تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تحقیق درباره زندان مخفی آمريکا در افغانستان

در پی انتشار گزارش‌های مبنی بر نقض حقوق بشر در يک زندان مخفی نظاميان آمريکايی در پايگاه بگرام در شمال کابل، هيئتی از سوی دولت افغانستان موظف به تحقيق و بررسی اين گزارش‌ها شد.

در اطلاعيه منتشر شده از سوی رياست جمهوری افغانستان آمده است اين هيات که در ترکيب آن وزير دادگستری و رئيس کميسيون مستقل حقوق بشر حضور دارند، طبق دستور حامد کرزی رئيس جمهوری افغانستان تشکيل شده و موظف گرديده تا دو هفته گزارش خود را تهيه کند.


دفتر رياست جمهوری افغانستان نوشته است که بر اساس دستور رئيس جمهور اين کشور «در مورد توقيف غيرقانونی، نقض حقوق بشر در يک زندان مخفی افزون بر زندانی که نيروهای آمريکايی دارند، بررسی و حقيقت‌يابی خواهد شد.»

«بنياد جامعه باز» که مرکز آن در نيويورک است به‌تازگی به نقل از ۱۸ زندانی که در دو سال گذشته در يک زندان مخفی نگهداری می‌شدند، نقض حقوق بشر را تأييد کرده است.

«بنياد جامعه باز» به نقل از ۱۸ زندانی که در دو سال گذشته در يک زندان مخفی نگهداری می‌شدند، نقض حقوق بشر را تأييد کرده است

اين زندانيان که اکنون آزاد شده‌اند ادعا کرده‌اند در حالی که به آنان آب و غذا داده نمی‌شد و در محلات به شدت سرد نگهداشته می‌شدند از دسترسی به پتو محروم بودند و نمی‌توانستند بخوابند.

بر اساس اظهارات اين زندانيان، آنان برای انجام آزمايشات پزشکی مجبور بوده‌اند برهنه شوند و حتا از انجام فرايض دينی‌شان محروم بوده‌اند.

در حال حاضر زندان بگرام در شهرک بگرام در شمال کابل از سوی نيروهای آمريکايی اداره می‌شود اما تاکنون اين نيروها داشتن هرگونه زندان مخفی را در افغانستان رد کرده‌اند.


در حالی احتمال وجود زندان مخفی در پايگاه نظاميان آمريکايی در بگرام و نقض حقوق اين زندانيان مطرح می‌شود که آمريکا گفته است مراقبت از اين زندان را که در آن صدها نفر از زندانيان سياسی افغان نگهداری می‌شود به نيروهای امنيتی اين کشور واگذار خواهند کرد.

اين زندان پس از فروپاشی طالبان و در سال ۲۰۰۱ ايجاد گرديد و از آن زمان تاکنون چگونگی نگهداری زندانيان و تسهيلات اين زندان بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرارگرفته است.

نگرانی‌ها درمورد اين زندان از سال ۲۰۰۲ با مرگ دو بازداشتی، شدت گرفت و حکومت افغانستان بارها خواستار بازبينی شيوه کنترل اين زندان شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)