تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سازمان ملل:

کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان

کشت ترياک در افغانستان به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده مواد مخدر جهان، در سال ۲۰۱۰ ميلادی به دليل شيوع يک آفت قارچی به کمتر از نصف کاهش يافته است.

بر پايه گزارش سازمان ملل متحد، توليد مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۹ ميلادی حدود ۶۹۰۰ تن بود و افزون بر آن، در اين سال بيش از ۱۲ هزار تن مواد مخدر نيز ذخيره شده بود.


در پيامی که از سوی يوری فدوتوف، رئيس اجرايی اداره جرايم و مواد مخدر سازمان ملل در مراسمی به همين مناسبت در کابل منتشر شد، آمده است که کاهش توليد موادمخدر يک خبرخوش است اما احتمالأ اين موضوع سبب خواهد شد تا دوباره بازار مواد مخدر در اين کشور گرم شود.

بررسی‌های اين سازمان نشان می‌دهد در سال جاری ميلادی حدود ۳۶۰۰ تن ترياک در افغانستان توليد شده که ۴۸ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در حال حاضر کشت ترياک در ۲۰ ولايت از ۳۴ ولايت اين کشور وجود ندارد

اما مقامات افغان همزمان تاکيد دارند که بيشتر کشت مواد مخدر در ولايات ناامن اين کشور صورت گرفته است.


به گفته ضرار احمد مقبل، وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در حال حاضر کشت ترياک در ۲۰ ولايت از ۳۴ ولايت اين کشور وجود ندارد و در چهار ولايت هم نزديک به صفر است.

آقای مقبل گفت: «مبارزه با مواد مخدر در اين کشور نيازمند همکاری جامعه بين‌المللی است و افغانستان هرگز به تنهايی نمی‌تواند در اين راستا به موفقيت برسد.»

به گفته وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان، اين کشور تنها توليدکننده ترياک است اما سالانه بيشتر از ۱۲۰۰ تن مواد شيميايی برای توليد هروئين از ديگر کشورها به افغانستان وارد می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)