تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هدفمند کردن يارانه‌ها؛ تأخير يا اجرا؟

يک عضو هيئت رئيسه مجلس ايران گفت اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها از سوی دولت يک ماه ديگر به تأخير افتاد. اين در حالی است که معاون رئيس‌ جمهور در امور مجلس از اجرای آن در مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، محمدحسين فرهنگی، عضو هيئت رئيسه مجلس ايران گفته است: «اجرای اين قانون به دليل عدم واريز مبالغ خانوارها‏ يک ماه به تاخير افتاده است.»


فرهنگی افزود: « دولت اين اختيار را دارد که در هدفمند کردن يارانه‌ها خيلی سنجيده عمل کند و طبيعتأ اجرای اين تصميم يک ظرف زمانی و تمهيدات خاصی دارد که با توجه به عدم پرداخت يارانه‌های جبرانی‏ اين کار عقب می‌افتد.»

اين نماينده مجلس ضمن بيان «نگرانی‌ها در افکار عمومی نسبت به اين موضوع» گفت: «دولت اين امور را لحاظ کرده است و مشکلاتی متوجه طبقات آسيب‌پذير جامعه نخواهد شد.»

طرح هدفمند کردن يارانه‌ها قرار بود از فروردين امسال به اجرا درآيد

اين در حالی است که حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون رئيس‌ جمهور در امور مجلس امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با رد برخی اخبار منتشره مبنی بر تعويق در اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها، گفت: «با توجه به اين‌که طبق اعلام قبلی قرار است واريز يارانه نقدی و اصلاح قيمت‌ حامل‌های انرژی در راستای اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها در نيمه دوم سال جاری آغاز شود، اخبار تعويق يا تاخير در اجرای اين قانون درست نيست.»

قانون هدفمند کردن يارانه‌ها قرار بود از فروردين امسال به اجرا درآيد اما پس از انجام مذاکرات ميان دولت و مجلس قرار شد مهرماه آغاز اجرای اين قانون باشد.

محمدرضا فرزين، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، تيرماه گذشته با بيان اين‌که طرح هدفمندی يارانه‌ها در نيمه دوم سال اجرا خواهد شد، اعلام کرد که تاريخ آغاز اجرای طرح الزامأ اول مهرماه نخواهد بود.

۱۳ شهريورماه جاری مرکز آمار ايران اعلام کرد که به‌منظور پرداخت يارانه به خانوارها، جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی تازه از خانوارهای کشور را برای ايجاد حساب بانکی برای آن‌ها آغاز کرده است.

از سوی ديگر امروز، بهروز مرادی، مدير عامل سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها به خبرگزاری مهر گفت: «تا زمانی که قيمت حامل‌های انرژی افزايش نيابد مردم نمی‌توانند از حسابی که دولت به آن يارانه نقدی واريز کرده برداشت کنند.»

مرادی افزود: «با افزايش يافتن قيمت حامل‌های انرژی جای هيچ نگرانی نيست و آن‌ها می‌توانند به محض اين‌که تغيير قيمتی در حامل‌ها به وجود آمد مبلغ واريز شده را برداشت کنند.»

طرح هدفمند کردن يارانه‌ها ارديبهشت‌ماه گذشته از سه استان خراسان شمالی، گيلان و ايلام با افتتاح حساب‌ها آغاز شد.

اجرای اين طرح مدت‌هاست که بحث‌ها و تنش‌هايی را با خود به همراه داشته است. برخی نتيجه اجرای اين طرح را فشار سنگين بر مردم و افزايش نرخ تورم می‌دانند و برخی ديگر آن را به سود مردم و اقشار کم درآمد ارزيابی می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران معتقد است: «اگر قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اجرا شود، فقيری در کشور باقی نخواهد ماند.»

وی خردادماه گذشته از آغاز اين طرح در نيمه دوم سال جاری خبر داده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)