تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حصارکشی مسجد قبای شیراز برداشته شد

ظهر امروز، شنبه ١٣ شهریور، حصارکشی مسجد قبای شیراز برداشته شد.

مسجد قبا که به مسجد آتشی‌ها موسوم است، محل برگزاری نماز و سخنرانی آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید مخالف دولت ساکن شیراز است.


عکس از زمانه

امروز پس از برداشته شدن حصار فلزی مسجد قبا، آیت‌الله دستغیب با حضور در این مسجد گفت: «به اسم ولایت فقیه می‌آیند یک همچین وضعی را پیش می‌آورند. مگر رهبری از شما خواسته که این گونه عمل کنید؟ هیچ وقت ایشان راضی به اینگونه برخوردها نیست که شما به مسجد حمله کنید و بگویید رهبری دستور داده است.»

آیت‌الله دستغیب افزود: «حرف ما این است که باید در این مملکت به قرآن وسنت عمل شود وخود رهبری هم باید تابع قرآن و سنت باشد. خوب این حرف بنده که نیست این حرف پیغمبر اسلام است. حال که بنده این حرف‌ها را زدم بی‌دین شده‌ام؟»

در جریان حمله روز گذشته به مسجد قبا تعدادی از حمله‌کنندگان و همچنین هوارداران آیت‌الله دستغیب که قصد «دفاع از مسجد قبا» را داشته‌اند، زخمی شده‌اند.

این مرجع تقلید منتقد حکومت ایران همچنین از مخالفت استاندار فارس و فرماندار شیراز در مورد حمله به مسجد قبا خبر داد و افزود: «وقتی قانون اجرا نشود، باید شاهد این نوع برخوردهای خودسرانه بود. از آن طرف استاندار و فرماندار شیراز و غیره راضی به اینگونه اعمال خلاف شرع نیستند و از آن طرف این عده که شاید ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر هستند در عین مخالفت مسئولین اجرایی شیراز به مسجد حمله می‌کنند و در کتابخانه مسجد با اسلحه چند نفری را زخمی می‌کنند. خوب این دوستان ما به چه کسی شکایت کنند؟ که اگر هم شکایت کنند آن‌ها را بازداشت و محاکمه می‌کنند و بالعکس مهاجمان را آزاد می‌گذارند.»

روز جمعه ١٢ شهریور ٨٩ هم‌زمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس در شیراز، لباس شخصی‌ها به مسجد قبا حمله کردند. این اتفاق پس از آن رخ داد که شامگاه پنج‌شنبه ١١ شهریور بیانیه‌ای با امضای «مردم متدین و ولایت‌‌مدار استان فارس و شهر مقدس شیراز» در مساجد شیراز توزیع شد که خواهان محاکمه آیت‌الله دستغیب شده بود.

آیت‌الله دستغیب در این بیانیه «ام الخبائث و جرثومه فساد» خوانده شده است. در این بیانیه آمده است: «علی محمد دستغیب، ام‌الخبائث فارس به عنوان عامل طرح‌های شیطانی، زبان خوارج را در کام دارد و روح اجانب را در کالبد، وی با طرح موضوعاتی بی‌مایه و بی‌اساس، تیشه بر ریشه اعتقادات دینی و مذهبی مردم می‌زند و خود نیز به عنوان جرثومه فساد، ام‌الفساد دین و منبر و مسجد شده است.»

نویسندگان این بیانیه از مسئولان استان فارس و آیت‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز خواسته‌اند تا مسجد قبا که محل برگزاری نماز توسط آیت الله دستغیب است از او گرفته شود.

این بیانیه همچنین خواهان محاکمه این نماینده استان فارس در مجلس خبرگان شده و افزوده که «اگر بی‌توجهی مسئولین همچنان موجب اظهار نظرات هتاکانه علی‌محمد دستغیب گردد، آتش عواقب آن دامن فارس را به گونه‌ای فرا خواهد گرفت که جز با حرکت مردمی پایان نخواهد گرفت و از عواقب امور باید ترسید.»

در همین حال حسین قاسمی، فرماندار شیراز که روز گذشته برای اعلام «مخالفت با تجمع و حمله به مسجد قبا» به میان تجمع‌کنندگان رفته بود، مورد حمله قرار گرفت و منتقدان و مخالفان آیت‌الله دستغیب با سنگ‌پرانی به خودروی فرماندار شیراز، او را ناچار به ترک آن‌جا کردند.

در جریان حمله روز گذشته به مسجد قبا تعدادی از حمله‌کنندگان و همچنین هوارداران آیت‌الله دستغیب که قصد «دفاع از مسجد قبا» را داشته‌اند، زخمی شده‌اند.

دی ماه سال ١٣٨٨ نیز به مسجد قبا حمله مشابهی شد که منجر به حصارکشی و بسته‌شدن مسجد به مدت چند روز شد.

تارنمای حدیث سرو که اخبار آیت‌الله دستغیب را پوشش می‌دهد، شامگاه گذشته از اختلاف بین حمله‌کنندگان به مسجد قبا خبر داد. به نوشته حدیث سرو، ریشه این اختلاف‌ها، حمایت نکردن استاندار فارس و فرماندار شیراز از حمله‌کنندگان بوده است.

روح‌الله احمد‌زاده، استاندار اصولگرای فارس که مورد انتقاد جدی اصولگرایان سنتی شیراز است، حاضر به حمایت از بسته شدن مسجد قبا نشده است.

او بارها در سخنرانی‌هایش، اصولگرایان را در شیراز مورد انتقاد قرار داده و اخیرا نیز گفته که «بساط اصولگرایی فضولگرا» را در شیراز جمع می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

faghat be onvane yek shirazi ke 33 sal dar kharej az keshvar zendegi mikonam, bayad begoyam ke vay bar ma!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Sep 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)