تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش ایران به سخنان سخنگوی محمود عباس

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات نبیل ابو ردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را «نسنجیده و توهین‌آمیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهمان‌پرست در واکنش به سخنان سخنگوی عباس که گفته بود «فردی (محمود احمدی‌نژاد) که نماینده مردم ایران نیست، نمی‌تواند درباره فلسطین و رئیس‌جمهور آن سخن بگوید»، از او خواست تا در به کارگیری کلمات «دقت بیشتری» کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «تحرک مسئولان ایران و حضور پرشور مردم در روز قدس» را نشانه علاقمندی ایران به سرنوشت مردم فلسطین اعلام کرد.

مهمان‌پرست افزود: «تاثیر پذیرفتن از دشمنان جهان اسلام كه برای مقابله با ایران دائما در حال طراحی توطئه هستند و بحث مربوط به انتخابات سال گذشته در كشور ما را به عنوان موضوعی برای ادامه شیطنت‌های خود دنبال می‌كردند، منافع صهیونیست‌ها در كشورهای حامی صهیونیست را تامین كرده و باید هوشیار بود و ناخواسته در جهت مخالفت با منافع بزرگ‌ترین حامی ملت فلسطین یعنی ملت بزرگ ایران حركت نكنند.»

سخنگوی عباس: «فردی (محمود احمدی‌نژاد) که نماینده مردم ایران نیست، نمی‌تواند درباره فلسطین و رئیس‌جمهور آن سخن بگوید»

این بخش از سخنان مهمان‌پرست به موضع‌گیری سخنگوی محمود عباس که محمود احمدی‌نژاد را نماینده مردم ایران ندانسته، اشاره دارد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران پس از پایان راهپیمایی روز قدس در ١٢ شهریور ٨٩ گفته بود که «سرنوشت فلسطینیان از طریق مقاومت مردم این سرزمین تعیین می‌شود، نه در واشنگتن، پاریس و لندن.»

مذاکرات صلح از روز پنج‌شنبه هفته گذشته پس از دو سال وقفه، بین اسراییل و فلسطین در واشنگتن آغاز شد.

احمدی‌نژاد همچنین گفته بود: «نماینده ملت فلسطینی چه کسی است؟ او که صحبت می‌کند، از کجا این نمایندگی را به دست آورده؟ چه کسی حق دارد قطعه‌ای از سرزمین فلسطین را به دشمنان بفروشد؟»

پس از سخنان احمدی‌نژاد، تشکیلات خودگردان فلسطینی در پاسخ به رئیس جمهور ایران گفت: «فردی که نماینده مردم ایران نیست و در انتخابات تقلب کرده و مردم ایران را سرکوب می‌کند، نمی‌تواند در باره فلسطین و رئیس‌جمهور فلسطین سخن بگوید.»

این بیانیه افزوده است:‌ «ابو مازن (محمود عباس)، رهبری فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین، تنها نماینده قانونی مردم فلسطین هستند که می‌دانند چگونه از حقوق خود دفاع کنند و به دیگران اجازه نمی‌دهند که مشروعیت ساف را که توسط ابو مازن هدایت می‌شود، تهدید کرده و یا مورد سئوال قرار دهند.»

ایران همواره از مذاکرات صلح بین اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد می‌کند و آن را «محکوم به شکست» می‌داند.

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا نیز روز گذشته گفت که ایران «مانع اصلی» در راه برقراری صلح بین اسراییل و فلسطین است.

ایران در برابر تشکیلات خودگردان فلسطین، از حماس که رقیب جنبش فتح به رهبری محمود عباس است، حمایت می‌کند.

حکومت ایران، موجودیت اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و محمود احمدی‌نژاد نیز بارها از «محو کردن اسراییل از روی زمین» سخن گفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)