تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
خانواده کشته‌شدگان کهريزک:

«آمران جنايت کهريزک را محاکمه کنيد»

خانواده‌های سه جوان کشته‌شده در بازداشتگاه کهريزک طی اطلاعيه‌ای اعلام کردند که از قصاص دو افسر نگهبان نيروی انتظامی گذشت می‌کنند اما خواهان محاکمه آمران وقايع کهريزک هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانواده‌های محسن روح‌الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر، سه تن از کشته‌شدگان وقايع بازداشتگاه کهريزک در حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، اطلاعيه‌ای منتشر کردند.


بازداشتگاه کهريزک

به نوشته «مهر»، نامه اين خانواده‌ها به دادگاه نظامی و مقامات قضائی ارسال شده است.

آن‌ها در اين نامه ضمن تأکيد بر اين‌که پافشاری‌شان برای دستيابی به حق خود و اجرای عدالت از سر کينه‌توزی و انتقام‌جويی نيست نوشته‌اند که در طول يک سال گذشته «با دو نوع برخورد در دستگاه‌های مسئول» مواجه شده‌اند.


از سويی «بخش قابل توجهی از مسئولان» از آن‌ها «حمايت کرده‌اند» و از سوی ديگر «گروهی اندک از صاحبان قدرت، مسئوليت و رسانه در پی سرپوش نهادن بر اين جنايت هولناک و رهاندن آمران و عاملان اصلی آن از چنگال عدالت بودند.»

«اگر آمر اصلی قضايی و آمران سياسی و امنيتی جنايت کهريزک معتقد به بی‌گناهی خود هستند، چرا از حضور در محکمه استقبال نمی‌کنند؟»

آن‌ها نوشته‌اند: «با گذشت از قصاص دو مجری اين جنايت که محکوم به اعدام گرديده‌اند و تأکيد بر اجرای ساير مجازات‌ها در مورد آن‌ها بيش از پيش خود را در مسير خون‌خواهی و پيگرد آمران و عاملان اصلی جنايت که مصونيت‌های رسمی و غير رسمی آن‌ها در حال فروريختن است، قرار خواهيم داد.»


خانواده‌های روح‌الامينی، کامرانی و جوادی‌فر لغو مصونيت قضايی و تعليق آمران جنايت کهريزک توسط دادگاه انتظامی قضات را «هر چند با تأخير» اما «گام بلندی در اجرای عدالت و بت‌شکنی در دستگاه قضايی» دانسته‌اند.

در اول شهريورماه امسال اعلام شد که دادگاه انتظامی قضات، برای سه نفر از مسئولان ارشد دادستانی تهران در پرونده حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهريزک، حکم تعليق قضايی صادر کرده است.

سه مسئول تعليق شده سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران، حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد، معاون امنيت دادستان تهران و علی‌اکبر حيدری‌فر،‌ قاضی شعبه يک دادياری دادگاه انقلاب بودند.

پس از انتشار این اسامی، علی‌اکبر حیدری‌فر پاسخی در دفاع از خود در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرد و نوشت «بازداشتگاه کهريزک قانونی بود و ما نيز تبرئه شديم.»

وی خبر صدور قرار تعلیق را از آن‌جا که پيش از اين در دادسرای کارکنان دولت رسیدگی قضائی شده و «قضات مربوطه تبرئه و از توجه هر نوع اتهام و ادعای متصور و ممکن مبرا شناخته شده‌اند» اقدامی «غیرعادلانه و غیرمعمول» خواند.

سه خانواده روح‌الامينی، کامرانی و جوادی‌فر از نگرانی‌های خود نسبت به «حرکات ايذايی و دست و پا زدن آمران اصلی جنايت کهريزک» نوشته‌اند.

آن‌ها نوشته‌اند: «آيا آمری که بيانيه مذکور را منتشر کرده است و بازپرس جزئی که آن را امضا کرده نمی‌دانند که شکنجه‌گاه کهريزک هيچ‌گاه بازداشتگاه قانونی نبوده؟... آيا استناد به قرار منع تعقيب اوليه نشان‌دهنده تداوم تلاش برای اعمال نفوذ در جهت به نتيجه نرسيدن اين پرونده نيست؟ آيا دستيار وقت دادستان قبلی تهران که اعلام می کند هيچ آمر و آمرينی وجود نداشته‌اند فراموش کرده که خودش مأمور اجرای حکم آمر بوده است؟...»

اين خانواده‌ها تأکيد کرده‌اند که اگر «آمر اصلی قضايی و آمران سياسی و امنيتی جنايت هولناک کهريزک» معتقد به بی‌گناهی خود هستند، «چرا به جای استقبال از حضور در محکمه» در پی «فرافکنی، جنگ روانی و فريب افکار عمومی هستند؟»

آن‌ها در انتها بار ديگر آورده‌اند: «خواستار اراده جدی و اخلال‌ناپذير نظام برای پيگرد و مجازات آمران قضايی، سياسی، نظامی و امنيتی اين جنايت هستيم.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)