تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

عماالدین باقی به شش سال حبس محکوم شد

عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران به شش سال حبس محکوم شد. همچنین پنج سال حبس مهدی محمودیان عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز تأیید شد.

به گزارش تارنمای جرس، این محکومیت به دلیل مصاحبه باقی با آیت‌الله حسین‌علی منتظری، مرجع تقلید منتقد حکومت که در سایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده بود برای وی صادر شده است.


آیت‌الله منتظری آذرماه سال ١٣٨٨ فوت کرد.

عمادالدین باقی به دلیل انجام این مصاحبه و انتشار آن به «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم شده بود که دادگاه رسیدگی به این اتهامات ٢٦ مرداد ٨٩ برگزار شد.

باقی، مردادماه گذشته نیز توسط شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس و پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شده بود.

باقی در مدت بازداشت‌اش، ١٥٠ روز را در سلول انفرادی زندانی بوده است

عمادالدین باقی چهارشنبه دوم تیر سال جاری پس از ١٨٠ روز به طور موقت از زندان آزاد شده بود.

باقی در مدت بازداشت‌اش، ١٥٠ روز را در سلول انفرادی زندانی بوده است.

این روزنامه‌نگار نخستین بار در سال ١٣٧٩ بازداشت شد و تا بهمن ١٣٨١ در زندان بود. باقی بار دوم در سال ١٣٨٦ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به دو سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام با فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف» به یک سال حبس محکوم شد. باقی در نتیجه این حکم ٢٢ مهر ١٣٨٦ زندانی شد.

این فعال حقوق بشر آخرین بار ٧ دی ١٣٨٨ در جریان موج دستگیری‌های بعد از حوادث عاشورا در تهران بازداشت شد.

بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا، عماد الدین باقی را به عنوان روزنامه‌نگار بین‌المللی سال ۲۰۰۸ برگزید. این روزنامه‌نگار همچنین جایزه «شجاعت مدنی» را در سال ١٣٨٣ از بنیاد پارکینسون و جایزه «مارتین انالز» را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرده است.

عمادالدین باقی ٢٩ کتاب نیز نوشته است که از میان آن‌ها کتاب «تراژدی دمکراسی در ایران» بحث‌انگیز شد. این کتاب که به قتل‌های سیاسی در ایران پرداخته بود از سوی قوه قضاییه ایران توقیف شده است.

در همین حال امروز اعلام شد که حکم مهدی محمودیان از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی و انجمن دفاع از حقوق زندانیان که پیش‌تر به پنج سال حبس محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.


وی که هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج است، ٢٥ آذرماه سال گذشته بازداشت شد.

تارنماهای مخالفان دولت می‌گویند که محمودیان در ‌«افشای اتفاقات بازداشتگاه کهريزک، انتشار اسامی بیش از ٧٠ نفر از کشته‌شدگان پس از انتخابات و همچنين انتشار فيلم دفن پنهانی و دسته‌جمعی کشته‌شدگان در قطعه ٣٠٢ بهشت زهرا» نقش «مهم و اساسی» داشته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)