تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واگذاری احداث بزرگراه قم-مشهد به قرارگاه خاتم‌الانبیا

ساخت بزرگراه «قم-تهران-مشهد» که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز شد به قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران ایران واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، امروز در مراسم آغاز احداث این بزرگراه، حمید بهبانی، وزیر راه و ترابری ایران گفت که این بزرگراه با مشارکت وزارت راه و شرکت تهران گسترش وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا احداث می‌شود.

وی هزینه این پروژه را که از آن به نام «حرم تا حرم» یاد می‌شود، ١٠ تا ١٢ میلیارد تومان و طول آن را ١١٠٠ کیلومتر اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم کلنگ‌زنی بزرگراه قم-تهران-مشهد گفت: «شركت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری اول طاقچه‌بالا می‌گذاشتند، اما حالا كه می‌بینند ما نیازی به آن‌ها نداریم، به صف شده‌اند و می‌خواهند برگردند.»

سپاه پاسداران ایران از زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به عرصه اقتصادی و پیمانکاری پروژه‌های عمرانی و جاده‌سازی ایران وارد شد.

اما از سال ١٣٨٤ با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان واگذاری پروژه‌های جاده‌سازی و انرژی به سپاه پاسداران افزایش یافته است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که اجرای این پروژه راه‌سازی را در اختیار دارد، در سال ۱۳۶۹ از سوی سپاه پاسداران راه‌اندازی شده است.

بر اساس آمار‌ها، این قرارگاه تا کنون بیش از ۱۵۰۰ پروژه ملی و منطقه‌ای، عمومی، صنعتی و معدنی را اجرا کرده است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا بنا به گزارش سپاه پاسداران به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت‌شده در داخل و خارج ایران دارد.

سد مخزنی کرخه، آزادراه تهران - ساوه، تونل‌های آبی نیروگاه سد مخزنی کارون ۴، ترمیم و بازسازی پست‌های بتنی اسکله‌های ۸ و ۹ بندر خرمشهر، طراحی و احداث آبگیر پالایشگاه‌های گاز منطقه پارس جنوبی با ظرفیت ۲۵۰ هزار متر مکعب در ساعت و طراحی و بازسازی سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری مخازن جزیره خارک، بخشی از پروژه‌هایی هستند که توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شده‌اند.

هم‌چنین اجرای‌ فازهای‌ ۱۵ و ۱۶ گاز پارس جنوبی به‌ قرارگاه‌ خاتم‌الانبیا به‌ عنوان‌ رهبر كنسرسیوم‌ واگذار شده است.

در مجموعه فعالیت‌های شرکت‌های وابسته به سپاه، تولید فیلم سینمایی، مرغ‌داری، زنبورداری، اخذ نمایندگی از شرکت‌های خارجی، فعالیت‌های بازرگانی ترخیص کالاهای وارداتی، استخراج سنگ و ساخت سد نیز دیده می‌شود.

بهمن ١٣٨٨ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در اولین اقدام پس از اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، سپاه پاسداران را تحریم کرد.

سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا از جمله کسانی بود که در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفت.

افزایش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل پافشاری این کشور بر ادامه برنامه هسته‌ای اعمال می‌شود.

آمریکا می‌گوید افراد و شرکت‌هایی را که با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط داشته باشند، مورد تحریم قرار می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)