تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رويارويی خانه سينما و معاون سينمايی ارشاد

در پی برگزاری جشن خانه سينما، جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد بيانيه تندی عليه آن نوشت. خانه سينما اين بيانيه را «سراسر کذب» خواند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) به‌دنبال انتشار نامه جواد شمقدری درباره جشن چهاردهم خانه سينما، روابط عمومی خانه سينما بيانيه‌ای در پاسخ منتشر کرد.


جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد

خانه سينما نوشت: «بيانيه سراسر کذب معاونت سينمايی درباره جشن سينمای ايران مايه شگفتی است.»

اين نهاد سينمايی افزوده است: «شرايط جاری جامعه به‌گونه‌ای است که غلبه رفتارها و گفتارهای هيجانی، فارغ از اغراض و نيات نهفته در پس پشت آن تبديل به سکه رايج شده است.»

خانه سينم: بيانيه سراسر کذب معاونت سينمايی درباره جشن سينمای ايران مايه شگفتی است

خانه سينما در پاسخ خود به شمقدری نوشت: «آن‌چه در جشن سينمای ايران گذشت به استناد وقايع ثبت شده در حافظه دوربين‌ها و حضور ده‌ها خبرنگار و صدها تن از اهالی فرهيخته سينمای ايران به هيچ‌وجه با اتهاماتی که در بيانيه معاونت سينمايی آمده هم‌خوانی و مطابقت نداشته و ندارد.»

اين بيانيه با بيان‌ اين‌که «نياز امروز جامعه سينمايی کشور عقلانيت و آرامش است» افزود خانه سينما «با رد هر نوع رفتار مبتنی بر احساسات بالاخص از ناحيه مديران فرهنگی، ضرورت امروز سينمای ايران را کار مضاعف مديران برای نجات سينمای گرفتار بحران می‌داند.»

روز گذشته جواد شمقدری با لحنی تند، بيانيه‌ای عليه جشن خانه سينما منتشر کرد و در آن ضمن انتقاد شديد از اين جشن بابت سخنان اصغر فرهادی، فيلم‌ساز مطرح ايران در اين مراسم، «از خانواده شهدا، رهبر و ملت» عذرخواهی کرد.

شمقدری نوشت: «اين‌که در مراسمی به‌نام جشن خانه‌سينما با هلهله و شادی بی‌خبران و غافلان پايان نظام را خواستار باشند، چه بايد کرد؟»

معاون سينمايی وزارت ارشاد افزود: «کسی که از روی غرور جاهلانه و شايد هم غفلت چنين سخنانی بر زبان می‌راند چه پاسخی دارد؟! کسانی که شنيدند و سکوت کردند، کسانی که تشويق کردند و هلهله سر دادند، به‌راستی می‌دانند کجا ايستاده‌اند؟»

اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «درباره الی» و برنده جايزه خرس نقره‌ای جشنواره برلين، در چهاردهمین جشن خانه سینما گفته بود: «اميدوارم وضع مملکت به صورتی شود که گلشيفته فراهانی و بسياری از فيلم‌سازان همچون امير نادری و بهرام بيضايی بتوانند بازگردند و جعفر پناهی نيز بتواند فيلم بسازد.»

در پی اين سخنان، رسانه‌های طرفدار دولت عليه اصغر فرهادی مطالبی منتشر نمودند و خواهان برخورد با وی شدند. پس از آن علی‌رضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که پروانه ساخت فيلم سينمايی «جدايی نادر از سيمين»، به کارگردانی اصغر فرهادی، که بخشی از فيلم‌برداری آن نيز انجام شده بود، لغو شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)