تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض به اعطای جایزه به کاریکاتوریست دانمارکی

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و اکبر گنجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا در اعتراض به دادن جایزه «آزادی و آینده رسانه‌ها» به کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی که کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام کشیده بود، از شرکت در مراسم اعطای این جایزه خودداری کردند.

این دو فعال مدنی ایرانی که برای شرکت در کنفرانس دو روزه یی که با حضور برندگان ده سال گذشته جایزه آزادی رسانه‌ها به شهر لایپزیک آلمان رفته بودند، می‌گویند که انتخاب کورت وسترگارد، به عنوان برنده جایزه امسال به آنها اطلاع داده نشده بود.

اکبر گنجی که در سال ۲۰۰۷ برنده این جایزه شده بود، در نامه‌ای که یک نسخه از آن به رادیو زمانه ارسال شده، می‌گوید که به محض اطلاع از این مسئله محل کنفرانس را ترک کرده‌ است.

برگزارکنندگان این کنفرانس خطراتی که جان این کاریکاتوریست را تهدید می‌کند، دلیل عدم اطلاع رسانی درباره شرکت او در کنفرانس عنوان کرده‌اند.

اکبر گنجی با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی درباره این موضوع «اعمال سانسور در حق وی» است، کنفرانس را ترک کرده و این مسئله از سوی شیرین عبادی که اولین سخنران این کنفرانس بود به اطلاع شرکت‌کنندگان دیگر رسانده شده‌ است.

گنجی:هر دینی قابل نقد است، اما اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی به سود هیچ کس نیست و نباید به آن دامن زد

شیرین عبادی نیز در این کنفرانس با بیان اینکه به دلیل سانسور در اطلاع رسانی در مراسم اعطای جایزه حضور نخواهد داشت، گفت که کورت وسترگارد، با با کاریکاتورهایش احساسات مذهبی را جریحه‌دار کرده‌ است.

انتشار کاریکاتورهای کورت وسترگارد از پیامبر اسلام، در سال ۲۰۰۵ اعتراض‌های گسترده مسلمانان را در کشورهای مختلف در پی داشت.

در بخشی از نامه اکبر گنجی آمده‌ است: «به طور طبیعی خانم عبادی و بنده از آزادی بیان، عقیده ونقادی دفاع می‌کنیم، اما با اهانت نسبت به باورهای دیگران مخالف هستیم.»

به گفته وی هر دینی قابل نقد است، اما اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی به سود هیچ کس نیست و نباید به آن دامن زد.

جایزه «آزادی وآینده رسانه‌ها» هر سال از سوی یک بنیاد رسانه‌ای در شهر لایپزیک آلمان به نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که برای آزادی رسانه‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند، اعطا می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همین روزهاست که تاریخ مصرف گنجی برای بعضی ها به آخر برسد.

-- میم ، Oct 9, 2010

خانم شیرین عبادی متاسفانه « کاسه داغ تر ازآش » شده اند . خوب است ایشان و همگام جدیدشان آقای گنجی توضیح بدهند کدام بخش از کدام یک از کاریکاتورها اهانت به کدام باور دیگران بود ؟ و آیا هر باوری باید باور همه باشد و برای همگان مقدس باشد؟

-- بدون نام ، Oct 9, 2010

این هم از آزادی خواهان کشور ما که تحمل یک کارتون را هم ندارند.
محصولات آموزشهای حضزت محمد (ص) و قرآن کریم نوش جانتان، خانم عبادی و آقای گنجی عزیز.
حمایت شما از آزادی بیان به راستی شایان تحسین است!

-- هومن ، Oct 9, 2010

سید یعقوب ابراهیمی، روزنامه‌نگار افغان و اسن یوردانوف، گزارشگر اهل بلغارستان دو برنده دیگر جایزه رسانه‌های جمعی آلمان هستند که جایزه ۳۰ هزار یورویی (حدود ۴۵ هزار دلاری) را با وسترگارد تقسیم می‌کنند.

-- کاکه تیغون ، Oct 9, 2010

اگر خانم عبادی به دلیل ترس از جان یا آزادی خودشون شرکت نکردن که قابل درکه. اما اگه واقعا دلیلش همینیه که خودشون بیان کردن دیگه وای به حالشون. انگار مسلمونا در هر سطح باوری که باشن نمی تونن «بفهمن» که آزادی بیان مرز و استثنایی نداره.
اما چقدر خنده داره که اینها حرفی رو در مورد کسی بزنن که خودشون بهش از سمت یه عده دیگه متهم باشن.

-- مونا ، Oct 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)