تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تمدید مأموریت آیساف در افغانستان

شورای امنيت سازمان ملل متحد، مأموريت آيساف يا نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان را يک سال تمديد کرد.

۱۵ عضو شورای امنيت در جلسه روز چهارشنبه با ابراز نگرانی در مورد وضعيت افغانستان به اتفاق آراء به ادامه اين مأموريت رأی دادند.


پيش از اين جلسه، بان‌ کی‌مون دبيرکل سازمان ملل در گزارشی نسبت به «وخامت» اوضاع امنيت افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

در خبرنامه‌ای که از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده است که «اعضای شورای امنيت اين سازمان در مورد افزايش فعاليت القاعده، طالبان، گروه‌های مسلح غيرمسئول و قاچاقچيان مواد مخدر نگران هستند.»

در حال حاضر شمار نظاميان کشورهای مختلف حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد شده است

به باور سازمان ملل متحد؛ خطرات ناشی از فعاليت اين گروه‌ها و مقابله با آن‌ها ايجاب می‌کند که نيروی نظامی بيشتری در چارچوب آيساف به افغانستان اعزام شود.

نظاميان بين‌المللی تحت فرماندهی آمريکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر اين کشور، رژيم طالبان را که بر بخش‌های زيادی از افغانستان حکومت می‌کرد به اتهام پناه دادن و حمايت از عوامل اين حملات، مورد حمله قرار دادند.

پس از حمله به طالبان و سرنگونی اين رژيم، نظاميان بيشتری از کشورهای مختلف به افغانستان اعزام شدند. درحال حاضر شمار اين نيروها حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد شده است که از ۴۷ کشور، به‌ويژه اعضای پيمان ناتو شکل گرفته اند.

بيشتر نظاميان خارجی مستقر در افغانستان در قالب آيساف (نيروهای کمک به تأمين امنيت) فعاليت دارند اما جدا از آن، نيروهای ويژه آمريکايی نيز در اين کشور حضور دارند که به‌طور مستقل عمل می‌کنند .

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)