تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انصراف چهار شرکت نفتی از سرمایه‌گذاری در ایران

دولت آمریکا با چهار شرکت نفتی نفتی توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل هلند و استات اویل نروژ برای پایان دادن به سرمایه‌گذاری در ایران توافق کرده‌ است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این چهار شرکت نفتی بین‌المللی برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا تصمیم به اتمام فعالیت خود در ایران گرفته‌اند.

شرکت نفت انی ایتالیا با تایید این خبر اعلام کرد پس از پایان قراردادهایی که در دست انجام دارد، همکاری‌اش با ایران را ادامه نخواهد داد.

این شرکت که سی درصد از سهام آن متعلق به دولت ایتالیا است، در حوزه نفتی دارخوین و حوزه گاز پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

شرکت استات اویل نروژ نیز می‌گوید که فعالیت‌هایش در ایران را تا سال ۲۰۱۲ تمام خواهد کرد و در حال حاضر فقط کمک‌های فنی بعد از اتمام توسعه پروژه پارس جنوبی را که در سال گذشته بر عهده داشته انجام می دهد.

این چهار شرکت نفتی بین‌المللی برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا تصمیم به پایان دادن به فعالیت خود در ایران گرفته‌اند.

بارد گلد پدرس، سخنگوی استات اویل امروز، جمعه به رویترز گفت که این شرکت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری بیشتری در ایران نخواهد داشت.


وی با بیان اینکه برنامه کمک‌های فنی به این پروژه برای سه سال در نظر گرفته شده، گفت: «با این وجود ممکن است که به این برنامه نیز پیش از زمان در نظر گرفته شده، پایان داده شود.»

روز گذشته، پنج‌شنبه نیز مقامات دولتی ژاپن اعلام کردند که ممکن است شرکت نفتی اینپکس ژاپن به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در غرب اهواز خارج شود.

جیمز استاینبرگ، یکی از معاونان وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از تحریم شرکت نفتیران، یکی از موسسات اقماری شرکت ملی نفت ایران در سوئیس خبر داده ‌است.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که شرکت‌های توپراس ترکیه، ایندیپندنت پترولیوم کویت، ریلاینس هند، لوک اویل روسیه و لویدز لندن نیز در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که همکاری خود با ایران را قطع کرده یا کاهش خواهند داد.

آمریکا به شرکت‌هایی که کالا و خدمات لازم برای تولید بنزین را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند، هشدار داده‌است که در زمینه دسترسی به بازارها و امکانات مالی آمریکا با محدویت مواجه خواهند شد.


جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر با تحریم‌های گسترده سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای مواجه شده‌ است.


Share/Save/Bookmark

احتمال انصراف ژاپن از پروژه نفتی آزادگان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)