تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

خروج از فضای امنیتی
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «ضرورت‌های شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی» به بررسی فضای سیاسی کنونی ایران و لزوم گفت‌وگو برای خارج شدن از «فضای امنیتی» پرداخته است.

در این سرمقاله آمده‌است: «یکی از بزرگ‌ترین اعتراضاتی که در مورد وقایع روزهای پس از انتخابات وجود دارد، تغییر رادیکال فاز سیاسی به امنیتی است.»

این سرمقاله افزوده‌است: «با آن‌که عمق و سطح نارضایتی در بخش معنی‌داری از جامعه وجود دارد، اما نباید آن را به مفهوم رسیدن مردم به آستانه تقاضای تغییر رادیکال تفسیر کرد که راهبردی بس خطرناک و بی‌فرجام است.»

نویسنده این سرمقاله ادامه داده است: «ایده‌هایی که تغییر نظام را دنبال می‌کند، اقدامات و شعارهایی که سطح و مرز ندارد و حتی بسیاری از فاش گویی‌ها و نامه‌های سرگشاده موضوعیت نمی‌یابد. آن‌ها که معتقدند باید مناقشه را به بالاترین سطح کشاند، باید پاسخ دهند که چنین راهبردی به کجا ختم خواهد شد؟»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «باز کردن فضای گفت‌وگو یعنی به رسمیت شناختن تفاوت‌های مردم و خروج از فاز امنیتی به فاز سیاسی. گفت‌وگو یعنی باز کردن فضای عمومی برای طرح و فهم ایده‌ها در همه سطوح. طبیعتا باز شدن فضای رسانه‌ای، مفاهمه نخبگان جناح‌های سیاسی، گفت‌وگوی نخبگان و حاکمان و در یک کلام خروج از فاز ناموجه امنیتی و ورود به فاز سیاسی نیز در همین چارچوب قابل تعریف است. باز کردن باب گفت‌وگو به مفهوم بسته شدن باب خشونت از هر نوع‌اش و از جانب هر کس است و طبیعی است که تنها خشونت‌طلبان می‌توانند مخالف گفت‌و‌گوی ملی باشند. باز کردن باب گفت‌وگو و مفاهمه ملی رسالتی همگانی است که حاکمان و نخبگان بر آن مسئول‌ترند. »

متن کامل سرمقاله

بازگشت پوتین
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «پوتین قدرت را ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد» در مورد نقش ولادیمیر پوتین در اداره روسیه است.

در این سرمقاله آمده است: «توجه به این نکته بسیار ضروری است که اساسا پوتین قدرت را ترک نکرده بود تا به آن بازگردد. در واقع پست قدرتمند نخست وزیری فدراسیون روسیه این امکان را برای پوتین فراهم آورد تا به اداره امور کشور از طریق این پست ادامه دهد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «پوتین توانست با بهره‌گیری از افزایش قیمت نفت، بسیاری از مشکلات بر جای مانده از نظام اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی را سامان داده و در جهت حل و فصل آن‌ها تلاش موفقی را به نمایش بگذارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده: «به نظر می‌رسد محدودسازی تصدی پست ریاست جمهوری طی دو دوره برای طالبان این سمت در روسیه از طریق فرصت ایجاد شده بدون اثر شود و این امکان فراهم شود تا بر اساس چارچوب‌ها و موازین قانونی و بر اساس قانون اساسی فدراسیون روسیه در انتخابات سال ٢٠١٢، پوتین بتواند قدرت برتر را در این کشور دوباره تصدی کند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «آنچه که در طی سال‌های اخیر در دوران تصدی ریاست جمهوری مدودف روی داده به گونه‌ای تداوم سیاست‌های دوران پوتین و برآمده از الزامات ژئوپلیتیکی منابع قدرت در روسیه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی بوده است. به این ترتیب بازگشت پوتین پدیده‌ای غیرمنتظره برآورد نمی‌شود و روند حوادث در روسیه این امکان را کاملا محتمل می‌سازد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «راهی باز هم به سوی ایران»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «عوارض صدرنشینی ویترین‌نشینان»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ضرورت آینده‌نگری»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)