تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت پسر و وکيل سکينه محمدی آشتيانی

عصر روز گذشته، سجاد قادرزاده و جاويد هوتن‌کيان، فرزند و وکيل مدافع سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار در ايران، به همراه دو خبرنگار آلمانی بازداشت شدند.

به گزارش کميته بين‌المللی عليه اعدام و کميته بين‌المللی عليه سنگسار، ساعت ۱۹ روز گذشته هنگامی که دو خبرنگار آلمانی برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی و جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ مأموران وزارت اطلاعات به دفتر کار اين وکيل ريخته و هر چهار نفر حاضر در محل را دستگير و با خود بردند.


اين گزارش می‌افزايد از سرنوشت بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نيست و آن‌ها را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

اين اتفاق زمانی رخ داده است که مينا احدی، مسئول کميته بين‌المللی عليه اعدام و کميته بين‌المللی عليه سنگسار از طريق تلفن در حال صحبت با يکی از خبرنگاران آلمانی بود.

فرزندان سکينه محمدی آشتيانی، چندی پيش از ايتاليا درخواست پناهندگی کرده بودند

گزارش می‌افزايد با در جريان قراردادن وزارت خارجه آلمان و همکاران خبرنگاران آن‌ها مطمئن شده‌اند که هر چهار نفر دستگير شده‌اند.

سجاد و سعيده قادرزاده، دو فرزند سکينه محمدی آشتيانی، چندی پيش در گفت‌وگو با آژانس خبری ايتاليايی «آکی» برای نجات جان مادرشان از دولت ايتاليا درخواست کمک کرده و از آن کشور درخواست پناهندگی کرده بودند.

آن‌ها گفتند: «ما زير فشار بسيار زيادی قرار داريم و هر لحظه بيم آن داريم که مأموران امنيتی ما را دستگير کنند.»

سجاد قادرزاده در اين مصاحبه گفت: «هيچ‌کس از مقامات حکومتی به پرسش‌های ما درباره شرايط مادرمان پاسخ نمی‌دهد. ما اينجا، به همراه وکيل‌مان آقای جاويد هوتن کيان، تنها هستيم و اميد ما تنها جامعه بين المللی است.»

وی افزود: « از جناب پاپ درخواست می‌کنم که برای نجات جان مادرم هر کاری از دست‌شان برمی‌آيد دريغ نکند.»

پسر سکينه محمدی آشتيانی در شهريورماه گذشته نيز به روزنامه گاردين گفته بود که مقامات زندان تبريز برای مادرش يک اعدام نمايشی ترتيب دادند.

جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی نيز در گفت‌وگو با «آکی» گفت: «بر طبق خبرهايی که از دادستانی تبريز به گوش‌ام رسيده از طرحی برای پرونده‌سازی سياسی بر ضد فرزندان خانم سکينه آگاه شده‌ام. بر اساس منابع اينجانب، دادستانی دارد تلاش ميکند که دو زندانی سياسی را وادار به اعتراف دروغين بکند. بر اساس اين اعتراف‌های ساختگی، فرزندان سکينه به پخش اعلاميه‌های سياسی بر ضد دولت مرکزی محکوم خواهند شد.»

پيش از اين، در روزهای نخست شهريورماه امسال منزل آقای هوتن‌کيان مورد هجوم مأموران لباس شخصی قرار گرفت و اسناد وی از جمله حکم برائت موکل‌اش از قتل شوهرش را با خود بردند.

سکينه محمدی آشتيانی، ۴۳ ساله، چهار سال پيش محکوم به ۹۹ ضربه شلاق به دليل زنا شده بود اما پس از قتل شوهرش، دادگاه ديگری او را به سنگسار محکوم کرد و از آن زمان در زندان تبريز زندانی است.

مقامات ايران، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، همواره حکم سنگسار خانم آشتيانی را رد کرده‌اند و آن را «تبليغات دروغين» شکورهای غربی دانسته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک احمق یه سنگی میندازه تو چاه که صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن

-- بدون نام ، Oct 11, 2010

تنها حکو متی است در جهان که وکیل مدافع و فرزند محکوم و حتی خبر نگاران خاجی را دستگیر میکنند.
ان وقت احمدی نزاد در تلویزیون های خارجی ادعا میکند درایران دمو کراسی و ازادی وجود دارد.
واقعا شعر میر زاده ی عشقی چقدر اینجا مصداق دارد.

-- مهران ، Oct 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)