تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش مجلس به سخنان احمدی‌نژاد

علی لاريجانی رئيس مجلس ايران برای دومين بار به شکل رسمی به اظهارات اخير محمود احمدی‌نژاد درباره جايگاه مجلس در نظام سياسی ايران پاسخ گفت. ۱۷۰ نماينده مجلس نيز به احمدی‌نژاد تذکر کتبی دادند.

به گزارش تارنمای خبرآنلاين، علی لاريجانی امروز در مجلس گفت: «مجلس در جايگاه خود ترديدی ندارد که لازم باشد خود را اثبات کند و وقت خود را صرف بهبود شرايط اقتصادی می‌کند.»


رئيس مجلس ايران خطاب به نمايندگان افزود: «همان‌گونه که رهبر انقلاب متذکر شدند امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند وحدت کلمه هستيم. از اين رو هرگونه مسئله‌سازی و مطالبی که به اين اصل ضربه بزند، مخالف منافع ملی کشور است. بنده هم در همين راستا در مورد در رأس امور بودن مجلس موضع‌گيری کردم.»

وی توضيح داد که اگر در نخستين جلسه بعد از تعطيلات موضع‌گيری نکرده به دليل تعداد زياد سخنرانان در مراسم بزرگداشت «هفته دفاع مقدس» در مجلس بوده است.

لاريجانی: مجلس در جايگاه خود ترديدی ندارد که لازم باشد خود را اثبات کند

اين سخنان ادامه واکنش‌های گسترده‌ای است که از سوی نمايندگان مجلس به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه ایران در روز شنبه ۲۷ شهریورماه صورت گرفت.

احمدی‌نژاد در اين مصاحبه در مورد قوای سه گانه در ایران گفت: «بعضی‌ها یک جمله حضرت امام متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده را برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالاترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمک‌اش کنند.»

او گفت که رئیس جمهوری بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و علاوه بر رئیس قوه مجریه، رئیس دولت هم هست.

بنا بر گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) امروز در همين رابطه ۱۷۰ نماينده مجلس با تذکر به محمود احمدی‌نژاد خواستار پرهيز وی از «اظهارات مناقشه‌آميز و مغاير با قانون و بيانات امام و رهبری» شدند.

آن‌ها در تذکر کتبی خود نوشته‌اند: «لازم است دولت به‌جای دخالت در امور قوای ديگر و نفی جايگاه مجلس که نماد اصلی مردم‌سالاری دينی است، به وظايف خود عمل کند.»

همچنين امروز برخی از نمايندگان مجلس به اظهارات دولتمردان درباره جايگاه مجلس اعتراض کردند.

مجيد نصيرپور نماينده سراب به مصاحبه اخير محمدمسعود سميعی‌نژاد، معاون وزير صنايع اشاره کرد و گفت: «ايشان در مصاحبه خود اعلام کرده است که امام گفته‌اند جمهوری اسلامی نه يک کلمه بيشتر و نه يک کلمه کمتر، اما مشخص نيست که اين حرف دائمی باشد. مثل اين‌که امام زمانی اعلام کرد که روحانيت در کارهای اجرايی دخالت نداشته باشد، اما شرايط متفاوت است و طبق محتويات زمان تغيير می‌کند.»

نصيرپور افزود: «اين معاون گفته است آيه قرآن وجود ندارد که مجلس در رأس امور باشد.»

علی لاريجانی در اين‌باره اظهار داشت: «چنين حرف‌هايی حاشيه‌ای و نادرست است و نبايد کسی اين حرف‌ها را بزند.»

لاريجانی افزود: «مجلس نبايد به محلی تبديل شود که وقت آن را در مورد اظهارنظرات هر کس بگيريم.»

رئيس مجلس ايران گفت: «در رأس امور بودن مجلس، يک موضوع استراتژيک است.»

شش روز پيش غلامعلی حداد عادل، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ايران با حمایت از موضع‌گیری‌های اخیر علی لاريجانی درباره جایگاه مجلس، آن را در جهت دفاع از کیان قوه مقننه دانست و اعلام کرد مجلس درباره اظهارات محمود احمدی‌نژاد تصمیم خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"حرمت امامزاده به متولیش است"
وقتی مجلس بازیچه دست سایر قوا می شود و پس از هز واکنش به هر دخالت آشکار به سادگی عقب می نشیند، آنوقت شایسته چنان اظهار نظرهایی هم می شود.

-- بدون نام ، Sep 28, 2010

اين دعواي ساختگي جهت سرگرمی مردم است و کارتلهای نفتی درراس امور هستند!!!!...گاردين : از ماه مه تا ماه اوت سال 2010 (اوایل خرداد تا میانه شهریور 89) به جای آن که خرید نفت شرکت تجاری شل از ایران درپی تحریم‌ها کم شود، بیشتر شده و سفارش خرید نفت خام این شرکت از ایران 27 درصد افزایش داشته!..... اين شرکت نفتی هلندی-انگلیسی بابت خرید نفت خام با تخفیف !! از ایران در تابستان سال 2010 دست‌کم یک میلیارد و 500 هزار دلار به شرکت ملی نفت ج ا پرداخته است!!!!!

-- Karim ، Sep 28, 2010

برای به آغوش کشیدن ایران خانم گنگها بجان هم افتاده اند . در اسلام هم خوابی دو به یک مجازات مرگ دارد ، این دعوا دعوایی است عقیدتی که به این سادگیها حل شدنی نیست ، بیچاره ایران خانم ،سر گردان و بی آبرو در میان این کشمکشها .

-- bahram ، Sep 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)