تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سخنگوی شورای نگهبان:

راهکاری جز دعا کردن نداریم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره عدم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت گفت: «ما همچنان مشغول دعا کردن هستیم، شما هم دعا کنید. زیرا راهکار دیگری نداریم.»

مجلس شورای اسلامی و دولت محمود احمدی‎نژاد بر سر برخی مباحث و نحوه اجرای مصوبات مجلس با هم اختلاف دارند.

محمدرضا باهنر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس چندی پیش گفت که دولت اگر قانونی را قبول نداشته باشد به انواع و اقسام راه‌ها متوسل می‌شود که آن قانون را اجرا نکند.


سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره در راس امور نبودن مجلس از دیگر موارد مناقشه بین قوه مقننه و دولت است.

سخنگوی شورای نگهبان که امروز، شنبه ۱۷ مهر ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، با بیان اینکه باید برای در راس امور بودن مجلس هم دعا کنیم، افزود: «اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد را باید در جای دیگر بررسی کرد زیرا صحبت‌هایی است که بار سیاسی دارد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی در واکنش به سوالات متعدد خبرنگاران درباره در راس امور بودن مجلس، گفت: «اینکه بگوییم کدام یک در راس هستند مشکلی را حل نمی‌کند، اصلا بنویسید شورای نگهبان در راس است.»

محمود احمدی‌نژاد ۲۷ شهریورماه جاری در مصاحبه با روزنامه ایران کسانی را که به سخنان آیت‌الله خمینی درباره «در رأس بودن مجلس» استناد می‌کنند، مورد نقد قرار داد و گفت: «آن‌ زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده‌است. آن موقع مجلس بالاترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمک‌اش کنند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس و گروهی از نمایندگان مجلس با این اظهارنظر مخالفت کردند، ۱۷۰ نماینده مجلس، نیز ششم مهر ماه با تذکر به این سخنان محمود احمدی‌نژاد خواستار پرهیز وی از «اظهارات مناقشه‌آمیز و مغایر با قانون و بیانات امام و رهبری» شدند.

از سوی دیگر مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز امروز در اجلاس سراسری تنقیح قوانین کشور اظهار داشت که در راس امور قرار داشتن مجلس به خاطر «جایگاه قانون» است و بحث بر سر شخص، میز و افراد نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه باید برای در راس امور بودن مجلس هم دعا کنیم،گفت: «اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد را باید در جای دیگر بررسی کرد زیرا صحبت‌هایی است که بار سیاسی دارد»

وی افزود: «اگر امام فرمود مجلس در راس امور است آیا به خاطر آن است که منتخب مردم است؟ مگر مجلس خبرگان، شوراها و ریاست جمهوری منتخب مردم نیستند؟ آنچه مجلس را می‌تواند در راس امور قرار دهد جایگاه و حرمت قانون است.»

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رای محاکم دادگستری یکی از مراجع چهارگانه تشخیص صلاحیت افراد برای شورای نگهبان است، گفت که این شورا آرایی را که برای هر شخص صادر شده در تشخیص صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات آینده در نظر خواهند گرفت.

وی در مورد وضعیت صلاحیت محکومان حوادث پس از انتخابات گفت: «نمی‌خواهم پیشاپیش اظهار نظر داشته باشم، اما آرای صادره در محاکم دادگستری در هنگام بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده و براساس آن اعلام نظر می‌شود.»

در یک سال گذشته شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی به دلیل اعتراض به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت دهم، بازداشت شده و به احکام سنگین جزایی محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
واکنش مجلس به سخنان احمدی‌نژاد

نظرهای خوانندگان

راست میگه کاری جز دعا کردن از دست کسی بر نمیاد چون قانونی وجود نداره. مردم سی و دو ساله که دارن دعا میکنن

-- بخت النصر خراسانی ، Oct 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)