تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بزرگداشت ارنستو چه‌گوار در کابل

از چهل‌وسومين سالگرد تيرباران شدن ارنستو چه‌گوارا، مبارز افسانه‌ای، شاعر و نويسنده آرژانتينی طی مراسمی در انجمن قلم افغانستان در کابل تجليل به‌عمل آمد.

شرکت‌کنندگان درمراسم يادبود «چه»، وی را قهرمانی می‌خواندند که به‌خاطر تأمين عدالت مسير سخت و دشوار سياسی را پيمود و مبارزه را تا دم مرگ ادامه داد.


« چه» در ۱۴ مه ۱۹۲۸ ميلادی در يک خانواده با گرايش‌های چپ و سوسياليستی در روساريو دومين شهر آرژانتين زاده شد و در سال ۱۹۵۲ و قبل از اين که به مبارزات انقلابی دست بزند به سراسر آمريکای لاتين سفر کرده بود.

اين پزشک جوان که مخالف سرسخت سياست‌های آمريکا بود سپس به جنبش چريکی فيدل کاسترو، مبارز مارکسيست کوبايی پيوست اما بعد از آن که اين جنبش قدرت را در سال ۱۹۵۹ ميلادی در کوبا به‌دست گرفت، به اميد برانگيختن انقلابی مشابه در ديگر کشورها، عازم جمهوری کنگو و سپس بوليوی گرديد.

او در نهايت و در اوج مبارزات‌اش در هشت اکتبر ۱۹۶۷ در يک روستای دورافتاده در دامن کوه‌های آند بوليوی با جمعی ديگر از همرزمان‌اش به محاصره ارتش بوليوی درآمد، بازداشت گرديد و سپس تيرباران شد.

اما با گذشت بيش از چهار دهه از مرگ چه‌گوارا، اين چريک چپ‌گرا، علاقه‌مندان خاص خود را در افغانستان به‌ويژه در ميان جوانان دارد و از وی همچنان به‌عنوان يکی از نمادهای مبارزه و آزادی‌خواهی قرن بيستم ياد می‌شود.

در دوسال گذشته نيز مراسم مشابهی با حضور شماری از انديشمندان و فرهنگيان افغان در کابل برگزار شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه گوارا بوسیله ی سازمان سیا کشته شد . مدارک ان در امریکا انتشار یافت . ارتش بولیوی یک دیکتاتوری نظامی بود که زیر نظر مستقیم امریکا کار میکرد. و در زمان کشته شدن چه گوارا بسیاری از ماموران سازمان سیا دوش به دوش سر بازان بولیوی در کشتار شرکت داشت.

-- مسعود چم آسمانی ، Oct 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)