تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد محمد خاتمی از انحلال دو حزب

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران با انتقاد از انحلال جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین، دو حزب مخالف دولت در ایران، گفت که به اتهام احزاب باید در دادگاه صالح با حضور هیأت منصفه رسیدگی شود.

به گزارش تارنمای کلمه، محمد خاتمی در دیدار با جمعی از زنان اصلاح‌طلب و همسران زندانیان سیاسی، خواهان رسیدگی حکومت ایران به شکایت کسانی شد که می‌گویند مورد «اتهام و برخورد نادرست» قرار گرفته‌اند.


رئیس‌جمهور پیشین ایران با آنکه از شخص خاصی نام نبرد اما در ماه‌های گذشته دست‌کم یک شکایت از سوی هفت چهره اصلاح‌طلب علیه مقام‌های امنیتی مطرح شده است.

محسن امین‌زاده، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبداله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی‌فراهانی و محسن میردامادی هفت نفری هستند که این شکایت را علیه فردی به نام سردار مشفق از مقام‌های امنیتی سپاه امضا کرده‌اند.

خاتمی، «رواج دروغ و تهمت و ناسزاگویی» در حکومت ایران را مصداق «فتنه» خواند

آن‌ها می‌گویند که سردار مشفق و یک گروه نظامی و اطلاعاتی در روند برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته ایران، دخالت کرده‌اند.

همچنین در این مدت، حمزه کرمی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و عبدالله مومنی از اعضای سازمان دانش‌آموختگان ایران که در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته بازداشت شدند، با انتشار نامه‌هایی خبر دادند که مورد «بدرفتاری و آزار جسمی» قرار گرفته‌اند.

محمد خاتمی در این دیدار همچنین گفت: ‌«چرا باید آزادی‌هایی که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است، محدود شود و از طرف دیگر هر تهمت و ناسزا و ناروایی آزاد باشد یا برخورد مناسب با آن نشود؟»

وی افزود: «نباید به هیچ وجه جلوی آزادی‌های مصرح و مشروع گرفته شود و هیچکس نباید برخلاف ضوابط قانون و به خصوص قانون اساسی بازداشت، بازجویی و محاکمه شود.»

در یک سال گذشته، ده‌ها عضو احزاب مخالف دولت، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و زنان و دانشجویان به دلیل آنچه که از سوی حکومت ایران «کودتای مخملی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران» اعلام شده، بازداشت و عمدتاً به زندان‌های طولانی محکوم شدند.

محمد خاتمی همچنین خطاب به همسران زندانیان سیاسی گفت: «من، همسران شما و بسیاری از کسانی را که امروز گرفتار و در تنگنا هستند می‌شناسم. درد مشترک ما (این است که) شاهد رفتارها روش‌ها و سیاست‌هایی هستیم که بیش از آنکه ضررش متوجه افراد و خانواده‌ها و جامعه باشد متوجه نظامی است که به آن دلبسته‌ایم.»

خاتمی، «رواج دروغ و تهمت و ناسزاگویی» در حکومت ایران را مصداق «فتنه» خواند و افزود که این رفتارها باعث «زشت و مخدوش شدن» چهره حکومت می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

البته بد نیست دکان حضرات را هم تعطیل کنند .شایدکمکی به حافظه تاریخیشان باشد.

-- sir ، Oct 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)