تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مرضیه، خواننده ایرانی درگذشت

اشرف‌السادات مرتضایی از خوانندگان قدیمی ایرانی که با نام هنری «مرضیه» شناخته می‌شد، امروز چهارشنبه ٢١ مهر ١٣٨٩ در سن ٨٥ سالگی در پاریس درگذشت.

مرضیه به دلیل بیماری سرطان فوت کرده است. هنگامه امینی، دختر مرضیه نیز فروردین ٨٩ به دلیل بیماری سرطان درگذشت و در پاریس به خاک سپرده شد.


این خواننده قدیمی ایرانی که در سال ١٣٠٤ در تهران متولد شد، نخستین زن ایرانی بود که در برنامه هنری گل‌های رنگارنگ که از سال که از سال ۱۳۳۴ تا اواخر دهه ۱۳۵۰ خورشیدی از رادیو ایران پخش می‌شد، آواز خواند.

مرضیه پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ١٣٥٧ به مدت ١٦ سال در ایران ماند و آواز نخواند.

وی در سال ١٣٧٣ از ایران خارج شد و توانست در فرانسه، پناهندگی سیاسی بگیرد.

مرضیه نخستین زن ایرانی بود که در برنامه هنری گل‌های رنگارنگ آواز خواند

این خواننده پس از سکونت در پاریس به شورای ملی مقاومت ایران که از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران به رهبری مسعود رجوی است، پیوست.

مهم‌ترین عضو شورای ملی مقاومت که در سال ١٣٦٠ تشکیل شده، سازمان مجاهدین خلق ایران است که ایران از آن به عنوان یک «گروه تروریستی» نام می‌برد.

شورای ملی مقاومت ایران که دارای ۵۴۰ عضو است، می‌گوید که به عنوان «پارلمان در تبعید عمل می‌کند و هدفش سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ایران و برقراری یک دولت ائتلافی دموکراتیک و سکولار در ایران است.»

دانشنامه ویکی‌پدیا به نقل از مرضیه می‌نویسد: «زمانی که خانواده‌های ایرانی به ندرت فرزندان دخترشان را برای تحصیل علم می‌فرستادند، پدر من با وجود اینکه یک فرد روحانی بود مرا تشویق به آموزش تحصیلات مرسوم زمان نمود. وقتی که من آغاز به خواندن کردم، خواننده شدن برای زنان خیلی غیر عادی بود و درعین حال یک خواننده در آن زمان باید هم دانش مدرسه‌ای می‌داشت و هم دانش کلاسیک موسیقی و هم چنین یک صدای خوب. در ضمن استادان موسیقی زیادی باید صدای او را تأیید می‌کردند و همچنین تئوری موسیقی را باید به خوبی می‌دانست. من سال‌های زیادی را به آموختن زیر نظر استادان بزرگ موسیقی ایرانی گذراندم، پیش از اینکه شروع به خواندن کنم.»

ویکی‌پدیا همچنین می‌نویسد: «مرضیه در سال ۱۳۲۲ به دنیای موسیقی وارد شد. نخستین بار در یک تئاتر که نمایشنامه شیرین و فرهاد را اجرا می‌کرد (تئاتر باربد) در نقش شیرین بازی کرد. این نمایش ۳۷ شب روی صحنه بود که برای او یک موفقیت بزرگ و سریع به بار آورد و با استقبال زیاد مردم مواجه شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط حیف!

-- بدون نام ، Oct 13, 2010

درگذشت سر بانوی اواز ایران , زن مقاومت و ایستادگی , هنرمند مجاهد و مردمی برای ملت ما یک ضایعه میباشد که قبل از هر چیز اخوندهای هنر کش و ضد بشری را شاد و از سوی دیگر ملتی هنرپرور و اصیل ایرانی را به غم و اندوه فرو میبرد . این ضایعه را بهمه ی دوستدارانش , به جامعه ی هنری ایران و بویژه به مجاهدین خلق ایران که مرضیه یکی از مبارزان انان بود را تسلیت میگویم .

هنرمندان مبارز ایرانی ساکن کشورهای اسکایدیناوی

-- ایران زمین ، Oct 13, 2010

روانش شاد. یکی از معدود هنرمندانی بود که هم مردم غیر سیاسی دوستش داشتند هم سیاسی کارهای دهه شصت (اعم از چپ و راست و مذهبی و ملی و ...). تمام نوارهاش رو داشتم. پاسداران وقتی ریختن خونمون همه رو بردند. توی پرونده زندانم نوارهای مرضیه هم بود. توی یکی از کنسرت هاش بهش گفتم که شش ماه حبس به خاطر نوارهاش اضافه کشیدم. گفت "شرمنده". تا امروز از خودم خجالت میکشم که چرا چنین چیز مسخره ای رو بهش گفتم. ایکاش قاطی سیاست نمیشد .

