تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش تند وزير ارشاد به جشن خانه سينما

سيدمحمد حسينی عليه جشن خانه سينما واکنش تندی نشان داد. وی گفت: «الآن ديگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد.» در پاسخ، محمدمهدی عسگرپور، مدير عامل خانه سينما خواهان تشکيل کميته حقيقت‌ياب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سيدمحمد حسينی چهاردهمين جشن خانه سينما و سخنان اصغر فرهادی، فيلم‌ساز مطرح ايران را در اين جشن به باد انتقاد گرفت.


چهاردهمين جشن خانه سينما

حسينی که خانه سينما را مورد خطاب قرار می‌داد، گفت: «ديده می‌شود بعضی‌ها به نام گروه‌های صنفی فعاليت‌های حزبی می‌کنند.»

وی افزود: «اين‌که بعد از گذشت يک سال و خُرده‌ای از داستان انتخابات يکی بيايد و با دست‌بند سبز برود بالای سن درست نيست.»

حسينی: اين‌که بعد از گذشت داستان انتخابات يکی بيايد و با دست‌بند سبز برود بالای سن درست نيست

اشاره وزير ارشاد به حضور رخشان بنی‌‌اعتماد، کارگردان سينما و دختر بازيگرش باران کوثری است که با روسری و دست‌بند سبزرنگ بر صحنه اين جشن ظاهر شدند.

نمادهای سبزرنگ، نشانه‌هايی از جنبش موسوم به «جنبش سبز» است که در اعتراض به نتايج بحث‌برانگيز دهمين دوره انتخابات جمهوری اسلامی ايران شکل گرفت.

سيدمحمد حسينی گفت: «سال گذشته که اين اتفاقات در مورد بعضی از هنرمندان افتاد گفتيم اين‌ها به هر حال روح لطيفی دارند و شايد به‌طور عميق وارد مباحث سياسی نشده‌اند اما الآن ديگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره سخنان اصغر فرهادی در جشن خانه سينما گفت: «اين‌که کسی آرزو کند فردی ضد انقلاب مثل محسن مخملباف و خانواده‌اش برگردد به ايران و انتظار هم داشته باشد که ما برای‌اش فرش قرمز پهن کنيم نشان می‌دهد که مسئله ديگر صنفی و سينمايی نيست.»

حسينی افزود: «اين‌که عده‌ای هم بيايند در آن فضا برای اين حرف‌ها سوت و کف بزنند از نظر ما محکوم است و قابل قبول نيست و به جد انتظار داريم که اين روند را اصلاح کنند.»

اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «درباره الی» و برنده جايزه خرس نقره‌ای جشنواره برلين، در اين جشن گفته بود: «اميدوارم وضع مملکت به صورتی شود که گلشيفته فراهانی و بسياری از فيلم‌سازان همچون امير نادری و بهرام بيضايی بتوانند بازگردند و جعفر پناهی نيز بتواند فيلم بسازد.»

عسگرپور: پيشنهاد می‌کنم کميته‌ای حقيقت ياب تشکيل شود تا رفتار شما و زير مجموعه‌تان را با خانه سينما بررسی کنند

در پی اين سخنان، رسانه‌های طرفدار دولت عليه اصغر فرهادی مطالبی منتشر نمودند و خواهان برخورد با وی شدند. پس از آن علی‌رضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که پروانه ساخت فيلم سينمايی «جدايی نادر از سيمين»، به کارگردانی اصغر فرهادی، که بخشی از فيلم‌برداری آن نيز انجام شده بود، لغو شده است.

وزير ارشاد با تأکيد بر برخورد قاطع با آن‌چه «جريان سازماندهی شده در حوزه فرهنگ و هنر» ناميد، اعلام کرد که مسئولان دوره اصلاحات در ايران، اکنون در بخش فرهنگی فعال شده و «تحت عنوان فعاليت‌های صنفی موضع‌گيری می‌کنند.»

وی در انتها افزود: «چند سال قبل انجمنی بود به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به جای کار صنفی کار سياسی می‌کرد و ديديدم که چه بر سرش آمد.»

پس از اين اظهارات محمدمهدی عسگرپور، رئيس هيئت مديره و مدير عامل خانه سينما بيانيه‌ای در پاسخ به وزير ارشاد منتشر کرد.

عسگرپور ضمن رد سخنان حسينی نوشت: «جناب وزير نشان دهيد که مديری پاسخگو هستيد ما در قالب جريان صنفی موظف به تعامل با شما هستيم پس پيشنهاد می‌کنم کميته‌ای حقيقت ياب تشکيل شود تا رفتار شما و زير مجموعه‌تان را با خانه سينما بررسی کنند.»

در چند روز گذشته تنش ميان مسئولان امور سينمايی و خانه سينما افزايش يافته است.

در پی جشن خانه سينما جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد نامه تندی منتشر کرد و«از خانواده شهدا، رهبر و ملت» عذرخواهی کرد.

شمقدری نوشت: «اين‌که در مراسمی به‌نام جشن خانه‌سينما با هلهله و شادی بی‌خبران و غافلان پايان نظام را خواستار باشند، چه بايد کرد؟»

خانه سينما نيز در پاسخ به شمقدری بيانيه‌ای منتشر نمود و نامه وی را «سراسر کذب» خواند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس انتخابات داستان داشته!! شما و اربابانتان که می گفتید هیچ داستانی نبوده! و اما بله باید یک کمیته ی حقیقت یاب درست شود تا سرانجام بفهمد که نه تنها داستان تمام نشده بلکه حالا تازه شروع شده و در این داستان هفتاد ميلیون بازیگر اجرای نقش می کنند.

-- بدون نام ، Oct 1, 2010

برخورد قاطع!! و چماقداری با همه کس و همه چيز؟!....

-- Hasan ، Oct 1, 2010

این اتفاق یکی از شاخص ترین نمونه های بکارگیری ارعاب است. قضاوت افراد بر اساس نشانه هایی که حمل می کنند، باعث خواهد شد که در آینده هرکس بطور سرخود و اختیاری دیگران را به همین روش متهم نماید.

-- سیاوش پرند ، Oct 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)