابقه، ورزشکار ايرانی در کنار يک ورزشکار اسرائيلی قرار گرفت و موجب «دردسر»های تازه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايرانی (ايسنا)، حسين خدادادی، نماينده وزنه‌برداری ايران در رقابت‌های بين‌المللی وزنه‌برداری پيشکسوتان، در مراسم اهدای مدال، بر روی سکويی قرار گرفت که نفر اول‌ آن از اسرائيل بود.


حسين خدادی (چپ) در کنار سرجيو بريتوا، وزنه‌بردار اسرائيلی

اين اتفاق سوم مهرماه در آخرين روز اين رقابت‌ها و در وزن ۱۰۵ کيلوگرم و در رده سنی ۳۵ تا ۳۹ سال، رخ داد.

در اين وزن سرجيو بريتوا، وزنه‌بردار اسرائيلی با زدن ۳۰۰ کيلوگرم در مجموع، بر سکوی نخست ايستاد و حسين خدادادی در مجموع با زدن ۲۹۶ کيلوگرم به مقام دوم دست يافت.

اين اتفاقی است که در سال‌های پس از انقلاب و در چارچوب موازين جمهوری اسلامی ايران، تاکنون رخ نداده بود

در مراسم اهدای مدال حسين خدادادی حاضر شد و در کنار سرجيو بريتوا بر روی سکو قرار گرفت و همين موضوع موجب شد که اين اقدام در ايران مورد نکوهش قرار گيرد.

در واقع اين اتفاقی است که در سال‌های پس از انقلاب و در چارچوب موازين جمهوری اسلامی ايران، تاکنون رخ نداده بود و اين برای نخستين بار است که چنين رفتاری در يک رقابت رسمی صورت می‌پذيرد.

ميررسول رئيسی، رييس کميته پيشکسوتان فدراسيون وزنه‌برداری و سرپرست تيم اعزامی به لهستان در مورد اين اتفاق گفت که در روز پايانی در سالن نبوده است اما با سفارت ايران در لهستان تماس گرفته و «کسب تکليف» کرده که سفارت ايران نيز اجازه اين کار را داده بود.

وی افزود: «وزنه‌برداری با ساير رشته‌ها از جمله کشتی متفاوت است. چرا که وزنه‌برداران با يکديگر به صورت مستقيم رودررو نمی‌شوند. البته اگر ما به روی سکو نمی‌رفتيم،‌ همه مدال‌های روزهای پيش را هم پس می‌گرفتند.»

رئيسی اصافه کرد: «البته آن‌ها پرچم ما را داشتند و اگر روی سکو هم نمی‌رفتيم باز هم پرچم ما را خودشان بالا می‌بردند.»

حسين خدادادی نيز در اين‌باره گفت که قصد نداشته به روی سکو برود اما به او گفته‌اند که اگر روی سکو نرود «نه تنها مدال‌های تيم را پس می‌گيرند، بلکه ايران را از حضور در رقابت‌های دوره‌های بعد نيز محروم می‌کنند.»

او اعلام کرد چه روی سکو می‌رفت و چه نمی‌رفت پرچم ايران در کنار پرچم اسرائيل بالا می‌رفت.

وی افزود: «پيش از اين‌که مراسم اهدای مدال انجام شود، تلاش کرديم پرچم ايران را از سالن ناپديد کنيم، اما ديديم چند پرچم ديگر هم در سالن وجود دارد. با اين حال با دمپايی و با لباس غير رسمی روی سکو رفتم تا حداقل حضور ما رسميت نداشته باشد.»

پيش از اين بارها نمايندگان ورزشی جمهوری اسلامی ايران چه در رقابت‌های مستقيم مانند جودو، کشتی يا تکواندو و چه در رقابت‌های غير مستقيم مانند شنا، از مسابقه دادن و يا حتی ايستادن بر سکويی که نماينده اسرائيل در آن حضور داشت، خودداری می‌کردند.

در مسابقات لهستان و همه نمايندگان اعزامی ايران به مدال دست يافتند.

علی سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدنی ايران شهريورماه گذشته نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نوشت و در آن برای تعيين تکليف درباره رقابت ورزشکاران ايرانی با حريفان اسرائيلی «کسب تکليف» کرده بود.

اين مشکل زمانی مطرح گرديد که مسئولان ورزشی ايران عدم رويارويی ورزشکاران ايرانی با ورزشکاران اسرائيلی را به‌ويژه در رشته‌ای چون کشتی که ايران همواره از مدعيان کسب مقام در آن است، موجب کاهش مدال‌ها و در نتيجه از دست دادن موقعيت‌های بهتر جهانی دانستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خواستيم پرچم را بببريم نشد با دمپايي رفتيم بالاي سكو!!

-- بدون نام ، Oct 22, 2010

تلاش کرديم پرچم ايران را از سالن ناپديد کنيم، نشد،بادمپايی جبرانش كرديم ها ها ها ها

-- بدون نام ، Oct 22, 2010

ايران تبديل شده به سرزمين حماقت و ابتذال و دروغ و ريا

-- بخت النصر خراساني ، Oct 22, 2010

اين پهلوان به هيچوجه نمي بايد مي رفت روي سكو. تف بر او. . شرم اور است. باعث ننگ مملكت شد.

به عكس كمي نگاه كنيد. اخر ان قيافه و ان طرز ايستادن اريالاي خدادادي به يك قهرمان مي خورد؟ دو نفر بقيه با سرفرازي و مثل يك قهرمان كه باعث افتخار كشورشان باشد روي سكوي قهرماني ايستاده اند و در چهره شان برق پيروزي و سربلندي و افتخار مي درخشد. اقاي خدادادي مثل بچه يتيم ها با سر ِ افكنده، با چهره اي د‍ژ‍م و ترسخورده ( كه مي داند بايد تاوان ايستادن در انجا را با مطرود شدن و توسري خوردن و حتي زندان بدهد، و همانجا در عكس مي بينيم كه ""قهرمان"" دارد تنش مي لرزد) با دست هاي گره كرده در پشت ، با شكم حاج آقائي ي برامده اي كه به بارفروش هاي ميدان هاي ميوه شهرداري مي خورد ، اين اقا با اين سر و وضع و لباس نامرتب و كثيف و چهره اي كه داد مي زند دارد از ترس سکته مي كند نماينده من ِ ايراني است. خاك بر سر همه ما با اين قهرمانان ما. چرا اين ها را مي فرستند مسابقات جهاني كه در نهايت توليد ننگ و سرافكندگي برا ي كشور بكنند؟؟

-- يك قهرمان ترسوي مفلوك ، Oct 23, 2010

اگه یکبار برای همیشه یکی از فدراسیونهای ورزشی در هر رشته ای با ایران سفت و سخت برخورد کنند و اونها رو از انجام مسابقات بعدی منع کنند (با توجه به حرام بودن رقابت با اسرائیلی ها) اونوقت عوامل مزدور رخنه کرده غیرورزشی در ورزش حرفه ای و ملی، حساب کار دستشون میاد و میفهمن که مسابقات ورزشی هیچ ربطی به سیاست و فلسطین و کوفت و زهرمار نداره!!!!!

-- کیوان ، Oct 23, 2010

حسين خدادادی بنده خدا راست میگه؛ اگه فیلم را ببینید معلومه، وزنه بردار اسراییل میاد باهاش دست بده، حدادی دستش را به پیشانی می‌بره ابراز احترامی می‌کنه ولی دست نمی‌ده. حرکت جالبی می‌کنه طوری که طرف هم ضایع نشه.

-- مهران ش ، Oct 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)