تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«تحول بنيادی در آموزش و پرورش»

حميدرضا حاجی‌بابايی، وزير آموزش و پرورش ايران «تحول بنيادی در آموزش و پرورش» را يک نياز دانست و گفت گرايش‌ها و محتوای کتاب‌های درسی تغيير می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حاجی‌بابايی در بيست و يکمين گردهمايی امام‌جمعه‌های ايران گفت: «برنامه تغيير محتوای کتب درسی تحت عنوان برنامه درسی ملی مورد مطالعه قرار گرفته است و در صورت انجام اين طرح بايد مطالب کتب درسی تحت منحنی اين طرح تعريف شوند.»


وی با بيان اين‌که «درصدديم تا در طول پنج سال محتوای کلی کتب درسی را تغيير دهيم»، اظهار داشت: «بايد گرايش‌های مطالب کتب درسی را برای اين‌که دانش‌آموزان ما اهل فکر شوند، تغيير دهيم.»

وزير آموزش و پرورش درباره معلمان گفت: «من آمده‌ام که رسالت بزرگ تاريخی خود را که پيوند معلم با رهبری، آموزه‌های دينی و خوش‌بينی به نظام است را افزايش داده و استحکام بخشم.»

حاجی‌بابايی: درصدديم تا در طول پنج سال محتوای کلی کتب درسی را تغيير دهيم

حاجی‌بابايی تمام امور اجرا شده و اقدامات صورت گرفته را «قطره‌ای از نگاه عظيم مقام معظم رهبری به معلم در آموزش و پرورش» دانست.

وی خبر داد که در ۱۵مهر ماه ۱۰ هزار مدرسه قرآنی با اعتباری بالغ بر ۵۰ ميليارد تومان در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وزير آموزش و پرورش در اين زمينه افزود: «در صدد هستيم تا اين تعداد را به ۵۰ هزار پايگاه قرآنی برسانيم و مديريت آن‌ هم بر عهده روحانيت، بسيج و معتمد محله باشد.»

حميدرضا حاجی‌بابايی گفت قرار است‌ در طول ۱۰ ماه، ۲۰ هزار نمازخانه در مدارس کشور ساخته شود و کتابخانه‌های آن‌ها نيز تجهيز خواهد شد.

وی همچنين «طرح بصيرت» را از جمله برنامه‌هايی دانست که بر اساس آن آموزش و پرورش با حوزه‌های علميه به آموزش فرهنگيان و دانش‌آموزان می‌پردازد.

حجت الاسلام بهرام محمديان، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مرداد گذشته از تغيير تمام کتاب‌های درسی به صورت تدريجی هم‌زمان با اجرای سند تحول بنيادين آموزش و پرورش خبر داد.

۱۵۰۰ مدرسه راهنمايی به صورت نمونه همه معلمان‌اش ۵ دقيقه اول قرآن می‌آموزند

سند تحول بنيادين وزارت آموزش و پرورش پس از پنج سال بررسی و تدوين، اول مردادماه امسال توسط محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران امضا شد و برای تصويب نهايی به شورای عالی فرهنگی ارسال گرديد.

همچنين فاطمه قربان معاون آموزش ابتدايی وزارت آموزش و پرورش در شهريورماه گذشته از کاهش حجم و تغيير محتوای درسی تمام پايه‌های تحصيلی در دوره ابتدايی خبر داد.

وی افزود: «هم‌اکنون آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن در اين دوره در برنامه‌های ما قرار دارد که در پايه سوم ابتدايی نيز در حال اجرا است.»

معاون آموزش ابتدايی وزارت آموزش و پرورش با بيان اين‌که آموزش قرآن همان آموزش زبان عربی است گفت: «در حال حاضر دانش‌آموزان پايه سوم ابتدايی درس روخوانی و روان‌خوانی قرآن را در هفته به مدت ۳ روز آموزش می‌بينند.»

حاجی‌بابايی، وزير آموزش و پرورش يک هفته پيش از بازگشايی مدارس گفته بود: «در تمام مدارس ابتدايی (سوم ابتدايی) يک ماه اول هر روز قرآن دارند از اول مهر ۱۵۰۰ مدرسه راهنمايی به صورت نمونه همه معلمان‌اش ۵ دقيقه اول قرآن می‌آموزند يا خودشان قرائت می‌کنند يا از وسايل صوتی استفاده می‌کنند.»

ايجاد تغييرات بنيادی در مدارس و دانشگا‌ه‌ها از دغدغه‌های هميشگی مسئولان جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخير و به‌ويژه پس از دهمين دوره انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری در ايران افزايش يافته است.

مقامات ايران بر آموزش‌های دينی در بخش‌های فرهنگی تأکيد بيشتری دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)