تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
علی‌اکبر صالحی:

عملیات اکتشاف اورانیوم در ایران آغاز شد

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز عملیات کشف اورانیوم در مرکز و جنوب این کشور خبر داد.

صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اکتشاف اورانیوم را «اولویت نخست» سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است.


صفحه سوخت اورانیوم

به گفته وی، ایران می‌خواهد با اکتشاف اورانیوم، نیازهای خود را در داخل تأمین کند.

صالحی افزود: «کشور را به چند منطقه تقسیم کرده و در همه مناطق در حال کار تحقیقاتی هستیم ، ولی بیش‌تر فعالیت‌های اکتشافی را در مرکز و جنوب کشور متمرکز کرده‌ایم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «تحقیقات فراگیر» در مناطقی که پیش‌بینی می‌شود دارای اورانیوم است، آغاز شده است.

به گفته صالحی، ایران می‌خواهد با اکتشاف اورانیوم، نیازهای خود را در داخل تأمین کند

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از یزد و بندرعباس به عنوان مناطقی که عملیات اکتشاف اورانیوم در آن‌ها انجام می‌شود، نام برد.

با این حال کشورهای غربی می‌گویند که ذخایر اورانیوم ایران گسترده نیست و به همین دلیل در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا ایران نتواند اورانیوم را از کشورهای دیگر خریداری کند.

بر همین اساس، غرب تلاش می‌کند از فروش اورانیوم به جمهوری اسلامی از سوی قزاقستان، ازبکستان، جمهوری دموكراتيک كنگو و برزیل جلوگیری کند.

انجمن جهانی هسته‌ای در سال ۲۰۰۷، کانادا، استرالیا، قزاقستان، روسیه، نیجر، نامیبیا، ازبکستان، آمریکا، اوکراین و چین را به عنوان ۱۰ کشور بزرگ دارنده معادن اورانیوم در جهان معرفی کرد.

روزنامه تایمز چاپ لندن، دو سال پیش گزارش داد که ذخیره کیک زرد ایران که در دوران شاه سابق این کشور به وسیله آفریقای جنوبی تامین شده است، تقریبا تمام شده و هر چند تهران، معادن اورانیوم را توسعه داده است، اما نمی‌تواند از یک برنامه ثابت و پایدار اتمی پشتیبانی کند.

اما علا‌الدین بروجردی از نمایندگان مجلس ایران، همان زمان این گزارش تایمز را رد کرد و گفت که ایران، ذخایر اورانیوم کافی برای تبدیل به کیک زرد را در اختیار دارد.

خردادماه سال گذشته نیز وزارت خارجه‌ اسرائیل با ارائه یک سند اعلام کرد که ونزوئلا و بولیوی «تأمین اورانیوم ایران» را به عهده دارند.

این سند همچنین از «احتمال دست داشتن بولیوی در تامین بخشی از اورانیوم مورد نیاز ایران» خبر می‌داد.

بر اساس این سند محرمانه، «ونزوئلا به ایران کمک می‌کند تا از تحریم‌های سازمان ملل بگریزد». این سند ادعا می‌کند که «ایران، هسته‌های شبه‌نظامیان حزب‌الله را در شمال ونزوئلا و در جزیره‌ مارگاریتای ونزوئلا بر پا» کرده است.

یک هفته پس از انتشار این سند، دیدبان اتمی سازمان ملل گفت که ایران تاکنون ۱٣۳۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی‌شده انبار کرده ‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میزان این غنی‌سازی، پایین است ولی برآوردها نشان می‌دهد که مقادیر ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم از این نوع غنی‌سازی پایین لازم است تا بتوان آن را تبدیل به اورانیوم با غنی‌سازی بالا و «مورد نیاز برای ساخت بمب اتم کرد.»

اورانیوم غنی‌شده می‌تواند به عنوان سوخت رآکتورهای اتمی و هم‌چنین برای ساخت بمب اتمی استفاده شود. کاربرد دوگانه این ماده باعث نگرانی قدرت‌های جهانی از دست یافتن جمهوری اسلامی به این مواد شده‌است.

غرب می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست و تهران در تلاش است تا تحت پوشش فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی، به سلاح اتمی دست یابد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)