تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

صدور قرار بازداشت یک‌ماهه ابراهیم یزدی

قرار بازداشت ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت‌ آزادی ایران که اخیراً برای سومین بار در یک سال گذشته بازداشت شده، تا یک ماه دیگر از سوی قوه قضاییه ایران صادر شده است.

تارنماهای مخالفان دولت ایران که این خبر را اعلام کرده‌اند، جزییات بیش‌تری از صدور این حکم منتشر نکرده‌اند.


امروز همچنین اعلام شد که علی‌اصغر غروی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران پس از ۱۰ روز بازداشت موقت، بعد از ظهر روز یکشنبه هجدهم مهر ماه از زندان آزاد شده است.

هاشم صباغیان دیگر عضو شورای مرکزی نهضت آزادی نیز ١٥ مهرماه از زندان آزاد شده بود.

سه تن از اين رهبران بازداشت‌شده نهضت آزادی ايران، برای چندمين بار است که پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران دستگير می‌شوند

ابراهيم يزدی، هاشم صباغيان، علی‌اصغر غروی، وحيد حقيقی، عباس‌علی مصلحی، احمد ميرمحمد رضايی، رسول ورپائی و غفار فرزدی از اعضای نهضت آزادی ایران بعدازظهر روز جمعه ٩ مهرماه جاری در اصفهان بازداشت شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) هفته گذشته خبر داد اين فعالان سياسی به‌هنگام دستگيری «در نماز جمعه غيرقانونی يکی از عناصر سابقه‌دار وهابی در اصفهان» شرکت کرده بودند.

«ايرنا» افزوده است: «ابراهيم يزدی به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود و بدون هماهنگی به اصفهان سفر کرده است.»

تارنمای ميزان خبر، نزديک به نهضت آزادی ايران، نيز خبر داد: «مأموران لباس شخصی که بدون ارائه حکم قضايی وارد محل شده و خود را نيروهای امنيتی و اعضای بسيج معرفی می‌نمودند با اين توجيه که دکتر علی‌اصغر غروی در اين محل به‌صورت غير قانونی نماز جمعه اقامه نموده است، اين گروه را بازداشت کرده‌اند.»

به گفته میزان خبر، مأموران پس از بازداشت اين چند تن با «ارعاب و تهديد» ساير حاضران، اقدام به فيلم‌برداری و ثبت مشخصات آن‌ها کردند.

سه تن از اين رهبران بازداشت‌شده نهضت آزادی ايران، برای چندمين بار است که پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران دستگير می‌شوند.

ابراهيم يزدی دبيرکل اين حزب سه بار، غفار فرزدی، مسئول شاخه آذربايجان سه بار و احد رضايی، مسئول شاخه زنجان دو بار در اين دوران بازداشت شده‌اند.

پس از بازداشت اعضای نهضت آزادی، عزت‌الله سحابی، احمد صدر‌حاج‌سیدجوادی و حسین شاه‌حسینی سه تن از فعالان سیاسی کهنه‌کار در ایران، هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت آن‌ها اعتراض کردند و در نامه خود پرسیدند که آیا خواندن نماز جمعه و جماعت توسط آنان امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؟

این سه فعال سیاسی کهنسال با بیان اینکه «گرد پیری بر سرشان نشسته» خواهان «تأمل حکومت در نصایح مشفقانه‌» و آزاد کردن زندانیان سیاسی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)