تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رهبر جمهوری اسلامی ايران:

«وقف دانشگاه آزاد شرعی و قانونی نيست»

آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای درباره وقف دانشگاه آزاد اسلامی نظر خود را اعلام نمود و آن را «از لحاظ فقهی و حقوقی» نادرست خواند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آيت‌الله خامنه‌ای در نامه خود آورده است که مأموريت دو هيئت فقهی و حقوقی برای بررسی اين موضوع به اين «نتيجه قطعی» منتهی شد که «وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است.»


عبدالله جاسبی، رئيس دانشگاه آزاد و هاشمی رفسنجانی، رئيس هيئت مؤسس

رهبر جمهوری اسلامی ايران، هم مشروعيت وقف و هم صلاحيت هيئت مؤسس دانشگاه آزاد در «انشاء اين وقف» را دارای «اشکالات» دانست.

آيت‌الله خامنه‌ای در اين نامه که به علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد و محمود احمدی‌نژاد، رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، نوشته است که به دليل ماهيت غير خصوصی و غير دولتی دانشگاه آزاد، «لازم است بندهای ‌پنج و ‌١٠ مصوبه جديد شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.»

«هم به لحاظ مشروعيت وقف مذکور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم مؤسس در انشاء اين وقف؛ وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحيح نيست»

بندهای ‌پنج و ‌١٠ مربوط به «عمومی و غير دولتی بودن دانشگاه و اموال آن، عدم اعطای هرگونه حق مالکيت شخصی در مورد اموال» و همچنين تغيير هيئت امنای دانشگاه آزاد، مربوط است.

موضوع دانشگاه آزاد در ايران يکی از موارد مورد اختلاف مسئولان اين کشور در سال‌های گذشته بوده است.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان دو چهره اصلی چالش‌های اخير بر سر دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌روند.

اختلاف نظر هيئت مؤسس اين دانشگاه و دولت بر سر مديريت دانشگاه آزاد و حفظ استقلال نسبی آن از دولت است. دولت خواهان کنترل درآمد، مديريت و امکانات دانشگاه آزاد است.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی روز اول مهرماه جاری در مراسم گشايش دانشگاه آزاد واحد بابل گفت: «ما با اين امکانات و برای حفظ آن، ‌براساس فتوای رهبر و چهار مجتهد که در هيئت مؤسس حضور داريم تصميم به وقف اين دانشگاه گرفته‌ايم.»

هاشمی رفسنجانی افزود: «صيغه آن نيز خوانده شد و قبض و اقباض نيز انجام شد که فکر نمی‌کنيم کسی بتواند آن را به هم بزند و اگر کسی توانست اين کار را انجام دهد از خداوند قوی‌تر است و از او پس می‌گيرد.»

همچنين عبدالله جاسبی، رئيس دانشگاه آزاد که از هم‌فکران هاشمی رفسنجانی به‌شمار می‌رود نيز در اين مراسم گفت: «کسی نمی‌تواند اين درخت را از ريشه بکند. دولت اگر می‌خواهد به کشور خدمت کند کل دانشگاه آزاد را به ما بدهد تا با نصف قيمت موجود آن را اداره کنيم که اين همان جوهره خصوصی‌سازی است و بايد به آن توجه داشت»

اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، میرحسین موسوی، عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه)، علی‌اکبر ولایتی (مشاور رهبر جمهوری اسلامی)، حسن حبیبی (معاون پیشین رئیس جمهوری)، محسن قمی (عضو دفتر آيت‌الله خامنه‌ای)، سید حسن خمینی (نوه آیت‌الله خمینی) و جعفر توفیقی (استاد دانشگاه و وزیر پیشین علوم) اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی از چهار سال پيش تاکنون هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این خود نمونه ای بارز از دایمی نبودن قدرت در این دنیا ست.
هاشمی رفسنجانی زمانی خودش را پدر مردم ایران می دانست ولی امروز چپ و راست در برابر خامنه ای مواجه می شود. تا برسد روزی اینچنین برای آقای خامنه ای.

-- بدون نام ، Oct 11, 2010

گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
چنین است رسم سرای درشت
یک عمر نوکری اکبر شاه هم به جایی نرسید. سید علی طرف نوکر جدیدش رو گرفت.
ساختار قدرت همینه دیگه. هر کسی توی این سلسله مراتب تاریخ مصرفی داره.

-- بدون نام ، Oct 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)