تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ادامه تنش ميان وزارت ارشاد و خانه سينما

معاونت امور سينمايی وزارت ارشاد در پاسخ به بيانيه روز گذشته محمدمهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما، بيانيه‌ تازه‌ای منتشر کرد و در آن به دفاع از عملکرد وزارت ارشاد در عرصه سينما پرداخت.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، معاونت امور سينمايی، نامه روز گذشته مديرعامل خانه سينما به محمد حسینی، وزیر ارشاد را «هتاکانه» و «بی‌ادبانه» خواند و زبان و ادبيات آن را متعلق به گروه‌های مخالف حکومت ايران دانست.


جواد شمقدری و محمدمهدی عسگرپور

بيانيه آورده است: «خدا را شکر در جمهوری اسلامی آن قدر آزادی بيان هست که حتی هتاکان و بی‌ادبان هم به نامه‌پراکنی بپردازند.»

روز گذشته محمدمهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما، در نامه خود به وزیر ارشاد، از اين وزارتخانه انتقاد کرد و نوشت: «دیری است اتهام براندازی نظام به منتقدانِ بی‌کفایتی و سوء تدبیر در مدیریت رنگ باخته است.»

معاونت امور سينمايی مديرعامل خانه سينما را نماينده خانواده سينمای ايران ندانست

وی نوشت: «در حوزه سینما، تعداد نشست‌های جدی و تخصصی‌تان با دست‌اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی حدوداً مثل روز اوَلی است که همدیگر را دیدیم.»

عسگرپور در این نامه به انتقاد از واکنش‌های وزیر ارشاد و بیانیه جواد شمقدری، معاون سینمایی ارشاد، درباره چهاردهمین جشن خانه سینما نیز پرداخت و خواهان تشکيل «کميته حقيقت‌ياب» در اين‌باره شد.

بيانيه معاونت امور سينمايی در پاسخ به مديرعامل خانه سينما وی را نماينده خانواده سينمای ايران ندانست و افزود: «مديريت فعلی خانه سينما، دفتر مديرعامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های جناحی و ترميم شکست‌های سياسی باندی که به آن وابسته است قرار داده است.»

اين بيانيه با تأکيد بر «تشديد اختلافات و تشتت بين صنوف سينمايی و اعضای آن» به دفاع از عملکرد وزارت ارشاد پرداخته و آورده است: «حجم توليدات انواع فيلم‌های سينمايی، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همين ايام بين سی- الی يک‌صدوپنجاه درصد افزايش يافته است.»

معاونت امور سينمايی موضوع امنيت شغلی سينماگران را مطالبه جدی اهالی سينما عنوان کرد که در گذشته مديريت‌های مختلف سينمايی هيچگاه آن را ساماندهی نکردند. بيانيه اين موضوع را «دستاويز تحرکات سياسی و ايجاد اغتشاش» دانسته است.

در روزهای گذشته، پس از برگزاری چهاردهمين جشن خانه سينما تنش ميان مسئولان امور فرهنگی کشور و خانه سينما افزايش يافته است.

جواد شمقدری، معاون امور سينمايی وزارت ارشاد در بیانیه‌ای تند نوشت: «اين‌که در مراسمی به‌نام جشن خانه‌سينما با هلهله و شادی بی‌خبران و غافلان پايان نظام را خواستار باشند، چه بايد کرد؟»

خانه سينما نيز در پاسخ به شمقدری بيانيه‌ای منتشر نمود و نامه وی را «سراسر کذب» خواند.

در پی آن محمد حسينی، وزير ارشاد نيز عليه جشن خانه سينما واکنش نشان داد و گفت: «الآن ديگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد.»

وی افزود: «اين‌که بعد از گذشت يک سال و خُرده‌ای از داستان انتخابات يکی بيايد و با دست‌بند سبز برود بالای سن درست نيست.»

اصغر فرهادی، فيلم‌ساز مطرح ايران نيز که در جشن خانه سينما آرزوی بازگشت سينماگران ايرانی خارج از کشور به ايران را کرده بود مورد حمله قرار گرفت. ساخت آخرين فيلم‌ فرهادی لغو گرديد و پس از چند روز با ادامه ساخت آن موافقت شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)