-- بدون نام ، Oct 13, 2010

Roohash shad!

-- بدون نام ، Oct 13, 2010

خاطرات عمر رفته،در نظرگاهم نشسته
در سپهر لاجوردی،آتش آهم نشسته
ای خدای بی نصیبان،طاقتم ده...طاقتم ده
قبله گاه ما غریبان،طاقتم ده...طاقتم ده

-- بدون نام ، Oct 13, 2010

روحش شاد.خوشا بحالش که هر آن چه داشت بدون چشمداشت نثار راه آزادی مردم ایران کرد.راهش تا رسیدن گلبانگ آزادی به ایران زمین ادامه خواهد داشت.

-- hadi az kermanshah ، Oct 13, 2010

namash boland yadash grami bad mihssen as italia

-- mohssen ، Oct 13, 2010

خدا رحمتش کند از بندگان نیک روزگار بود

-- بدون نام ، Oct 13, 2010

حیف و صدها حیف کسی قدر او را ندانست باید درمراسمی باشکوه آنچنان که
لیاقتش را داشت از او تجلیل می شد. دیگر ستاره ای چون او را نخواهیم دید .

-- VEGAS-2 ، Oct 13, 2010

بزرگ بود! به جای اینکه به لس آنجلس برود و پول پارو کند اولین کاری که کرد برای آزادی و آزادیخواهان ۲ ساعت زیر آَفتاب خواند! جایش میان مبارزان وطن و در فردای صبح آزادی خالی!

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

gar che tarafdare mojahedin bodi ama honarmandi va ham vatanam khoda rahmatet kone va rohet shad

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

یاد یارمهربان .... بدرود....

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

مرحوم اشر ف السادان مرتضایی پدر نداشتند و مادرشان در خانه شخص محترمیd کار میکرد به همراه برادر کوچکشان وآن مرد نامی همه مخارج تحصیل وکلاس آواز اورا داد ، فورا پدر او روحانمی میشود !! ومشوق او!!! تا کی میخواهیم از حقیقت ها دورشویم ؟

-- ثریا ایرانمنش ، Oct 14, 2010

مرضیه هم رفت و دوستی در جایی نوشته بود که : حیف مرضیه که خودش را به آلوده ترین سیاست های تبه کارانه ی کشور ما آلود. حیف از او که به خاطر اندکی آن هنگفت را فروخت، حیف و هزار حیف. همکاری با یک گروه تروریستی کاری کوچک نیست. در هر حال هنرش بزرگ بود. و ساده دلانه قربانی دو سنگ خشونت حکومت خمینی و خامنه ای، و رجوی شد. صدایش جاویدان و یاد روزگاران ایرانش زنده باد. که فراموش کردن دوره مجاهد بودنش شاید کاری دشوار باشد و ضرر و زیانی بس بزرگ برای ما و هم او.

-- ناصر و داوود از رشت ، Oct 14, 2010

خانم مرضیه صدای زیبائی داشت ولی خلق و خوی زیبائی نداشت به شدت خود خواه و جاه طلب بود و در راه ارضاء جاه طلبی خود حاضر بود هر ارزش انسانی را زیر پا بگذارد. شاید در این لحظه که ایشان فوت کرده بنظر بسیاری موقع مناسبی برای اظهار چنین مطلبی نباشه ولی من تصور میکنم همین الان که بسیاری فرصت پیدا کردند تا میکروفون به دست بگیرند و دانسته و نداسته آنطور که رسم ما مردم است از شخص متوفی تعریف و تمجید کنیم بهترین زمان است که با بیان واقعیت این آدم و ذکر حسن و قبحی که داشته در مقابل تعریف تمجیدهای بیخودی به یک تعادلی رسید  این خانم علیرغم صدای بسیار زیبایش چنان موجود از خود راضی بود که تا کسی ایشان را از یک قدم نزدیکتر ندیده باشه تصوری از اینهمه خود خواهی نخواهد داشت دوستی نقل میکرد که سالها پیش در زمان حکومت شاه ایشان را برای برگزاری جشنی برای کارگران شرکت نفت به آبادان دعوت کردیم و به دلیل تاخیر هواپیما ایشان با تاخیر زیاد بر صحنه حاضر شد این دوست نقل میکرد که پیش از رفتن بر صحنه از خانم مرضیه درخواست میشه که بابت این تاخیر عذر خواهی کوچکی از کارگران مهمان صورت بگیرد ولی ایشان با عصبانیت جواب میدهد که مگر کارگر هم آدم است که کسی ازش عذرخواهی بکنه . ایشان از این گونه شاهکارها زیاد دارند کافی است به ده دقیقه برنامه های که مجاهدین از ایشان پر کرده اند توجه شود تا دستگیر خواننده بشود که عرض بنده چیست .

