تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«صدور قرار منع پیگرد برای سه مقام قضایی»

علی‌اکبر حیدری‌فرد یکی از سه مقام قضایی که در جریان رسیدگی به پرونده کهریزک از کار برکنار شده بود، از صدور قرار منع پیگرد سه قاضی تعلیق شده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حیدری‌فرد، دادیار پیشین ویژه امنیت دادستانی عمومی و انقلاب تهران گفت: ‌«دادسرای كاركنان دولت پس از ١٠ ماه رسیدگی به شكایت مطرح شده از قضات مربوطه، هیچ‌گونه تقصیری را پیرامون اتفاقات ناگوار بازداشتگاه كهریزک متوجه قضات ندانسته و قرار منع پیگرد در رابطه با قضات صادر و قاضی اظهار نظر نیز قرار و تصمیم قضایی را تأیید كرده است.»


به گفته وی دادسرای کارکنان دولت، مسئولیت رسیدگی قضایی و اعزام متهمین به بازداشتگاه را با مسئولیت اتفاقات ناگواری كه در آنجا بوسیله افراد شناسایی شده صورت گرفته، تفكیک کرده است.

با این حال این خبر هنوز از سوی منابع دیگر تأیید نشده است.

حیدری‌فرد افزود: «پرونده كهریزک اساساً هیچ‌گونه آمر یا آمرینی ندارد و متهمان و مباشرین این پرونده كه در محاكم سازمان قضایی نیروهای مسلح محاكمه شده‌اند نیز در رابطه با رفتار غیرقانونی خود با متهمین ادعای دستور گرفتن از مرجعی بالاتر را نداشته‌اند.»

«امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد كامرانی» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند

اوایل شهریورماه جاری اعلام شد که «سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران؛ حسن زارع‌ دهنوی مشهور به قاضی حداد، معاون وقت امنیت دادستان تهران و علی‌اکبر حیدری‌فر، قاضی شعبه اول دادیاری دادگاه انقلاب» در ارتباط با پرونده بازداشتگاه کهریزک تعلیق شدند.

حکم تعلیق سه مقام قضایی از سوی شعبه اول دادگاه انتظامی قضات صادر شده است.

بازداشتگاه کهریزک پس از آن مشهور شد که دست‌کم سه نفر از معترضان به نتیجه انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، در آن بر اثر «شکنجه» جان دادند.

«امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد كامرانی» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران پس از انتشار خبرهایی درباره «شکنجه» بازداشت‌شدگان در کهریزک، پنجم مرداد ١٣٨٨ دستور تعطیلی این بازداشت‌گاه را صادر کرد.
٩ تیرماه گذشته نیز سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد که دو نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک به اتهام «ضرب و جرح عمدی منجر به قتل» به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

مخالفان دولت این حکم را که در آن از سعید مرتضوی نامی برده نشده بود، مورد اعتراض قرار دادند.

آن‌ها از سعید مرتضوی به عنوان «متهم اصلی» بازداشتگاه کهریزک نام می‌بردند و خواهان محاکمه او بودند.

سعید مرتضوی پس از انتصاب آیت‌الله صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد. محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بابا چاقو كه دسته خودش را نمي برد!

-- بدون نام ، Sep 21, 2010

شما فکر میکردید محاکمه و مجازات بشن؟...زهی خیال باطل...فقط من از پدر محسن روح اللیمی تعجب می‌کنم که شل داد و کنار کشید و خون پسر خود را سر سری گرفت

-- javad ، Sep 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)