تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
وزیر نفت ایران خبر داد:

«خودکفایی ایران در تولید بنزین»

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران از «خودکفایی» این کشور در تولید بنزین خبر داد و افزود که ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، میرکاظمی امروز در جمع خبرنگاران، میزان تولید روزانه بنزین در ایران را بیش از ٦٦ میلیون لیتر اعلام کرد.


وزیر نفت، تولید پیشین بنزین در ایران را ٤٤ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود که برای تأمین مصرف داخلی نیاز به واردات روزانه ٢٠ میلیون لیتر بنزین از خارج از کشور بوده است.

در سال ١٣٨٨ قسمت عمده بنزین ایران از امارات وارد می‌شد که بیش از ٧٠ درصد بنزین وارداتی ایران را تشکیل می‌داد.

عمده‌ترین تأمین‌کنندگان بنزین ایران در سال گذشته امارات، هند و ترکمنستان بودند. بر اساس آمار در سال گذشته بیش از ٧٢ درصد از کل بنزین وارداتی ایران از امارات وارد شده که ارزش آن بالغ بر سه میلیارد دلار است.

میرکاظمی امروز در جمع خبرنگاران، میزان تولید روزانه بنزین در ایران را بیش از ٦٦ میلیون لیتر اعلام کرد

میرکاظمی با اشاره به آنچه که «شیطنت برخی از قدرت‌های غربی، تحریم‌ها و افزایش قیمت فروش بنزین» نامید، افزود: «از ٢٠ روز پیش تاکنون در واحدها طرح افزایش تولید بنزین شروع شد که سرانجام توانستیم در هفته اخیر روزانه ٦٦/٥ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.»

به گفته محمد رویانیان، رییس ستاد حمل ‌و نقل و مدیریت مصرف سوخت ایران، مصرف روزانه بنزین در ایران در سال جاری کمتر از ٦٣ میلیون لیتر است.

پس از تصویب دور تازه تحریم‌ها در خردادماه گذشته علیه برنامه هسته‌ای ایران، واردات بنزین به ایران نیز مشمول تحریم شد.

مرداد ماه گذشته، خبرگزاری ریانووستی از مسکو گزارش داد که حجم واردات بنزین به ایران در ماه جولای، (تیر ـ مرداد ٨٩ ) با کاهش ٥٠ درصدی به ٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

پیش از این حجم واردات بنزین ایران در ماه مه، (خرداد ـ تیر ٨٩) ١٢٠ هزار بشکه در روز بوده است.

به نوشته این خبرگزاری، کمپانی‌های پتروناس مالزی، لوک اویل روسیه، رویال بریتانیا و هلند، ویت‌اویل سوئیس، ترافیگورای هند، بریتیش پترولیوم بریتانیا، شل برینتانیا و دانمارک و همچنین کمپانی‌های آمریکایی « Reliance Industrie، Glencore و Ingersoll Rand» فروش بنزین به ایران را یا متوقف کرده‌اند و یا از بستن قرارداد تازه با ایران خودداری کرده‌اند.

شرکت توتال فرانسه نیز از خرداد ماه گذشته فروش بنزین به ایران را متوقف کرد.

به دنبال توقف فروش بنزین، مسعود میرکاظمی ششم مرداد ماه ٨٩ از آمادگی مجتمع‌های پتروشیمی ایران برای تولید روزانه دست‌کم ١٥ میلیون لیتر بنزین خبر داد.

میرکاظمی گفته بود:‌ «تا پایان سال ٩٢ به امکان تولید روزانه ١٧٠ میلیون لیتر بنزین دست خواهیم یافت که در آن سال نیاز کشور بیش از ٦٦ میلیون لیتر در روز نیست، بنابراین می‌توانیم بگوییم تا سال ٩٢ صادرکننده بنزین خواهیم بود.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز سوم مردادماه گذشته با اشاره به تحریم بنزین گفته بود که:‌ «می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ما است.»

در حال حاضر در ایران پنج طرح بنزین سازی در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، تبریز، آبادان و اصفهان در حال اجرا است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

و اگر این ادعا بیشتر از یک دروغ نباشد چی؟ بعد از «هتک اعتبار» نظام در انتخابات دو سال پیش دیگر نمی توان به هیچ ادعایی صحت گذاشت.

-- بدون نام ، Sep 7, 2010

مسئولین محترم تنظیم خبر زمانه
متاسفانه شما در انعکاس این خبر ابتدایی ترین ملزومات در مورد چگونگی صحت و سقم آنرا مورد بررسی قرار نداده اید.
این خبر برخلاف ادعای شما که منبع آنرا « خبرگزاریهای ایران» عنوان نموده اید تنها توسط خبرگزاری مهر منتشر گردیده است و هیچیک از دیگر خبرگزاریها نظیر ایلنا، ایرنا ، ایسنا و .. چنین خبر « داغی » را در صفحات خود نداشتند.
کافی است به سخنان وزیر نفت که اخیرا اعلام کرده بود « تنها با بهره‌برداری از 2طرح بنزین سازی در کشور طی یک- دوسال آینده رقمی معادل 25 میلیون لیتر به صورت ضربتی به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد، بنابراین واردات بنزین دیگر موضوعیتی نخواهد داشت». به گفته وی6.3میلیارد دلار از این رقم نیز صرف حفظ و نگهداشت توان تولید خواهد شد که 2.1 میلیارد دلار آن تا کنون هزینه شده و 4.2میلیارد دلار آن نیز تا پایان برنامه پنجم هزینه خواهد شد. در پروژه‌های بنزین‌سازی هم سرمایه‌گذاری معادل 2میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که از این رقم 1.3میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری شده و حدود 700 میلیون دلار باقی مانده است که تامین آن نیز محدودیت خاصی ندارد و منابع آن پیش‌بینی شده است و با تزریق رقم مزبور حداکثر تا پایان سال آینده در تولید بنزین به خودکفائی خواهیم رسید.

اعتبار سایت شما با درج چنین مطالبی بیش از پیش بی ارزش خواهد شد.

-- منتقد خبری ، Sep 7, 2010

بازهم خالی بندی ؟

-- omid ، Sep 7, 2010

به پوشش مردم نباید کار داشت...
هاله نور...
آمریکایی ها میخواستند مرا بدزدند...
ایران محبوب ترین کشور دنیاست...
راه حل مشکلات دنیا دست ماست...
رهبران جنبش سبز میلیاردها دلار از آمریکا گرفتند..
.
.
.
ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

-- بخت النصر خراسانی ، Sep 8, 2010

توضيح: دوست گرامی، «منتقد خبری»؛
قضاوت شما در مورد انتشار اين خبر غير منصفانه است چون همانطور که در زير می‌بينيد علاوه بر خبرگزاری مهر، خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) نيز در دو خبر خود ـ که در زير لينک آنها را مشاهده می‌کنيد ـ اين خبر را منتشر کرده است.
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1440960&Lang=P
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1609240&Lang=P

-- زمانه ، Sep 8, 2010

اگر الان از نظر نان هم خود کفا بشیم اون وقت می توانیم نان را توی بنزین ترید کنیم فکرش را بکنید غذا از این موقویتر هم مگه میشه

-- jasem ، Sep 8, 2010

be nazar bishtar be tanz shabihe

-- sadegh javid ، Sep 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)