تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی خبرنگار ژاپنی از سوی طالبان

«کزوکه تسونئوکا» خبرنگار آزاد ژاپنی پس از پنج ماه از بند طالبان در ولايت قندوز در شمال افغانستان آزاد گرديد.


دولت ژاپن ناپديد شدن تسونئوکا را در ۱۱ فروردين‌ماه سال جاری تاييد کرده بود و در همان زمان منابع امنيتی افغان گفتند که وی از سوی افراد مسلح ناشناس در بين راه بغلان – قندوز ربوده شده است.


محمد عمر والی قندوز می‌گويد تسونئوکا از سوی طالبان ربوده شده بود و اين گروه در قبال رهايی وی از سفارت ژاپن در کابل تقاضای پول کرده بود.

در يک سال گذشته ۹ خبرنگار از سوی طالبان و ديگر گروه‌های شورشی در افغانستان ربوده شده‌اند

هنوز مشخص نيست برای آزادی اين خبرنگار چقدر پول پرداخت شده است اما رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند سفارت اين کشور با طالبان تماس داشته است و طالبان برای رهايی تسونئوکا درخواست‌های چند صد هزار دلاری داشته‌اند.

آقای تسونئوکا در حال حاضر در سفارت اين کشور در کابل تحت مراقبت قرار دارد.

طالبان تا کنون در اين مورد اظهار نظری نکرده اند.

تسونئوکا سابقه کاری در مناطق جنگ‌زده، از جمله چچن، عراق و افغانستان را دارد و ۹ سال قبل نيز از سوی افراد مسلح ناشناس در گرجستان ربوده شد که بعدا در عمليات نيروهای مسلح گرجی آزاد گرديد.

در يک سال گذشته ۹ خبرنگار و همکار رسانه‌ای آنان از سوی طالبان و ديگر گروه‌های شورشی در شرق و شمال افغانستان ربوده شده‌اند.


در موارد متعدد، رهايی افراد ربوده شده مشروط به برآورده شدن شرايط گروه‌های آدم‌ربا، از جمله آزادی زندانيان و پرداخت پول همراه بوده است.

تا اکنون مشخص نيست که در اين موارد تا چه اندازه خواسته‌های ربايندگان پذيرفته شده است اما در چند رويداد، خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای آنان قربانی سياست‌های طرف‌های درگير شده‌اند.

سال گذشته سلطان محمد منادی خبرنگار افغان روزنامه نيويورک تايمز و دو سال قبل از آن اجمل نقشبندی، ديگر خبرنگار افغان و همکار رسانه‌ای وی در هلمند که در اسارت طالبان بودند به طور مرموزی کشته شدند اما همکاران خارجی آنان نجات يافتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)