تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نسرين ستوده ۱۲ روز در اعتصاب غذاست

نسرين ستوده، وکيل پايه يک دادگستری و فعال حقوق بشر، در تماس تلفنی کوتاهی از زندان با خانواده‌اش، تنها موفق شد که بگويد در دوازدهمين روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد.

بنا به گزارش يک منبع موثق، اين تماس تلفنی، پس از ادای شش کلمه از سوی خانم ستوده که خبر از اعتراض و اعتصاب غذای وی و وضعيت نامناسب‌اش در زندان می‌داد، قطع شد.


اين منبع آگاه به راديو زمانه گفت: «پس از ۲۰ روز بی‌خبری مطلق از وضعيت نسرين ستوده در زندان، وی امروز توانست با خانه‌اش تماس تلفنی برقرار کند اما مدت اين تماس تلفنی به يک دقيقه هم نرسيد.»

وی افزود: «نسرين ستوده پس از سلام و احوال‌پرسی با همسرش، تنها توانست بگويد که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. جمله "من اين‌جا در فشار و تهديد".... از سوی او ناتمام ماند و مکالمه تلفنی قطع شد.»

جمله «من اين‌جا در فشار و تهديد».... از سوی او ناتمام ماند و مکالمه تلفنی قطع شد

نسرين ستوده وکيل بسياری از فعالان حقوق زنان، فعالان جامعه مدنی و کودکان محکوم به اعدام است که از تاريخ ۱۳ شهريور ۸۹ پس ازدريافت احضاريه‌ کتبی برای بازجويی، بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوين زندانی است.

پيش از اين، رضا خندان، همسر نسرين ستوده در گفت‌وگو با صدای آلمان، دويچه وله، از احتمال اعتصاب غذای همسرش سخن گفته و اعلام کرده بود که وی از تاريخ ۲۷ شهريور با خانه هيچ تماسی نداشته است.

وی دليل اين امر را تأکيد نسرين ستوده بر اين‌که اگر فاصله تماس‌های تلفنی‌اش از چهار روز بيشتر شود اعتصاب غذا خواهد کرد، عنوان کرده بود.

اين وکيل دادگستری در روزهايی که در زندان به‌سر می‌برد، پدرش را از دست داد؛ با اين حال اجازه حضور در مراسم خاک‌سپاری پدرش و حتا تماس تلفنی با خانواده عزادارش نيز به او داده نشد.

همين امر نيز دليلی بر نگرانی مضاعف خانواده ستوده است. نسرين ستوده که از زمان بازداشت تا کنون ممنوع‌الملاقات بوده است، يک دختر ده ساله و يک پسر سه ساله دارد که در مدت بازداشت‌اش نتوانسته با پسر خردسال‌اش صحبت کند.

وکيل و همسر نسرين ستوده نيز پيش از اين تهديد شده بودند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی درباره وضعيت اين وکيل زندانی، بازداشت خواهند شد.

چهار روز پيش، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، کميسيون بين‌المللی قضات، فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديه بين‌المللی وکلا، سازمان جهانی عليه شکنجه و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به ادامه بازداشت بدون اتهام و يا محاکمه نسرين ستوده در ايران اعتراض کردند.

آن‌ها خواستار آزادی سريع و بی‌قيد و شرط نسرين ستوده شدند.

نسرين ستوده به دو اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام. این اتهام ها عادی شده و کسی آنها را باور ندارد مگر جمهوری اسلامی

-- خلیل ، Oct 6, 2010

درود بر شما و کودکان معصومت....ای انسان بزرگ

-- ehsan ، Oct 6, 2010

حكومت براي بقاي ناحقش از دين قران و ائمه اطهار خرج ميكند كه غير انساني ترين شيوه است

-- رضا ، Oct 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)