تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دست پدرانه‌ ارشاد و مشکلات سینماگران

مهوش شیخ‌الاسلامی،مستندساز اعلام کرد که به افرادی که سینماگر نیستند، سفارش ساخت فیلم می‌‌دهند و برای ساخت این فیلم‌ها پول‌های کلانی رد و بدل می‌شود.

مهوش شیخ‌الاسلامی، کارگردان فیلم‌هایی همچون «سایه‌های بلند باد»، «مجسمه»، «تبعیدی‌ها» و «نقش عشق» در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا به وابستگی سینماگران به نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت که دولت در ازای تأمین بخشی از هزینه‌های ساخت فیلم به خود اجازه می‌دهد بر فعالیت سینماگران نظارت مستقیم داشته باشد. وی با کنایه گفت: «تا وقتی كه دست پدرانه‌ی ارشاد برسر ماست همواره مشكلاتی از این دست وجود خواهد داشت.»


مهوش شیخ‌الاسلامی، کارگردان فیلم‌های مستند

این کارگردان فیلم‌های مستند به فیلمی اشاره کرد که با نام «ماده ۶۱» درباره شوهرکشی و دفاع از ناموس ساخته است. اما وزارت ارشاد سرسختانه مانع پخش این فیلم شده است. مهوش شیخ‌الاسلامی در این مورد گفت: « مذاكرات مكرر من با مسئولان ارشاد نیز بی‌فایده بود. آنها معتقد بودند این فیلم با مصالح كشور همخوانی ندارد.»

گفتنی است که این فیلم مستند در جشنواره فیلم لوکارنو و در چندین کشور به نمایش گذاشته شده است.
کارگردان فیلم مستند «ماده ۶۱» در گفت‌وگو با خبرگزاری کار، ایلنا به سیاست‌های رسانه‌ی ملی نیز اشاره کرد و گفت: «من سال‌هاست كه برنامه‌‌های تلویزیونی را تماشا نمی‌كنم، زیرا به نظر من این تلویزیون از آن ما نیست. مسئولان و مدیران تلویزیون می‌خواهند فیلم‌ها را ده‌ها بار با رویكرد و سلیقه خود قیچی بزنند.»

شیخ‌الاسلامی: این تلویزیون از آن ما نیست. مسئولان و مدیران تلویزیون می‌خواهند فیلم‌ها را ده‌ها بار با رویكرد و سلیقه خود قیچی بزنند

مهوش شیخ‌الاسلامی به وقایع بحث‌برانگیز انتخابات سال ۱۳۸۸ نیز اشاره کرد. به نظر این فیلم‌ساز در این وقایع جای مستندسازان در رویدادهای اجتماعی خالی بود. او نبود مستندهای اجتماعی و سیاسی را نشانه‌ای از وحشت از بیان واقعیت‌های اجتماعی دانست و در ادامه‌ گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا جشنواره سینمایی فجر را با جشنواره لوکارنو و ژاپن مقایسه کرد و به کمبود امکانات برای فیلمسازان از یک سو و از سوی دیگر به مراسم تشریفاتی و بی‌فایده و بی‌نظمی در سازماندهی جشنواره فجر اشاره کرد. او با اشاره به وحشت سینماگران خارجی از حضور در جشنواره فجر گفت: «متأسفانه مسائل پیچیده سیاسی موجود در ایران باعث شده است كمتر چهره‌های شناخته شده‌ای برای حضور در ایران تمایل نشان دهند. حتی برخی از آنها هنوز واهمه ربوده شدن و ناامنی‌ در ایران را دارند.»

کارگردان مستند «نقش عشق» به سفارشاتی که از طریق کارخانه‌ها و برخی وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی به مستندسازان می‌شود اشاره کرد و گفت این سفارش‌ها به افرادی که اصلاً مستندساز نیستند واگذار می‌شود و در ازای این سفارش‌ها پول‌های کلانی هم رد و بدل می‌شود. او همچنین به مستندهای جنگی که از آن در ایران به‌عنوان فیلم‌های مستند «دفاع مقدس» یاد می‌کنند و زیر نظر مستقیم دولت تهیه می‌شود اشاره کرد و گفت: «اگر یك فیلمساز در طول این سال‌ها می‌خواسته فیلمی در حوزه جنگ بسازد، حتما می‌بایست مورد تأیید و سفارش‌های نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گرفته تا از امكانات بی‌حد و حصر موجود بهره‌مند شود.»

مهوش شیخ‌الاسلامی همچنین به اهمیت فیلم‌های مستند در مسایل زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت اگر درباره‌ دریاچه ارومیه فیلم‌های مستند ساخته می‌شد، احتمال داشت که دریارچه ارومیه در اثر کم‌توجهی مسئولان در آستانه خشک شدن قرار نگیرد.

به گزارش اسکرین دیلی، فیلم «کول فرح» به کارگردانی مهوش شیخ‌الاسلامی یکی از ۱۳۲ اثر راه یافته به پنجمین جشنواره فیلم‌های مستند «شفیلد» در انگلستان است. از افتخارات سینمایی شیخ‌الاسلامی می‌توان از جایزه بزرگ جشنواره‌های تامپوه فنلاند، ویادوکوند پرتغال و سن‌پترزبورگ روسیه، پلاک افتخار لویی لوپرنس جشنواره لیدز، جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره سینمای جوان برای فیلم چارشو، جایزه نخست جشنواره مستند دریایی کیش و ارگ جدید بم، جایزه بهترین فیلم جشنواره رومانی و جایزه جشنواره یاماگاتای ژاپن برای فیلم «پیر حرا» اشاره کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)