تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه ۱۰ میلیونی برای رمان انقلاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رمانی که در جشنواره داستان انقلاب به عنوان اثر برتر برگزیده شود، ۱۰ میلیون تومان جایزه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو عنوان رمان که به موضوع انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷ پرداخته و در جشنواره ادبیات انقلاب شرکت کرده و در این جشنواره به‌عنوان رمان برتر برگزیده شوند، ۱۰ میلیون تومان جایزه می‌دهد.


جایزه برای رمان برتر انقلاب ابتدا شش میلیون تومان تعیین شده بود. اما در مذاکراتی که امیر حسین فردی، دبیر سومین جشنواره داستان انقلاب با دری نجفی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد انجام داد، قرار شد این جایزه به میزان چهار میلیون تومان افزایش یابد.

سومین جشنواره داستان انقلاب هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب ضدسلطنتی ایران در سال ۱۳۵۷ که از آن به‌عنوان «انقلاب اسلامی» یاد می‌کنند، توسط حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

هر سال بر مبلغ این‌گونه جوایز افزوده می‌شود اما جوایز مستقل ادبی از کمترین امکانات بی‌بهره‌اند

هدف از برگزاری این جشنواره حمایت از داستان‌ها و رمان‌هایی است که در قلمرو ادبیات نوجوان و بزرگسالان با موضوع انقلاب پدید آمده است. این در حالی است که بیش از ۳۰ سال از انقلاب ضد سلطنتی ایران می‌گذرد و هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته با چنین حمایت‌هایی نویسندگانی تربیت کند که بتوانند رمان شاخصی در این زمینه ارائه کنند.

ادبیات جنگ که از آن به عنوان «ادبیات دفاع مقدس» یاد می‌شود، از موضوعات دیگری است که همواره مورد حمایت نهادهای فرهنگی وابسته به وزارت ارشاد بوده است.

سال گذشته، در دومین جشنواره داستان انقلاب، رمان «پالان» نوشته نویسنده‌ای به نام سید هاشم حسینی به‌عنوان رمان برگزیده انتخاب شد و نویسنده‌اش جایزه ۹ میلیون تومانی خود را از حوزه هنری دریافت کرد.

جایزه کتاب سال و جایزه جلال آل احمد از دیگر جوایز ادبی دولتی در ایران است. در حالی‌که هر سال بر مبلغ این‌گونه جوایز افزوده می‌شود، جوایز مستقل ادبی از کمترین امکانات بی‌بهره‌اند.

جایزه ادبی بنیاد هوشنگ گلشیری که از معتبرترین جوایز ادبی ایران است، به‌دلیل کمبود امکانات و نبود آثار ادبی برجسته در اثر سانسور، از امسال به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا رايزنی برای تعيين داوران سومين جشنواره داستان انقلاب آغاز شده اما تاکنون این داوران انتخاب و معرفی نشده‌اند.

امیر حسین فردی علاوه بر آن‌که دبیر سومین جشنواره داستان انقلاب است، دارای مسئولیت‌هایی در مؤسسه کیهان، عضو شورای داستان بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئول شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج است.

رمانی به نام «اسماعیل» با موضوع انقلاب از نوشته‌های امیر حسین فردی است که توسط سوره مهر، از انتشاراتی‌های نزدیک به دولت منتشر شده است.

در تاریخ ادبیات ایران نخستین بار مهشید امیرشاهی که از آغاز انقلاب تاکنون در تبعید پاریس زندگی می‌کند در رمانی به‌نام «در حضر» به رویدادهای انقلاب ضدسلطنتی ایران پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)