تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

گشايش شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان که به‌منظور پيشبرد برنامه صلح دولت اين کشور با شورشيان تندرو ايجاد گرديده از سوی حامد کرزی گشايش يافت.

اين شورا ۶۸ عضو دارد که از ميان رهبران و شخصيت‌های مجاهدين سابق، نمايندگان شورای ملی، مقامات ارشد رژيم پيشين طالبان که دست از جنگ برداشته‌اند و تعدادی از مقامات دولتی انتخاب شده‌اند.


رئيس جمهور افغانستان در مراسم آغاز به‌کار شورای عالی صلح که در کاخ رياست جمهوری اين کشور برگزاری گرديد گفت اين شورا مستقل و از آرزوهای مردم افغانستان بوده است.

حامد کرزی تشکيل اين شورا را از درخواست‌های جرگه (مجلس) مشورتی صلح خواند و افزود اکنون اين شورای به صورت مستقل و خودمختار عمل خواهد کرد.

تاکنون چگونگی کار اين شورا مشخص نشده است

جرگه مشورتی صلح که در روزهای ۱۲ تا ۱۴ مرداد سال جاری با حضور بيش از ۱۴۰۰ تن از بزرگان و نمايندگان اقشار مختلف، از جمله زنان برگزار گرديد، در نهايت طی قطعنامه‌ای ۱۶ ماده‌ای طرح‌هايی را برای برون‌رفت از بحران کنونی افغانستان ارائه کرد.

در حالی دولت افغانستان درخواست جرگه مشورتی صلح را درمورد ايجاد شورای عالی صلح عملی ساخته است که تاکنون چگونگی کار اين شورا مشخص نشده است.

اما آقای کرزی در مراسم گشايش شورای صلح گفت که اعضای شورا در جلسه بعدی که هفته آينده برگزار می‌شود، در مورد تعيين رئيس و چگونگی پيشبرد آن تصميم خواهند گرفت.

آقای کرزی خاطرنشان کرد که اين شورا از پشتيبانی دولت افغانستان و جامعه بين‌الملل برخوردار است و با آن همکاری خواهند کرد.

با اين حال، طالبان به‌عنوان گروه اصلی شورشی از همان ابتدا ايجاد اين شورا را رد کرده و آن را «ترفند جديد نيروهای خارجی» خواندند که جنبه عملی نخواهد داشت.

طالبان گفته‌اند که براساس اصول صلح بايد در اين شورا افرادی حضور داشته باشند که به تقدس صلح باور دارند و هيچ‌گاه در آزار مردم بی‌گناه نقش نداشته‌اند.

همچنين اين گروه گفته است در حالی که بيش از ۱۵۰ هزار نظامی خارجی در افغانستان حضور دارند چگونه می‌توان بر استقلال اين‌گونه شوراها باور کرد.

همزمان با راه‌اندازی شورای عالی صلح، گروهی از رهبران محلی قبايل پاکستان به کابل آمده‌اند و در راستای برنامه صلح دولت افغانستان با شورشيان، رايزنی می‌کنند اما جزئيات طرح اين گروه تاکنون اعلام نشده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)