تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

هراس از استیضاح
سرمقاله امروز مردم سالاری امروز با عنوان «از استیضاح نترسیم» در مورد طرح استیضاح برخی از وزرای دولت دهم است که با لابی‌های گسترده پس گرفته شده است.

مردمسالاری در سرمقاله‌ای به قلم «کوروش شرفشاهی» نوشته است: «مدتی است که نمایندگان در واکنش به عملکرد دولت، بحث بازخواست را جدی گرفته و به ابزارهای گوناگون قانونی متوسل می‌شوند. تاکنون دو وزیر بازرگانی و امور خارجه در کابینه دهم از مجلس کارت زرد گرفته‌اند اما نمایندگان مردم در خانه ملت همچنان اصرار دارند که تغییر محسوسی پس از طرح سوال رخ نمی‌دهد، لذا به ابزارهای قانونی جد‌ی‌تر استیضاح متوسل شده‌اند.»

نویسنده سرمقاله در ادامه تأکید می‌کند که طرح‌های استیضاح به فرجام نمی‌رسند: «اشکال اینجاست که هر از چند گاهی با امضای نمایندگان، طرح استیضاح مطرح می‌شود اما پس از مدتی و بدون آنکه هیچ تغییری در رفتار وزارت‌خانه صورت گیرد، استیضاح با کم شدن امضاها رنگ می‌بازد. اکنون سوال اینجاست که چرا وزرا از استیضاح تا به این اندازه هراس دارند که لابی‌های گسترده‌ای را در مجلس آغاز می‌کنند.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «چرا حتی برخی از نمایندگان دولت‌گرای مجلس از نمایندگان امضاکننده می‌خواهند که استیضاح را پس بگیرند. نکته بعدی آن است که طی ماه‌های اخیر بارها از هیأت رئیسه به دلیل اعلام وصول نکردن استیضاح انتقاد شده و در نادرترین اتفاق، پس گرفتن امضای استیضاح وزیر آموزش وپرورش بود. زیرا استیضاح اعلام وصول شده باید به جریان بیفتد، مگر هیأت رئیسه از حقوق نمایندگان دفاع نمی‌کند؟»

سرمقاله می‌افزاید: «اجرای قانون قدری غیرقابل پذیرش شده است و اکنون که نمایندگان می‌خواهند با استفاده از ابزار قانونی استیضاح، قوه مجریه را نسبت به عمل به قانون متعهد کنند، این اتفاق رخ نمی‌دهد البته اکنون نمایندگان به دنبال طرحی هستند که امضاکنندگان استیضاح دیگر نتوانند امضایشان را پس بگیرند تا این ابزار نظارتی مجلس بر قوه مجریه رنگ نبازد و وزرا بر این باور نباشند که هر امضایی را می توان پس گرفت.»


متن کامل سرمقاله

استخوان لای زخم
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بدهكاران بزرگ بانكی را چرا معرفی نمی‌كنید؟» در مورد بدهکاران بزرگ بانکی در ایران و لزوم فاش شدن نام آن‌ها است.

محمدصادق جنان‌صفت در این سرمقاله نوشته است: «شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در آخرین گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها، نكاتی را از روزگار امروز كسب و كار ایرانیان در سطح كلان و در سطح میانه، یادآور شد كه برخی از آن‌ها جای بحث بیشتر دارد. یكی از بحث‌های وی كه اتفاقاً مورد توجه رسانه‌های گوناگون قرار گرفت، عبارت «حتماً، شاید بشود» بود كه درباره قیمت هر لیتر بنزین پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها مطرح كرد. برخی تحلیل‌گران باورشان این است كه سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد نیز احتمالاً در جریان قیمت تعیین شده این كالای حساس قرار ندارد و اطلاعاتش كافی نیست.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «نكته بسیار مهمی كه شاید از شدت تكرار، اهمیت آن نادیده گرفته شده است، خبری بود كه وزیر اقتصاد درباره مطالبات معوقه بانک‌ها داد و تأكید كرد که وقتی درباره افراد بدهكار بانكی از چند نفر نام برده می‌شود، منظور بیش‌تر شخصیت‌های حقوقی هستند كه از جمله شركت‌های دولتی هم جزو آن‌ها هستند. به این ترتیب وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت، آب سردی بر آتش روشن شده توسط جریانی ریخت كه می‌خواهند از این داستان به زیان بخش خصوصی شعله‌ور كنند.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «اكنون كه سخنگوی اقتصادی دولت یک گام در ابهام‌زدایی به جلو برداشته و صراحتاً بدهی شركت‌های دولتی را بخشی از مطالبات معوقه می‌داند، می‌تواند و باید كار را ادامه داده و اسامی همه بدهكاران بزرگ را به اطلاع افكار عمومی برساند.»

سرمقاله افزوده است: «پیش از این، رییس سازمان بازرسی كل كشور خبر داده بود كه اسامی آن‌ها نزد دولت است و گفته وزیر اقتصاد نیز این خبر را تأیید می‌كند. فاش‌كردن نام بدهكاران به تفكیک نوع شركت، میزان و سهم بدهی هر كدام از بدهكاران، مدت زمانی كه از سر رسید بدهی آن‌ها می‌گذرد و میزان خسارتی كه به شهروندان وارد شده است، یک ضرورت است كه باید به آن عمل شود. استخوان لای زخم نگهداشتن در این حوزه و برطرف نكردن ابهام‌ها، به سود چه كسانی است؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نگاه از چهار زاویه»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «ارواح زنده در عالم سیاست ایالات متحده رژه می‌روند»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «دلایل عدم تشکیل دولت در عراق»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)