-- عباس ، Oct 14, 2010

سالها هنرش را رها کردید و هیچ نگفتید و باز هم چسبیدید به سیاست کثیف بدون اینکه بدانید و بپرسید که چرا محبوبیت هنری را رها کرد و رفت سوی سیاست!

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

عشق موسيقي ايران و ايراني, محبوب سه چهارنسل مردم ايران, هنرمند متعهد ,
مقاوم و وفادار به پيكار آزادي و مقاومت سازمانيافته ايران به سفر ابدي
رفت. يادش هميشه در دل ماست .
دوستش داشته و خواهيم داشت, تا زنده ايم

-- Djavad ، Oct 14, 2010

بانوی بزرگ هنر و موسیقی ایران زمین, مرضیه ما را و جهان را ترک گفت و به رفیق اعلا پیوست. فقدان این بانوی بزرگ و مبارز را به همه آزادگان و کسانی که دل در گرو آزادی میهن اسیر از قید استعمار , استبداد و فاشیسم دینی و ارتجاع را دارند تسلیت میگویم. مرضیه در دهها کنسرت و صدها مصاحبه و فایلهای تصویری که از وی موجود است, ارادت و شیفتگی خود به رزمندگان ارتش آزادی و بخصوص سرداران و معماران این مقاومت ملّی را بارها و بارهامورد تاکید قرار داد. به یاد دارم که بعد از شبه کودتای ننگین ملاّ- توتال بر علیه مقر شورای ملّی مقاومت ایران در پاریس و دستگیری رهبران جنبش, چگونه کمر همّت را بست و شهر به شهر و دیار به دیار بر علیه این توطئه خائنانه شیراک- سرکوزی- ملاّ در کنار وکلا و آزادیخواهان هوادار مقاومت ,سخنرانی و افشاگری کرد بطوریکه بعد از دو هفته ورق برگشت و سقف این توطئه بر سر مجریانش فرود آمد و آنها بور شده و مات و مبهوت بر جای ماندند. به روان پاک بانوی بزرگ قلمرو هنر و سیاست ایران زمین درود می فرستم.

-- مازیار حقوقی ، Oct 14, 2010

عباس درست نوشته، مرضیه آدم بسیار خودخواهی بود. همین خودخواهی بود که او را در چاه جمکران مجاهدین انداخت. زیرا آنها بخوبی توانستند هندوانه های دروغین زیر بغلش بگذارند. و او از این بابت کیف می کرد. آنها او را ملکه ی آواز ایران پیشش بردند. و سوارش شدند. در هر حال مرضیه هنرش استثنایی بود اگر چه بوی خودخواهیش انسان را می آزرد.

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

مرضیه عزیز از میانمان رخت برکند و با آرامش وجدان رفت و ما را در اندوه نشاند ،صدای دلنشین او همیشه ظریفترین تارهای قلب و دل مرا باز به لرزش در خواهد آورد. ما روزها سیاه پوش در غم این عزیز خواهیم نشست.روحش شد باد . فرید

-- بدون نام ، Oct 14, 2010

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ابرق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم

-- نام لازم ، Oct 14, 2010

مرضیه زیاد در بند پول نبود و خیلی واراسته و هنرمند بود . عقایدش هم از سر صداقتش بود . و برای مردم خواند برای مردم رفت بدون هیچ ادعایی روحش شاد باد. من از سن 12 سالگی عاشق صدایش و وارستگی اش بودم

-- بدون نام ، Oct 15, 2010

با تسلیت به مردم ایران و خانواده گرامی خانم مرضیه و تمامی دوستدارانش.مرضیه هنرمندی بود که بابت تمام توش وتوان خود زندگی و هنر خودرا وقف مبارزه با رژیم ضدزن و ضدبشر آخوندهای ایران کرد و در تمامی برنامه های هنریش و یا ملاقاتهای سیاسی همواره خواهان آزادی مردم و سرنگونی اخوندها بود و این برای اخوندها خیلی گران امده بود و تمامی یاوه هائی که اخوندها پشت سر ایشان میگویند به همین خاطر هست

-- مسعود ، Oct 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)