تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

جریان سوم
سرمقاله امروز آرمان با عنوان «این یک تاکتیک سیاسی است» در مورد شکل‌گیری احتمالی جریان سوم از داخل اصول‌گریان در آستانه انتخابات آینده مجلس ایران است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «درباره اظهارات جوانفکر و وضعیت پیش‌آمده در جبهه اصول‌گرایان باید گفت که آقای جوانفکر و مشاوران نزدیک به رئیس‌جمهور بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم سعی کردند که به شکلی آقای احمدی‌نژاد را در ورای جریانات سیاسی اصول‌گرایی مطرح کنند. به نظر من این تلاش بیهوده است و آقای احمدی‌نژاد جایگاهش در میان جریان اصول‌گرایان بوده است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «این‌ها می‌خواهند به شکلی آقای احمدی‌نژاد را برای اقشار و لایه‌های جوان و ١٣ میلیونی که به ایشان رأی ندادند، جدای از جریان سنتی اصول‌گرایان تعریف کنند. در عین حال نمی‌خواهند از اردوگاه اصول‌گرایان هم جا بمانند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «تصور می‌کنم که قطعاً این یک تاکتیک سیاسی است، البته نکته دیگر این است که جریان منتسب به دولت احتمالاً معتقدند که پیروزی در انتخابات به خود احمدی‌نژاد ربط دارد نه جریانی که برآمده از آن بودند. هر قدر به انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، جریاناتی ظاهر می‌شوند که سعی می‌کنند بگویند ما جریان سوم هستیم.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «موفقیت اصول‌گرایان منتقد که مدعی جریان سوم بودن است در آینده سیاسی ایران بستگی به این دارد که اصول‌گرایان رادیکال چقدر اصرار دارند که یکه‌تاز باشند. اگر این جریان حاضر نشود دیگر اصول‌گرایان را همراهی کند، شانس زیادی برای جریان سوم وجود ندارد.»

متن کامل سرمقاله

«گفتمان وحدت و گفتمان فتنه»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «وحدت ملی را جدی بگیریم» در مورد سخنان اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است که خواهان جدی‌گرفتن وحدت ملی شده بود.

در این سرمقاله آمده است: «مهم‌ترین محوری كه مقام معظم رهبری در دیدار پرشكوه مردم قم مطرح كردند، موضوع پاس‌داشت وحدت ملی بود. وحدت و هم‌گرایی ملت، خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب است، وحدت و هم‌گرایی، سكه ملت ایران در بازار دیروز، امروز و فردای سیاست و خنثی‌كننده توطئه‌های ریز و درشت طراحان نبرد نرم علیه انقلاب است.»

این سرمقاله افزوده: «مهم‌ترین وظیفه انقلابیون در حال حاضر ارتقای وحدت ملی و انسجام اسلامی است. اگر آتش افروزی‌های بدخواهان، خوب رصد شود، متوجه می‌شویم كه آن‌ها فقط و فقط وحدت ملی را برای بازگشت استعمار و استبداد نشانه گرفته‌اند.»

در ادامه سرمقاله رسالت آمده است: «گفتمان وحدت و هم‌گرایی در برابر گفتمان فتنه و آشوب قرار دارد. فتنه‌گران شبانه روز با دروغ، تهمت، تشویش اذهان عمومی و اهانت و مسخرگی می‌خواهند از ابهت و عظمت وحدت ملی بكاهند اما با سد آگاهی و بصیرت مردم روبه‌رو شده‌اند دشمن از مردم ناامید است لذا می‌خواهد دست‌كاری در ذهن مردم را از طریق غفلت و فریب برخی نخبگان انجام دهد. لذا برخی نخبگان كه در معرض هستند باید هوشمندی خود را حفظ كنند.»

سرمقاله افزوده است: «مدیریت گفت‌وگوها و مدیریت نقد درون گفتمانی بر اساس عقلانیت اسلامی راهكار دیگری برای رسیدن به وحدت و هم‌گرایی است. عقل حكم می‌كند از مطالبی كه دشمن از رسانه‌ای كردن آن سود می‌برد، پرهیز شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «انحراف در اصول‌گرایی یا رقابت زود هنگام برای قدرت؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جنگ ارزی از طریق كاهش مصرف ملی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «دقت در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)