تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کتاب‌ها را سانسور نکنید

مصطفی رحماندوست، مدیر کل سابق دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که نویسندگان دینی هم از وضعیت ممیزی و سانسور کتاب‌های دینی ناراضی‌اند.

مصطفی رحماندوست که پس از انقلاب مسئولیت‌های زیادی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در وزارت ارشاد داشته است، در گفت و گویی با خبر آن‌لاین از نارضایتی نویسندگان دینی از وضعیت ممیزی کتاب در دولت دهم خبر داد. او گفت: «هرگونه ممیزی و بررسی کتاب‌ها پیش از چاپ توهین به شعور مخاطب است، انسان صاحب عقل است و مسئول کار خود، کسی که اهل کتاب است می‌داند چه بخواند و چه نخواند و او بر حسب حس تشخیص خود اگر ببیند متن کتابی برخلاف واقعیت است می‌تواند آن را نخواند، حتی آن را نقد کند و یا از نویسنده و ناشر شکایت کند.»


مصطفی رحماندوست که زمانی مدیر مسئول نشریات رشد، از مهم‌ترین و پرتیراژترین نشریات دولتی برای کودکان و نوجوانان بود، در ادامه این گفت و گو، ممیزی کتاب را با ممیزی مطبوعات مقایسه کرد و خواهان آن شد که وزارت ارشاد مانند مطبوعات با کتاب عمل کند و پس از انتشار کتاب به محتوای آن رسیدگی کند. وی در این مورد گفت: «کتاب یک کالای شریف فرهنگی و دارای ارج ویژه‌ای است، یک کتاب کمتر از یک مجله یا روزنامه نیست، روزنامه سطح پایین‌تری از کتاب دارد و مخاطبان آن هم می‌توانند عوام ‌باشند، پس چگونه است که روزنامه قبل از چاپ بررسی و ممیزی نمی‌شود، اما کتاب که مخاطب خاص‌تری از روزنامه دارد، ممیزی می‌شود؟»

مصطفی رحماندوست: هرگونه ممیزی و بررسی کتاب‌ها پیش از چاپ توهین به شعور مخاطب است، انسان صاحب عقل و مسئول کار خود است

در حال حاضر ناشران موظف‌اند کتاب‌ها را برای ممیزی به اداره کتاب در وزارت ارشاد ارسال کنند. اداره کتاب نسخه‌ ارسال‌شده توسط ناشران را به سه ممیز می‌سپرد و آنها درباره کتاب تصمیم می‌گیرند و اگر مواردی باشد که به نظر آنها باید سانسور شود، این موارد را فهرست‌وار به ناشر اطلاع می‌د‌هند.

بنیانگذار «سروش کودکان» که از نشریات دیگر دولتی برای کودکان و نوجوانان است، در گفت و گو با خبر آن‌لاین به این نکته اشاره کرد که اگر حتی ممیزی کتاب به‌شکل گروهی هم اعمال شود، در نهایت مفاهیم کتاب هنگام ممیزی تحریف خواهد شد. او گفت: « چه کسی تضمین می‌کند که افراد و گروه‌های [ممیزی] صلاحیت بیشتری از خوانندگان داشته باشند؟»

مصطفی رحماندوست، در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان آثاری نوشته و پس از انقلاب دارای مشاغل و مسئولیت‌های مهمی بوده است. مدیربرنامه‌ كودك‌ سیما، مدیر مركز نشریات ‌كانون ‌پرورش ‌فكری ‌كودكان ‌و نوجوانان،‌ سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسئول ‌مجله‌های‌ رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌كودكان از مهم‌ترین مسئولیت‌های اوست.‌

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عزيز من، نشريات هم پيش از چاپ مميزي مي شوند، منتها توسط افراد داخل نشريات.

-- بدون نام ، Oct 18, 2010

خدا را شکر صدای این آقایان هم درآمد

-- مهستی ، Oct 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)