تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

برای روسيه و چين مناسبات با ايران اهميت دارد
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «برای روسيه و چين مناسبات با ايران اهميت دارد» به قلم حسن بهشتی‌پور در مورد تحريم‌های اخير روسيه عليه ايران و موضع چين در قبال تحريم‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: «بايد درباره موضع روسيه دقت شود. روسيه تحريم‌هايی که در چارچوب قطعنامه عليه ايران وضع شده را پذيرفته است و معتقد است بايد به آن عمل شود. اما آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا، کره جنوبی و ... به رهبری ايالات متحده، تحريم‌های يک‌جانبه‌ای را علاوه بر تحريم‌های ورای امنيت وضع کردند.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: « بنابر اين روسيه با تحريم‌های يک‌جانبه و خارج از قطعنامه شورای امنيت مخالفت می‌کند. اما موضع روسيه در قبال تحويل موشک‌های اس ۳۰۰ قابل تأمل است. موشک‌های اس ۳۰۰، کاملأ کاربرد دفاعی دارد و عليه هواپيماهای متجاوز به حريم هوايی يک کشور به‌کار می‌رود. يعنی موشک زمين به زمين يا زمين به دريا نيست و کاربرد تهاجمی‌ ندارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «به همين دليل بر اساس برداشت حقوق‌دانان از قطعنامه شورای امنيت اين موشک‌ها شامل تحريم نمی‌شود. چون اين سامانه به هيچ‌وجه قدرت تهاجمی‌ برای ايران به وجود نمی‌آورد. اما اسرائيل و آمريکا روسيه را تحت فشار قرار دادند تا اين موشک‌ها را در اختيار ايران قرار ندهد. »

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: « روسيه و چين در زمينه مسئله هسته‌ای ايران زمانی تجديد نظر خواهند کرد که منافع آن‌ها اقتضا کند و بايد ديد آيا ايران رفتاری کرده يا اقداماتی انجام داده که اين کشورها را به تجديد نظر در روابطشان با ايران وادار کند و آيا تحولی در مناسبات اين دو کشور با ايران رخ داده که آن‌ها را به تجديد نظر اساسی درباره سياست‌هایشان در مورد ايران وادارد يا خير؟»

سرمقاله می‌افزايد: «حدس تحليلی من اين است که چنين اتفاقی نيفتاده و روسيه و چين کماکان بر اساس منافع ملی کشور خودشان حرکت می‌کنند و به منافع ايران هم هيچ توجهی ندارند. اما مناسبات با ايران برای اين کشورها مهم است و اين مناسبات بخشی از منافع ملی اين کشورها را تشکيل می‌دهد. و به همين دليل ايران به راحتی از روابط اين کشورها قابل حذف نيست.»

متن کامل سرمقاله

فريب رسانه‌ای
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فريب رسانه‌ای» در از سرگيری شهرک‌سازی اسرائيل در کرانه غربی رود اردن است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: « رژيم تل‌آويو مدعی است عمليات شهرک‌سازی را برای ۱۰ ماه متوقف کرده ولی از اين پس حاضر نيست اين عمليات را متوقف نگه دارد. با اين‌حال، نتانياهو و دستياران‌اش سعی دارند حتی از اين اقدامات نيز به‌عنوان يک اهرم فشار عليه محمود عباس و مذاکره‌کنندگان فلسطينی بهره‌برداری کنند و تا سر حد امکان از طرف فلسطينی، باز هم امتياز بگيرند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «در واقع صهيونيست‌ها مايل‌اند با اين اقدام خود چندين هدف را به طور همزمان دنبال کنند. »

نویسنده سرمقاله جمهوری اسلامی سپس به تشريح اين اهداف می‌پردازد: « نشان دهد گويا "ابتکار عمل" را در اختيار دارند... دولت نتانياهو از خود سلب مسئوليت کند و چنين وانمود سازد که گويا "صهيونيست‌های افراطی" در اين زمينه تصميم گرفته‌اند... صهيونيست‌ها با اين "جنجال رسانه‌ای" پيرامون آغاز شهرک‌سازی‌ها، در واقع بر شکست مذاکرات سازش، سرپوش گذاشتند تا نظرها را به سمت و سوی ديگری منحرف کنند و هيچ‌کس به ناکامی در مذاکرات سازش نينديشد... نشان دهند که شهرک‌سازی‌ها از همين روزها و از نيمه‌شب دوشنبه آغاز شده است و حال آن‌که اساساأ شهرک‌سازی‌ها متوقف نشده بود... آمريکا و تيم اوباما هم به چنين جنجالی برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود شديداً احتياج دارد. »

در ادامه این سرمقاله آمده‌ است: « اصل موضوع نشانگر عدم تمايل مشترک آمريکا و صهيونيست‌ها به يک مذاکره جدی و نتيجه‌بخش است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز مردم‌سالاری با عنوان «اتاق توطئه را معرفی کنيد»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «تکرار بدعهدی روس‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه دنيای اقتصاد با عنوان «زرق و برق طلا و ماليات»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)