تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ریس قوه قضائیه: دوره «تسامح» نیست

صادق آملی لاریجانی، ریس قوه قضائیه امروز، چهارشنبه در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور گفت که این دوره قضایی، دوره «تسامح» نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی باردیگر اعتراضات یک سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را «فتنه» عنوان کرد و افزود: «فتنه سال گذشته، فتنه بزرگی بود اگر نخواهیم خود را به خواب بزنیم و نخواهیم چشم پوشی کنیم، اینها مجرم هستند و دستگاه قضایی با آن‌ها به عنوان مجرم برخورد کرد و ما نمی‌توانیم کسی را استثناء کنیم.»

در ماه‌های گذشته بارها سخنانی مبنی بر احتمال محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت شنیده شده‌است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در برخورد با معترضان «هیچ مسامحه‎ای» نکرده‌ است، انتقادها نسبت به شیوه برخورد با معترضان را رد کرد.

وی اظهار داشت: «در این خصوص صدها نفر دستگیر شده و محاکمه شدند، برای برخی احکام سنگین صادر شد و برای برخی کمتر. البته اشتباه‌کار نیز در میان آن‌ها زیاد داشتیم که در سطح خیابان‌ها مرتکب جرایمی شدند، عده زیادی توبه کردند و برخی مشمول عفو شدند.»

از ۲۲ خرداد سال گذشته تا کنون هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت شده‌اند و صدها تن از آنها به اعدام، تبعید، حبس‌های طولانی و شلاق محکوم شده‌اند. شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و وکلا در میان بازداشت‌شدگان هستند.

آقای لاریجانی تقلب در انتخابات را «دروغی بزرگ» دانست و به معترضان هشدار داد که «انتظاری غیر از رسیدگی دقیق به جرایم‌شان را نداشته باشند.»

به گفته وی «مهلت‌های متعددی» که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به معترضان داده «چاره‌ساز و کارگر» نشده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای بارها از معترضان خواسته که نتایج انتخابات را بپذیرند و به اعتراضات خود پایان دهند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی می‌گویند که نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس قوه قضاییه با با «گلایه» از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که وی در اظهار نظر درباره وقف دانشگاه آزاد «اشتباه بزرگی» کرده‌ است.

این مقام قضایی در ادامه، برخورد نیروهای انتظامی با «بدحجابی» را امری «شرعی و قانونی» برشمرد وگفت: «متاسفانه بعضی حرفها زده می‌شود که به تشکیک در اصل این برخوردها برمی‌گردد و واقعا صحیح نیست.»

چندی پیش محموداحمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در یک برنامه تلویزیونی از نحوه برخورد پلیس با پوشش زنان انتقاد کرده بود.

صادق آملی لاریجانی افزود: «نمی‌گویم شلاق بردارید و در خیابان‌ها به دنبال این افراد بگردید ولی برخورد لازم است.»

وی همچنین با «گلایه» از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که وی در اظهار نظر درباره وقف دانشگاه آزاد «اشتباه بزرگی» کرده‌ است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به مناقشانت مربوط به وقف دانشگاه آزاد، اعلام کرده بود که کسی نمی‌تواند وقف دانشگاه آزاد را برهم بزند.

وی با «عوامانه‌» دانستن سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: «اینکه این سخن را در یک مجمع عمومی به این صورت بیان کنند واقعا پذیرفتنی نیست و شایسته وی نبود. متاسفیم که اینگونه قضاوت می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)