تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تکثرگرایی، از حرف تا عمل
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «صدا به صدا نمی‌رسد؛ چرا؟» در مورد به رسمیت نشناختن آرا و افکار متفاوت در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «این روزها مشاهده برخی تقابل و نه تعامل‌های طرف‌های فعال در عرصه سیاست در دیار ما هر وجدان بیداری را به درد می‌آورد. آنچه در صحنه سیاست این سرزمین نمایان شده و خود را بر همه عرصه‌ها تحمیل كرده است، نه آن بود كه بسیاری از دوستداران جمهوری اسلامی انتظار دیدنش را دارند.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «ضروری‌ترین كار آن است كه رسانه‌ها عرصه‌ای فراهم كنند برای تحلیل و ریشه‌یابی آنچه اتفاق افتاد و دارد می‌افتد. تحلیل حوادث از زوایای گوناگون علمی، اخلاقی و دینی می‌تواند ما را با اصل درد و علل و اسباب و ریشه‌های آن آشنا كند.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «اگر ریشه درد یكی هم آن است كه ما خود را حق مطلق و رقیب و مخالف خود را باطل مطلق می‌شماریم و در نتیجه صدای منتقد را نمی‌توانیم بشنویم (چون از نظر ما شنیدنی نیست) بالطبع درمان آن است كه در این اندیشه تجدید نظر كنیم، اندیشه رقیب را به رسمیت بشناسیم، سخن او را به قصد فهم كردن بشنویم و بدانیم كه رقیب ما هم محق است متفاوت از ما بیندیشد و حق دارد به همه آن چیزهایی برسد كه ما رسیده‌ایم و همه آن چیزهایی را داشته باشد كه ما در اختیار داریم.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «جالب اینجاست كه ما هم در عمل، تفاوت در اندیشه و سلیقه را به رسمیت شناخته‌ایم و از این رو مثلاً اجازه داده‌ایم احزاب و سازمان‌های مردم نهاد مختلفی در كشور به صورت قانونی فعالیت كنند و هم در عمل، آن طور که شاید و باید تفاوت اندیشه و سلیقه را جدی ارزیابی نمی‌کنیم.»

متن کامل سرمقاله

مسأله شوکر الکترونیکی نیست
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «این شكاف با شوكر الكتریكی پر نمی‌شود» در مورد فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عربی خاورمیانه است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «داستان ساده است، اگرچه تلخ. در عرض چند روز دو پزشک به قتل می‌رسند و سه پرستار هم توسط همراهان بیماران مضروب می‌شوند. از بد حادثه هر پنج مورد مربوط به كادر درمانی بیمارستان‌های دولتی است.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشكی كشور خبر می‌دهد كه با امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی، تجهیزات دفاع شخصی نظیر اسپری اشک آور و شوكر الكتریكی در اختیار كادر پزشكی و پیراپزشكی مراكز درمانی كشور قرار خواهد گرفت.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز افزوده: «اما یک سوال، اگر فردا روزی در سطح شهر چند راننده تاكسی مورد ضرب و شتم مسافران قرار گیرند، باید بلافاصله سازمان تاكسیرانی هم موافقت‌نامه امنیتی را با نیروی انتظامی امضا كرده و رانندگان را مسلح به شوكرالكتریكی و دیگر ادوات دفاع شخصی كند و ایضاً دیگر صنوف؟»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «شكافی كه اكنون بین بیمار و جامعه پزشكی افتاده است با شوكر الكتریكی پرشدنی نیست. در كنار تجهیز كادر درمانی به دفاع شخصی باید واقع‌بینانه به مشكلات پرستاران و پزشكان فداكار كشورمان رسیدگی شود. از سوی دیگر دولت باید بار سنگین ٦٠ درصدی هزینه‌های سلامت را از دوش مردم بر دارد. اگر این مشكلات حل شود نه نیاز به اسپری فلفل و شوكر الكتریكی است و نه اینكه بخواهیم رسانه‌ها را متهم به جوسازی كنیم. اگرچه دیوار رسانه‌ها كوتاه است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «واگویه‌ای درباره وحدت»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « تأملی بر چرایی افزایش قیمت ارز و طلا در بازار ایران»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «هدفمندسازی یارانه‌ها، فرافکنی و امنیت اقتصادی»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کار بجایی رسیده که روزنامه تهران امروز هم به «تحلیل عمیق» پرداخته.

-- بدون نام ، Oct 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)